تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲

ندا داوودی: اگر جزو آن دسته از مردانی هستید که فکر می‌کنید چون تحصیلات دانشگاهی دارید یا چند برنامه روانشناسی خانواده را نگاه کرده‌اید و یکی‌دو کتاب در مورد زندگی زناشویی موفق خوانده‌اید پس همسرتان را مانند کف دست‌تان می‌شناسید، بهتر است کمی دندان روی جگر مبارک بگذارید تا در انتهای این مطلب خودتان قضاوت کنید که چقدر شناخت شما از همسرتان صحیح بوده است و به وظایف خودتان در قبال او و خوشبختی مشترک‌تان آگاه بوده‌اید.

خانم‌ها نيازهايي دارند كه گاهي خودشان هم از آن بي‌خبرند يا آنقدر مخفي‌اش مي‌كنند و به در مي‌گويند كه ديوار بشنود كه اوضاع وخيم مي‌شود. همين اوضاع وخيم كه به‌خاطر بي‌توجهي به بعضي از نيازهاي خانم‌ها به‌وجود مي‌آيد مي‌تواند علت خيلي از نارضايتي‌هاي آنها از زندگي مشترك و همسرشان باشد. ما در اينجا چند نياز اصلي همسرتان را به يادتان مي‌آوريم.

  • مي‌خوام باهات حرف بزنم

حتما بارها شنيده و خوانده‌ايد كه همسر شما به‌عنوان يك زن نياز دارد صحبت كند و حرف بزند. شايد بگوييد كه همه انسان‌ها چنين نيازي دارند اما خانم‌ها از نظر روحي بيشتر از مردان نياز به صحبت كردن دارند و از اين طريق به طرز باور‌نكردني تخليه مي‌شوند. آنها دوست دارند در مورد اتفاقات روز، كارهايي كه انجام داده‌اند حتي اگر به‌نظر شما چندان مهم نباشد مانند رفتن به آرايشگاه و اتفاقاتي كه آنجا افتاده، با شما حرف بزنند، در مورد آرزوها و خواسته‌هايشان صحبت كنند و اين براي آنها يك نياز اساسي است. اما شما هم به‌عنوان يك شوهر نمونه، گاهي خسته‌ايد، گاهي بي‌حوصله‌ايد و ممكن است اصلا موضوعاتي كه همسرتان براي حرف زدن انتخاب مي‌كند براي شما جالب نباشد.پس چگونه مي‌توانيد يك شنونده شش‌دانگ و فعال باشيد؟

اينكه همسرتان دوست دارد با شما صحبت كند را تهديدي براي آزادي و آرامش خود ندانيد بلكه اين ماجرا را فرصتي براي ساختن بهتر ارتباطتان بدانيد و به‌دنبال اين باشيد كه يك شنونده همدل شويد. به‌جاي گوش دادن منفعلانه كه به همسرتان حس بي‌توجهي را منتقل مي‌كند، فعالانه گوش دهيد و گاهي در حرف‌هاي او مشاركت كرده و سري تكان دهيد و عكس‌العمل هيجاني داشته باشيد. باور كنيد صحبت كردن با يك ديوار ثابت هيچ لذتي ندارد. اگر نه از روي ناچاري بلكه از روي علاقه به حرف‌هاي او گوش دهيد، به نفع خودتان هم هست. شايد در خلال موضوعات مورد علاقه او اثري از فوتبال و سياست هم بود و توانستيد يك گفت‌وگوي 2 نفره خوب داشته باشيد. حتي راه ديگري هم داريد؛ مي‌توانيد خودتان براي حرف‌زدن پيشقدم شويد و از اتفاقات روزانه خودتان حرف بزنيد و با همسرتان درباره دغدغه‌هايي كه داريد مشورت كنيد. قابليت‌هاي خانم‌ها را دست‌كم نگيريد و نااميد نباشيد.

