همشهری آنلاین: آیت‌الله سیستانی از مراجع شیعه در عراق با اعلام حمایت از دولت نوری المالکی، خواستار خلع سلاح شبه‌نظامیان در شهرهای مقدس شیعیان و اهل‌سنت این کشور شد.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری ایلاف، در پی دیدار نوری المالکی با آیت‌الله سیستانی، وی در کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد، آیت‌الله سیستانی از طرح وی در خلع سلاح شهرهای مقدس شیعیان و اهل سنت عراق حمایت کرده تا در فضایی امن تنها نیروهای این کشور حفاظت از مراقد مقدس را بر عهده داشته باشند. وی گفت با تمامی افراد مسؤول، این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

مالکی گفت آیت‌الله سیستانی بر لزوم موفقیت فرایند سیاسی و ارائه خدمات به شهروندان عراقی تأکید کرده و بار دیگر حمایت خود را از دولت فعلی اعلام داشته است.

وی افزود: آیت‌الله سیستانی همچنین بر ضرورت موفقیت آشتی ملی و اجازه ندادن به اقدامات فرقه‌ای و قومیت‌گرایانه تأکید کرده است زیرا هیچ تفاوتی میان مسلمانان شیعه و سنی وجود ندارد.

بنایر این گزارش، نوری المالکی در این دیدار تماس‌هایی که دولت وی بتازگی با کشورهای همسایه منطقه و فرامنطقه‌ای برقرار کرده و نیز تدابیر امنیتی و سیاسی اتخاذ شده در کشور را تشریح کرد.

شبکه خبری العالم نیز گزارش داد، نوری المالکی در پایان دیدار با آیت‌الله سیستانی اعلام کرد، مرجع تقلید شیعیان عراق را از جدیدترین تحولات سیاسی و مسایل امنیتی جاری این کشور مطلع کرده است.

نخست‌وزیر عراق همچنین در پاسخ به سوالی درباره احتمال ارتباط این دیدار با سفر اخیر جرج بوش، رئیس‌جمهور آمریکا به عراق، هر گونه ارتباط میان این دو موضوع را رد کرد.
مالکی تاکید کرد، سفر وی تنها یک موضوع ملی و داخلی بود و در این دیدار به مسائل داخلی عراق پرداخته شد.

نخست‌وزیر عراق درباره اوضاع امنیتی این کشور بویژه حادثه اخیر کربلا بر ضرورت تأمین امنیت شهرهای عراق بویژه شهرهای مذهبی تأکید کرد.