گرچه بسیاری از کتاب‌های پرفروش روزهای پایانی مرداد به‌ویژه در حوزه کودک و نوجوان آثار ترجمه هستند اما نکته جالب بازار کتاب محبوب و پرفروش بودن روایت‌های داستانی رضا امیرخانی است که یکی از آنها پس از حدود ۱۵سال هنوز خواننده دارد.

به گزارش همشهري، براساس آمار خانه كتاب، در هفته سوم مرداد 623عنوان كتاب چاپ اول روانه بازار شده كه از اين ميان 512عنوان تجديد چاپ است؛ يعني چيزي بيش از 82درصد كتاب‌ها تجديد چاپ و تنها 18درصد چاپ اول هستند! از ميان كتاب‌هاي منتشرشده، 293عنوان يا كمي كمتر از 50درصد ترجمه ديده مي‌شود. البته اوضاع كتاب‌هاي ادبي در اين هفته بهتر است؛ از ميان 74عنوان كتاب ادبي 42عنوان چاپ اولي و 32عنوان تجديد چاپ است.

«يوزپلنگاني كه با من دويده‌اند» بيژن نجدي از نشر مركز همچنان در بازار فروش پيشتاز و در شهر كتاب جزو پرفروش‌هاي هفته سوم مرداد است. «جناب آقاي شاهپور گرايلي همراه خانواده» نوشته فرهاد بابايي دومين كتاب پرفروش هفته است و در ادبيات ترجمه «مردِ صد ساله‌اي كه از پنجره فرار كرد و ناپديد شد» يوناس يوناسُن و «نبرد» كارلوس فوئنتس با ترجمه عبدالله كوثري پرفروش‌هاي شهر كتاب هستند.

نشر افق ازجمله ناشران فعال در بخش كتاب كودك و نوجوان و بزرگسال است كه در حوزه بزرگسال «من او» و «قيدار» اميرخاني همچنان در صدر فروش قرار دارند و بعد از آن «پيرمرد و دريا» و «ماجراي عجيب سگي در شب» جزو پرفروش‌هاي افق به شمار مي‌روند. من او كه متفاوت‌ترين رمان اميرخاني تا امروز است، سال78 منتشر شده و همچنان پرمخاطب است. قيدار هم آخرين كتاب اين نويسنده است كه ارديبهشت91 همزمان با نمايشگاه كتاب به بازار آمد.

نشر چشمه كتاب «بيشعوري» را در فهرست پرفروش‌ترين كتاب‌هاي خود دارد. جلد اول اين كتاب با 22نسخه فروش در هفته در صدر اين فهرست قرار دارد و جلدهاي ديگر هم بيش از 10نسخه در يك هفته فروخته‌اند. «هنر شفاف انديشيدن» و «قرمز جدي» نوشته دنيا مقدم‌راد از ديگر كتاب‌هاي محبوب اين كتابفروشي هستند كه به‌ترتيب با 18 و 16 جلد فروش در هفته در رده‌هاي دوم و سوم قرار گرفته‌اند.