شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین:‬ سخنگوی وزارت کشور عراق اعلام کرد: القاعده مسئولیت ترور ستار ابوریشه رهبر شورای نجات الانبار را پذیرفته‌است.

عبدالکریم خلف روز شنبه(24 شهریور) اعلام کرد که گروه تروریستی "حکومت اسلامی در عراق" وابسته به القاعده در بیانیه‌ خود مسئولیت قتل ابوریشه را بر عهده گرفت.

وی گفت که رسیدگی به مساله قتل ابوریشه با توجه به بافت عشایری رمادی مرکز استان الانبار کار مشکلی نیست و تصور می‌شود که تحقیقات سریع به نتیجه برسد. وی ادامه داد: در جایی که بافت جمعیتی، عشایری است مجرمان نمی‌توانند برای مدت طولانی مخفی بمانند. [یکی از سران طوایف عراق کشته شد]

ستار ابوریشه که قریب یکسال قبل با همکاری ‪ ۴۲‬رییس عشیره و با هماهنگی دولت عراق تشکیلات مردمی شورای نجات الانبار را برضدالقاعده تشکیل داد، روز پنجشنبه گذشته به قتل رسید.

گزارش‌های مختلفی در خصوص چگونگی قتل وی منتشر شده که برخی آن را ناشی از انفجار بمب در نزدیکی منزل ابوریشه و برخی آن را براثر حمله انتحاری با یک خودرو بمب‌گذاری شده دانستند.

سخنگوی وزارت کشور عراق در این خصوص گفت آنچه مسلم است، ابوریشه براثر بمبی که در کنار منزلش کارگذاشته شده بود به قتل رسید و بعد از آن فردی انتحاری با خودرو بمب‌گذاری شده خود را نزدیکی منزل ابوریشه منفجر کرد.

پیکر ابوریشه روز جمعه با حضور وزیران دفاع، کشور، مشاور عالی امنیت ملی، جمعی از مسوولان و سیاسیون عراق، سران عشایر و اهالی الانبار تشییع و به خاک سپرده شد.

همزمان با این حادثه تروریستی، اعضای شورای نجات الانبار احمد ابوریشه برادر ستار ابوریشه را به عنوان رهبر این شورا انتخاب کردند.

احمد ابوریشه در اولین اظهاراتش که ازتلویزیون دولتی عراق منتشر شد وعده داد که تشکیلات القاعده را تا پاکسازی کامل الانبار ازوجود آنها مورد تعقیب قرار دهد.

وی وعده داد که انتقام خون برادرش را بگیرد و اجازه ندهد هرگز القاعده به الانبار بازگردند.

از طرفی نماینده آیت‌الله سیستانی در بغداد در بیانیه‌ای از دولت عراق خواست که عوامل قتل ابوریشه را مورد تعقیب و مجازات قرار دهد.

سید حسین سید اسماعیل صدر از ابوریشه به عنوان قهرمانی ملی یاد کرد و گفت که تاریخ عراق درباره موفقیت بزرگی که در کشورش تحقق بخشیده او را جاویدان خواهد کرد.

جنبش ابوریشه علیه القاعده یکی از موفقیت‌ترین جنبش‌های عشایر عراق علیه این تشکیلات تروریستی به شمار می‌رود. الانبار قبل از جنبش عشایری ابوریشه از ناامن‌ترین استان‌های عراق بود و اغلب سران و اعضای القاعده در آنجا پنهان شده بودند.

جرج بوش رییس جمهوری آمریکا چند روز قبل از قتل ابوریشه، به رمادی رفت و با رییس شورای نجات الانبار دیدار واز تجربه موفق عشایر الانبار در رویارویی با تروریسم ابراز شگفتی کرد.

از طرفی "مثال آلوسی"عضو مجلس نمایندگان عراق برخی سیاسیون را در قتل ابوریشه متهم کرد. وی در اظهاراتی که روزشنبه دربغداد منتشر شد،گفت: ابوریشه و همقطارانش در شورای نجات الانبار بسیاری از سیاسیون شکست خورده را رسوا و به حاشیه راندند.

وی بدون نام بردن از گروه یا شخصیتی تاکید کرد: این عده که اکنون به مزدوری برخی کشورهای همجوار تبدیل شده‌اند با همکاری خارجی‌ها عملیات ترور ابوریشه را طراحی کردند.

ابوریشه ومجموعه شورای نجات الانبارازهمان آغاز به شدت نوع عملکرد جبهه توافق که از سه حزب عرب سنی "حزب اسلامی"، "کنگره اهل عراق" و " شورای گفت وگوی ملی" تشکیل شده را مورد انتقاد قرارداده بودند.

این شورا بعد از اعلام جبهه توافق مبنی بر کناره‌گیری از دولت و خارج کردن پنج وزیر خود از ترکیب دولت، آمادگی خود را برای شرکت در ترکیب دولت و جایگزین شدن به جای جبهه توافق اعلام کرده بود.

شورای نجات‌الانبار حتی اسامی نامزدهای خود را برای تصدی وزارتخانه‌های سهمیه جبهه توافق اعلام کرده بود و  نوری المالکی، نخست وزیر عراق تلویحا بارها از احتمال بکارگیری نامزدهای شورای نجات الانبار سخن گفته بود.

این دومین بار است که القاعده سران عشایر الانبار را هدف قرار می‌دهد. در اوایل سال جاری میلادی نیز القاعده جمعی از سران عشایر الانبار که در یکی از هتلهای بین‌المللی بغداد گردآمده بودند از طریق انفجار به قتل رساند.

کد خبر 31495

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز