رئیس کارگروه علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه پیشنهاد انتقال آب دریاچه وان برای احیای ارومیه از طرف ترکیه مطرح شده است، گفت: هرچند این موضوع در دستور کار ستاد قرار ندارد اما با توجه به اهمیت احیا، ۵ دانشگاه داخلی و خارجی در حال بررسی این پیشنهاد هستند.

چندي پيش پايگاه اينترنتي حريت تركيه از طرح انتقال آب از درياچه وان به درياچه اروميه براي نجات اين درياچه خبر داده بود. اين درياچه 147كيلومتر با درياچه اروميه فاصله دارد. درياچه وان 120كيلومتر طول، 80كيلومتر پهنا دارد و ژرفاي ميانگينِ آن 171متر و ژرف‌ترين بخش آن 451متر است. مساحت اين درياچه نيز به 3.755كيلومترمربع مي‌رسد. در عين حال مسعود تجريشي با اشاره به اهميت احياي درياچه و همچنين تأكيد دكتر روحاني مبني بر بررسي تمام گزينه‌هاي مطرح، به ايرنا گفت كه يك گروه تحقيقاتي در حال بررسي پيشنهاد تركيه براي انتقال آب درياچه وان به درياچه اروميه است.

وي افزود: به‌دليل افزايش آب ورودي به درياچه وان تراز آب آن بالا آمده و از اين‌رو اكسيژن به لايه‌هاي زيرين آن نمي‌رسد و براي آبزيان موجود در درياچه مشكل ايجاد كرده از اين‌رو يكي از راه‌هايي كه مي‌تواند درياچه وان نفس بكشد اين است كه مقداري از آب آن خارج شود.

تجريشي تصريح كرد: زماني كه طرف‌هاي ترك اين پيشنهاد را مطرح كردند، يك گروه تحقيقاتي متشكل از 5دانشگاه داخلي و خارجي (دانشگاه وان تركيه و يك دانشگاه اروپايي) تشكيل شد و در حال بررسي علمي، فني و اينكه انتقال آب چه آثاري ممكن است به همراه داشته باشد، هستند.

وي در پاسخ به اينكه اگر جواب اين بررسي‌ها مثبت باشد، آيا ستاد با انتقال آب وان به درياچه اروميه موافقت مي‌كند؟ گفت: هرگاه اين گروه تحقيقاتي توانستند از لحاظ فني و علمي جواب قانع‌كننده‌اي ارائه كنند آن وقت ستاد آن‌را در دستور كار قرار مي‌دهد، اما اكنون ستاد به هيچ عنوان وارد اين موضوع نشده است.

تجريشي تصريح كرد: ستاد احياي درياچه اروميه از 7وزير و چندين گروه تحقيقاتي تشكيل شده است، بنابراين زماني كه نتيجه ارزيابي طرح انتقال آب وان ارائه شود مورد بررسي و تصميم‌گيري قرار مي‌گيرد.

  • طرح‌هاي انتقال آب

درياچه اروميه در حال حاضر 95درصد آب خود را از دست داده و اكنون ستاد احياي درياچه اروميه در قالب راهكارهاي مصوب تلاش مي‌كند اين حوضه آبي ارزشمند را نجات دهد. انتقال آب خزر به اروميه همچنين آب رودخانه‌هاي ارس و زاب ازجمله طرح‌هاي مطرح براي احياي اروميه بود كه در اين ميان طرح انتقال زاب در دستور كار قرار گرفت و آنطور كه ستاد احياي درياچه اروميه وعده داده است، آب زاب تا سال1398 به درياچه مي‌رسد؛ گرچه اجراي اين طرح هم با اظهارات متناقض 2معاون طبيعي و انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست هنوز قطعي نشده است. هفته گذشته معاون طبيعي سازمان حفاظت محيط‌زيست از موافقت اين سازمان با انتقال آب زاب به درياچه اروميه خبر داده بود اما 3روز بعد معاون انساني اين سازمان در جمع خبرنگاران گفت كه انتقال آب زاب به اروميه قطعي نشده است.