گفتوگوی ویژه این شماره مدیریت ارتباطات در مورد ارتباطات در ایران با دکتر مهدی منتظر قائم، مدیر گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران صورت گرفته است. وی در بخشهایی از این مصاحبه گفته است:
«روزمرگی در عرصه ارتباطات، کلیدواژه و رمز عبور 30 سال گذشتهمان بوده است. از دانش شروع میکنم. وضع دانش ارتباطاتمان خوب نیست. بعد از انقلاب فعالیت تنها گروهی که در خانواده ارتباطات داشت کار میکرد، به مدت 10 سال تعطیل شد و بعد هم که راهاندازی شد، متأسفانه آن رشد و توسعه کافی را پیدا نکرد. تکنولوژیهای ارتباطی و تمام تکنولوژیهای وابسته، درست در سه یا چهار دهه گذشته به صورت انفجاری رشد کردند و ما اولاً دانش لازم را به معنای نظری و روشی و تحقیقاتی نداشتیم. تازه همان را هم یک دهه تعطیل کردیم. ثانیاً، بعد هم که راهاندازی شده، هیچوقت نتوانستیم با کمیت و کیفیت مطلوب این عقبافتادگی و تأخیر را جبران کنیم. یک زمانی به نام کیفیت، کمیت را محکوم کردیم یا در دوره دولت قبلی به نام کمیت و فضای باز، آنچنان کیفیتها را فدا کردیم که دچار یک گسستی شدیم؛ کیفیت نایاب و کمیت عیان و لجامگسیخته».
وی در بخش دیگری از این گفتوگو از انحطاط و دولتزدگی ارتباطات در ایران انتقاد کرد.
- جای خالی سواد رسانهای در کتابهای درسی
امیرعباس تقیپور، مدیرمسؤول این نشریه در سرمقالهای با توجه به نقش نظام آموزشی در جهتدهی اجتماعی، به ضرورت توجه به موضوع سواد رسانهای در کتابهای درسی پرداخت.
- تحلیلها و گزارشها
در شصت و چهارمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات موضوعات و پروندههای متعددی به چاپ رسیده است که از جمله آنها میتوان به این موارد اشاره کرد:
- گرافیک اطلاعرسان فیزیکی و عکاسی، نوشته مریم سلیمی
- بررسی آسیبهای گسستگی ماهواره در تغییر سبک زندگی خانواده نوشته مریم صبری
- «خانه دوست کجاست؟»، گزارشی به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد درگذشت استاد کمالالملک نوشته محمد دشتی
- عکس و ارتباطات
گروه ارتباطات هنری در این شماره زیر نظر حجتاله مرادخانی به جنبههای ارتباطی عکس و عکاسی پرداخته است که مطالب آن به این ترتیب است:
- تأملی نشانهشناختی درباره خصلتهای ارتباطی عکس، نوشته حجتاله مرادخانی
- گفتوگوی راشد نصیری با آزاده اخلاقی، عکاس: با عکس میتوان مخاطب را با ابهامات تاریخ مرتبط ساخت
- گفتوگو با مریم زندی، عکاس: عکاسی، پیششرطی مهم برای تفاهم جهانی است
- عکاسی دیجیتال و تحول الگوی ارتباطات در دنیا، نوشته حجتاله مرادخانی
- گفتوگوی پیمان مرادخانی با بابک برزویه، عکاس: عکس میتواند جریان فیلم را با تغییر مواجه کند
- فتوژورنالیسم، فرامتنها و تأثیرات چندسویه بر مخاطب، نوشته بهروز بلمه
- نگاهی به جایگاه عکاسی در عصر تصویر و ارتباطات، نوشته حسین اکبری نسب
- گفتوگوی رسول احمدیفر با جاسم غضبانپور، عکاس: باید در عکاسی به اجزای ارتباط انسان با سوژهها توجه کرد
- رسانههای اجتماعی در خدمت روابطعمومی
گروه روابطعمومی نیز در این شماره زیر نظر امیرعلی خلج پروندهای در خصوص استفاده روابطعمومیها از رسانههای اجتماعی منتشر کرده است که عناوین آنها عبارتند از:
- استفاده کارگزاران روابطعمومی از رسانههای اجتماعی در برنامهریزی مدیریت بحران
- بررسی استفاده از رسانههای اجتماعی و نوظهور در عمل روابطعمومی
- درک حرفهایهای روابطعمومی از ویکیپدیا
- استفاده دولتها از رسانههای تعاملی به عنوان یک راهبرد روابطعمومی جهانی
- بررسی کیفی اثر رسانههای اجتماعی بر ارتباطات رسانهای
- رسانههای اجتماعی و ارتباطات راهبردی
- معرفی و کارکردهای انجمنهای ارتباطات و روابطعمومی در بریتانیا
علاقهمندان میتوانند علاوه بر کیوسکهای مطبوعاتی این ماهنامه را خریداری کرده و برای دریافت اشتراک با تلفن 88931914 تماس بگیرند.