  • كمكم كن، نذار تنها بمونم

هر قدر هم كه طرفداران حقوق زن بگويند كه كارهاي خانه وظيفه خانم‌ها نيست يا بخواهيم بگوييم: زن شرعا هيچ وظيفه‌اي در قبال پخت‌وپز و كارهاي اينچنيني ندارد، باز هم عرف و پيشينه فرهنگي‌مان و همچنين آموزه‌هاي ديني‌مان مي‌گويد كه كارهاي خانه جزو هنر‌هاي يك كدبانوست هر چند يك فوق‌تخصص قلب باشد. اما حتي اگر همسرتان خانه‌دار باشد باز هم انجام اين كارها گاهي واقعا خسته‌كننده مي‌شود. گرم نگه‌داشتن آشپزخانه شما در هر حال حتي بيماري، تميز و مرتب بودن خانه آن هم تحت هر شرايطي حتي داشتن 2 كودك بازيگوش، شست‌وشوي لباس‌ها و مرتب بودن همه اعضاي خانواده و ده‌ها كار ديگر كه هر روز صبح شروع مي‌شود و شب به اتمام مي‌رسد و در روز بعد دوباره تكرار خواهد شد، گاهي كسل‌كننده مي‌شود. اما شما به‌عنوان يك شوهر همراه چگونه مي‌توانيد در انجام كارها به او كمك كنيد؟ نيازي نيست تا حتما وعده غذايي را شما بپزيد يا مانند تبليغ‌هاي مواد شوينده پيشبند ببنديد و ظرف‌ها را بشوييد (كه البته انجام اين كارها گاهي خالي از لطف نخواهد بود) اما شما هم با تمام مشكلاتي كه داريد سعي كنيد بخشي از كارها را انجام دهيد؛ مثلا خريد بيرون از خانه راموقع برگشت به منزل انجام بدهيد يا در پهن و جمع كردن سفره، جاي دادن ظرف‌ها در يخچال بعد از غذا، گاهي شست‌وشوي ظرف‌ها، مرتب‌كردن خانه و مواردي اين‌چنين همراه باشيد. با اين كار فرزندان شما هم مي‌آموزند كه كارهاي خانه فقط وظيفه يك نفر نيست. اگر كارهاي شخصي‌تان را هم به نحو احسن انجام دهيد كمك بزرگي كرده‌ايد؛ مثلا لباس‌تان را روي زمين نيندازيد، بعد از مسواك زدن خمير دندان را سر جايش بگذاريد و روزنامه‌هاي‌تان را بعد از خواندن از روي مبل‌ها جمع‌آوري كنيد. هر كار كوچك شما كمك بزرگي به او خواهد بود. در كنار تمام اين كارها گاهي وقتي او نشسته است تا خستگي در كند، 2 استكان چاي بريزيد و خسته نباشيدي بگوييد، آن وقت همسرتان فردا را با انرژي بيشتر و قلب آرام‌تري در كنارتان خواهد بود.

  • تاريخ‌هاي طلايي زندگي يك زن

باور كنيد اين حرف‌هايي كه در اين مطلب گفته مي‌شود، به معني پرتوقعي خانم‌ها نيست. همسر شما به‌عنوان يك زن خواسته‌هايي دارد كه برآورده كردنشان فقط به معني توجه شماست نه چيز ديگر؛ مانند اينكه او تاريخ‌هاي مهم زندگي شخصي خودش، شما و زندگي مشترك‌تان برايش مهم است. او دوست دارد كه شما به‌خاطر داشته باشيد در روز هفتم شهريورماه براي يك عمر با هم پيمان زناشويي بستيد. لذت مي‌برد از اينكه فراموش نكنيد متولد چندمين روز چندمين‌ ماه سال است. اينها براي او يعني دوستش داريد و رابطه و زندگي مشترك‌تان براي‌تان مهم است. اما شما با اين همه گرفتاري و مشكلات چگونه مي‌توانيد چنين خواسته‌اي را برآورده كنيد؟

اول از همه به گوشي موبايل‌تان بسپاريد تا يك روز قبل از سالگرد ازدواج و تولد همسرتان زنگ هشدار بدهد و شما هم اين هشدار را جدي بگيريد! روزتولد حضرت فاطمه(س) كه روز زن و مادر است را كه همكاران و صدا و سيما براي شما يادآوري خواهند كرد. شما كافي است آن 2 تاريخ طلايي (تولد و ازدواج) را به گوشي‌تان بسپاريد. اگر اين امكان را تلفن همراه شما ندارد، روي تقويم شخصي‌تان بنويسيد يا آنقدر با خودتان تكرار كنيد تا يادتان بماند. خريد يك هديه ساده هم مي‌تواند شاد‌كننده باشد. لازم نيست جواهر گران‌قيمت بخريد اما بهتر است براي همسرتان چيزي خريداري كنيد، نه اينكه كمبودهاي منزل و آشپزخانه را تأمين كنيد؛ مثلا يك كيف زيباي زنانه خيلي بهتر است از يك ماكروفر گران‌قيمت. اگر يك شاخه گل يا يك كارت نوشت كوچك هم ضميمه‌اش كنيد كه ديگر زندگي‌تان بهشت مي‌شود.

