در شصتوپنجمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات که مهرماه 94 بر روی کیوسکهای مطبوعاتی قرار گرفته، گفتوگوی مریم اسفندیاری با استاد کاظم متولّی در خصوص نشریات تخصصی حوزه روابطعمومی درج شده است که در بخشی از این گفتوگو آمده است: «روابطعمومی و روزنامهنگاری یکی از ارکان دموکراسی هستند و در واقع بهتر است بگویم که از پایههای دموکراسی محسوب میشوند. آزادی بیان، فکر و اندیشه از این طریق در حوزه روابطعمومی و روزنامهنگاری تحقق پیدا میکند. در دهه 70 هم که سالهای پس از جنگ بود، مردم به شدت دنبال اطلاعات و دانستن بودند و از همین رهگذر روابطعمومیها به یاری آمدند و با انتشار نشریات تخصصی تا حدی به این نیازها پاسخ گفتند.»
- نفت بهتر است یا فضای مجازی
امیرعباس تقیپور، مدیرمسؤول ماهنامه، در سرمقالهای، انتصاب اعضای دوره دوم شورایعالی فضای مجازی توسط رهبر معظم انقلاب را بهانهای دانست تا لزوم توجه بیشتر به فضای مجازی را خاطرنشان کند، «چراکه بیاعتنایی، کوتاهی و تأخیر در تنظیم روابط و مقررات در این حوزه، میتواند منجر به هرجومرج و بینظمی شده و همه جوانب توسعه و پیشرفت را تحتالشعاع قرار دهد».
وی در این مطلب نوشت: «تقویت نگاه مسؤولان و توجه فراقوهای به وظایف و سیاستگذاریهای شورایعالی فضای مجازی، لزوم حذف شوراهای موازی و موازیکاریها، فعالتر شدن مرکز ملی فضای مجازی بهویژه در حوزه تنظیم مناسبات میان وزارتخانهها و سازمانهای مختلف در این بخش، بازنگری در قوانین و مقررات موجود، رفع موانع موجود بر سر راه فعالیتهای بخش خصوصی و اتخاذ سیاستهای تشویقی برای سرمایهگذاریهای داخلی و خارجی در این بخش با هدف رونق کسبوکار، ازجمله اقداماتی است که میتواند باور تحرک بیشتر شورای عالی فضای مجازی در دور دوم فعالیتش را در اذهان فعالان ایجاد کند. به نظر میرسد مزایای اثباتشده توسعه آگاهانه فضای مجازی و فرصتهای فراوان آن، ثروتهای سرشاری را نصیب کشور میکند؛ حتی بیشتر از نفت!»
- از «آیلان» تا روابطعمومی
در شماره مهرماه ماهنامه مدیریت ارتباطات مقاله، یادداشت و گزارشهای زیر به چشم میخورد:
- «عکسهای آیلان از تأثیر تا ملاحظات اخلاقی رسانه؛ تصویری که قلب مردم را نشانه رفت» نوشته نگین حسینی
- «چرا باید از حقیقت عکس و نقاشی چشمپوشی نکنیم؛ کلوزآپ، آیلان نهنگ به گل نشسته نیست» نوشته منوچهر دینپرست
- «روزنامهای که برای جبهه منتشر میشد؛ تحریریه در جنگ» نوشته منوچهر دینپرست
- یادداشتی بر مصاحبه مدیریت ارتباطات با مهدی منتظرقائم؛ نگاهی به «ما چگونه ما شدیم؟» نوشته حمیدرضا نجفی
- «هوادار بالاتر از مشتری» نوشته حمید ضیاییپرور
- «هویت و ارتباطات بینفرهنگی» ترجمه دنیا قربانی
- «تاریخ و ارتباطات بینفرهنگی» ترجمه دنیا قربانی
- «تبلیغات تلویزیونی، درسهایی برای فعالان حوزه روابطعمومی» نوشته رجینالداف مودی و ترجمه مرجان حیرتی
- «اهمیت و جایگاه مدیریت رسانه: تدوین چشمانداز، اصول و آینده تحقیق در رشته» نوشته طاهر روشندل اربطانی و سیده مریم موسویان