  • نيازهاي سانسورشده يك زن

ارتباط زناشويي يكي از عوامل مهم رضايت از ازدواج است و زناني كه در رابطه جنسي خود موفق هستند، در برابر بسياري از مشكلات مقاوم‌تر بوده و آرامش بيشتري دارند اما عرف خانواده‌ها به اين شكل خانم‌ها را تربيت كرده كه درباره اين نياز به همسران‌شان چيزي نمي‌گويند و در مورد اين مسائل كمتر صحبت مي‌كنند. آنها ممكن است سال‌ها با يك مشكل جدي در اين حيطه روبه‌رو باشند اما از روي خجالت و حيا حرفي نزنند يا چيزي بخواهند كه گفتنش برايشان سخت باشد. شما براي حل اين مسئله چه تدبيري داريد؟ حل اين مشكل كار چندان سختي نيست. اگر همسر شما خودش چيزي در مورد خواسته‌هاي جنسي خود نمي‌گويد، بهتر است به‌جاي آنكه فكر كنيد خيلي كامل و در بهترين شرايط هستيد، از همسرتان سؤال كنيد، خواسته‌هايش را جويا شويد و شرايطي را به‌وجود بياوريد كه او براي در ميان گذاشتن نيازهاي جنسي‌اش از شما خجالت نكشد. مي‌توانيد كمي اطلاعات خود را درباره نيازهاي همسرتان با مطالعه بالا ببريد تا واقعا يك شوهر كامل شويد.

  • هيجان، تفريح و باقي مخلفات

هيجان چيزي است كه خانم‌ها براي سرزنده بودن به آن نياز دارند. برخي چيزهاي خيلي كوچك مي‌تواند زندگي روتين و خسته‌كننده يك زن را وارد چنان شور و هيجاني كند كه گويي با چتر نجات از يك هواپيما پريده است. همسر شما همانقدر كه روزمره‌شدن زندگي خسته‌اش مي‌كند، يك تغيير كوچك مي‌تواند حال و هواي روحي‌اش را به كل تغيير دهد. شما چگونه مي‌توانيد او را هيجان‌زده و نسبت به زندگي راضي‌تر كنيد؟ اين بار هم كار شما چندان سخت نيست، به نخستين گلفروشي نزديك خانه‌تان برويد و امروز با يك شاخه گل، تنها يك شاخه گل‌محمدي قرمز به خانه برويد، آن وقت هيجان و سپاسگزاري را در چشمان همسرتان مي‌بينيد. به او زنگ بزنيد و بگوييد امشب نيازي نيست شام بپزد و شما غذا مي‌خريد و به خانه مي‌رويد. حتي مي‌توانيد پيشنهاد دهيد آخر هفته با هم به سينما برويد يا صبحانه‌تان را در روز تعطيل در كوه بخوريد. در زندگي‌تان به‌دنبال راه‌هاي كوچكي بگرديد كه مي‌تواند كمك بزرگي براي رابطه‌تان باشد.

  • ليلي هميشه ليلي مي‌ماند

خانم‌ها در هر سن و سالي كه باشند و از هر طبقه‌اي، يك نياز اصلي دارند، بهتر است بگويم از اول خلقت تا به امروز اين نياز همچنان به قوت خود باقي است. همسر شما هم از اين قاعده مستثني نيست. او نياز دارد تا در مقام معشوق قرار بگيرد. زني كه اين نياز روحي او برآورده شود، مي‌تواند مردش را بزرگ كند و عميقا دوست داشته باشد. اما شما چگونه مي‌توانيد حس معشوق بودن را به او منتقل كنيد؟ لازم نيست شاخ غول را بشكنيد يا به كره ‌ماه برويد اما حتما «دوستت دارم» را زياد بگوييد. زنان كلماتي از اين دست را خوب مي‌فهمند و براي‌شان بار معنايي زيادي دارد. به او بگوييد كه هر اندازه از زندگي شما بگذرد شما بيشتر از قبل عاشق او مي‌شويد.

پيامبر اسلام(ص) فرموده‌اند: «اگر مرد به زن خود بگويد «تو را دوست دارم» هرگز اين كلام از دل و ذهن زن خارج نمي‌شود و همواره در خاطر او باقي مي‌ماند» (وسايل‌الشيعه- حر عاملي- ص10 جلد 14).

مي‌توانيد با كارهاي عملي نه‌چندان دور از ذهن، اين كلمه دوستت دارم را در قلب همسرتان تثبيت كنيد و به او احساس معشوق بودن بدهيد. مثلا در طول روز با او تماس بگيريد هر چند كوتاه. يك شعر زيبا يا پيامك عاشقانه برايش بفرستيد. خلاقيت شما در اينكه همسرتان بفهمد چقدر دوستش داريد بسيار مهم است. يادتان باشد همسر شما ذهن‌خواني بلد نيست.

  • تكيه‌گاهي براي تمام فصول

زنان حتي اگر كارخانه‌هاي بزرگ را هم اداره كنند و بخواهند ثابت كنند در توانايي بدني هم مثل مردان هستند و حتي خودشان پنچري ماشين را بگيرند و شيرآلات خانه را تعمير كنند، بازهم در عمق وجودشان دوست دارند مورد حمايت همسرشان قرار بگيرند. آنها مردي را كه همچون يك تكيه‌گاه محكم و قابل اعتماد است بيشتر دوست دارند. خانه‌اي كه پدر ستون آن باشد، بناي محكم‌تري است. از قديم گفته‌اند: پدر كوه و مادر دريا. اما چگونه مي‌توانيد يك تكيه‌گاه قابل اطمينان باشيد؟

سعي كنيد اعتماد‌به‌نفس‌تان را بالا نگه داريد. مردي كه اعتمادبه‌نفسش كم باشد اين حس را به همسرش منتقل مي‌كند و ناخودآگاه همسر او فكر مي‌كند تكيه‌گاه و حامي ندارد و در مواقع سختي نمي‌تواند روي او حساب كند. شما به‌عنوان يك مرد در شرايط‌ سخت و مشكلات زندگي مي‌توانيد همسرتان را از توانايي‌هاي خود مطمئن كنيد و نياز او به داشتن يك تكيه‌گاه مهربان را مرتفع‌سازيد. لازم نيست براي تكيه‌گاه بودن، همسرتان را محدود كنيد يا توانايي‌هايش را زير سؤال ببريد و يا همه كارها را به تنهايي انجام دهيد، همين كه قوي و محكم باشيد و او بداند كه هميشه مي‌تواند روي شما حساب كند، كفايت مي‌كند.

  • مرا مي‌بيني و هر دم زيادت مي‌كني عشقم

همسر شما ساعات زيادي از روز را صرف كارهاي منزل مي‌كند، حتي اگر شاغل باشد يا دانشجو، باز هم وظايف خانه‌داري او به قوت خود باقي است. او شب‌هاي زيادي را براي بزرگ كردن فرزندان‌تان بيدار مي‌ماند و از خيلي موقعيت‌هاي شغلي و اجتماعي به‌خاطر خانواده مي‌گذرد؛ مخصوصا در فرهنگ ما كه زن بودن و مادر بودن با فداكاري‌هاي لذتبخش بي‌حد و حصري عجين شده است. او همه اين كارها را با جان و دل و بي‌منت انجام مي‌دهد به شرط آنكه شما او و تلاش‌هايش را ببينيد. اما چگونه مي‌توانيد يك شوهر بينا باشيد؟ كافي است از معجزه اين كلمه استفاده كنيد: متشكرم! وقتي كارهاي حتي به ظاهر كوچكي براي شما انجام مي‌دهد، از او تشكر كنيد. مثلا اگر با ورودتان به خانه شربتي به دست‌تان مي‌دهد با يك لبخند و نگاه مهربان در قلب او معجزه كنيد. به همسرتان بگوييد كه مي‌فهميد حضور او در زندگي‌تان و در خانه چقدر ارزشمند است. نه‌تنها زباني بلكه عملي هم از او قدرداني كنيد و در جايي كه مي‌شود، فداكاري‌هايش را جبران كنيد. اگر او به‌خاطر فرزندان‌تان شغلش را كنار گذاشته و شريك روزهاي خانه‌هاي اجاره‌اي شما بوده، حال كه مي‌خواهيد منزلي بخريد، مي‌شود نيمي از آن خانه را به نام او كنيد.