- هنر و ارتباطات
پرونده هنر و ارتباطات با موضوع رابطع سینما و شبکههای اجتماعی زیر نظر منوچهر دینپرست در این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات به چاپ رسیده است که حاوی مطالب زیر است:
- «تأثیر در حال افزایش رسانههای اجتماعی بر صنعت سینما» تنظیم و ترجمه مریم صفایی
- «سینما هنوز هم سینماست» نوشته نیما خرمی
- گفتوگوی منوچهر دینپرست با محمد شهبا، استاد دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر با تیتر «سینما هیچوقت تأثیرگذاری سیاسی و اجتماعی نداشته است»
- «سینما هنوز تأثیرگذار است به شرط آنکه...» نوشته مریم سعیدنژاد
- «سینما در عصر انقلاب دیجیتال» ترجمه مریم صفایی
- «روند تغییر سینمای هالیوود توسط رسانههای اجتماعی؛ هالیوود دیجیتال را با خود میبرد» نوشته نیکولا فریدمن و ترجمه فرانک صادقی
- کودک و رسانه
این پرونده با مروری بر خودبازنمایی کودک در رسانه زیر نظر آرش گودرزی منتشر شده است. عناوین مطالب این پرونده عبارتند از:
- «خودبازنمایی کودکان در رسانه» نوشته آرش گودرزی
- مصاحبه با داوود کیانیان درباره صدای کودکان در گونههای تئاتر کودک و نوجوان «باید بلندطبع بود تا صدایی برای کودک فراهم کرد»
- «درآمدی بر تئاتر کاربردی با کوکان» نوشته علیظفر قهرمانینژاد
- «داستاننویسی دانشآموزان برای دانشآموزان» نوشته اسماعیل همتی
- مصاحبه با محسن سلیمانی درباره ترجمه کتاب «آموزش داستاننویسی به دانشآموزان ابتدایی» با تیتر «در آموزش داستاننویسی به کودکان نباید چرخ را از نو اختراع کرد»
- مصاحبه زهرا کبیری با بچههای برگزیده مسابقه تدوین کتاب دانشآموزی در کرج: «آنچه خود بچهها از چاپ کتابشان میگویند»
- «کودکان، تصویرگر آرزوهای کودکان» نوشته زهرا کبیری
- گفتوگوی آرش گودرزی با سعید ناجی پیرامون فلسفه برای کودکان: «رسانهها گوش شنوایی برای کودکان ندارند»
- گفتوگو با سودابه سالم درباره موسیقی و هویت کودکان: «عشق گوید راه هست و رفتهام من بارها»
- پاشایی؛ یکی بود، یکی نبود
پرونده کتاب این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات نیز زیر نظر ساره گودرزی با بررسی کتاب «یکی بود، یکی نبود» که تحلیل ارتباطی- اجتماعی پدیده مرتضی پاشایی را مد نظر قرار داده است با محتوای زیر منتشر شد:
- گزارش ساره گودرزی از آیین رونمایی کتاب «یکی بود، یکی نبود»: «کتابی که خلأهای آکادمیک را پر میکند»
- «یکی هست، یکی به اسم روزنامهنگار» نوشته احسان رضایی
- دقایقی با اسماعیل رمضانی، نویسنده کتاب «یکی بود، یکی نبود»: «نسل فعال جامعه، رسانه را وادار به واکنش کرد»
- نگاهی به کتاب «یکی بود، یکی نبود»: «تاریخنگاری یک واقعه پس از رویداد» نوشته محمدرضا وحیدی
- «درباره نشانههای یک دورخیز» نوشته روحالله رجایی
علاقهمندان میتوانند علاوه بر کیوسکهای مطبوعاتی این ماهنامه را خریداری کرده و برای دریافت اشتراک با تلفن 88931914 تماس بگیرند.
نظر شما