دكترقاضيزاده هاشمي همچنين با نامطلوب خواندن سرعت ارائه خدمات الكترونيك در حوزه سلامت خواهان پرهيز از سليقهپردازي شخصي و توجه به منافع بيماران و دريافتكنندگان خدمت از سوي دستگاههاي دستاندركار شد و گفت:در واقع با بهرهگيري از سامانههاي الكترونيكي ميتوان معطلي داروخانهها براي دريافت استعلام بيمهها در تأييد نسخههاي بيماران تحت پوشش و نيز كيفيتبخشي در ارائه خدمات به بيماران خاص را برطرف كرد.
- به حقوق بيماران توجه كنيم
دكترهاشمي با تشريح وضعيت بيماران خاص تأكيد كرد: در واقع نبايد بيمار علاوه بر درد و رنج ناشي از بيماري، معطل استعلام بيمهها براي تأييد نسخه و سپس دريافت خدمت شود.در واقع درحاليكه مشكل اصلي بايد از سوي بيمهها حل شود و استعلام نسخ بيماران خاص از سوي بيمه موجب معطلي و بروز صفهاي طولاني در داروخانههاي ارائهكننده داروي بيماران خاص ميشود اغلب انتقادها نيز معطوف به وزارت بهداشت ميشود كه اين امر صحيح نيست.
وزير بهداشت افزود: بايد از تخلفات بخش پزشكي، تجويز نامناسب و غيرضرور داروهاي گرانقيمت و تصويربرداريهاي پزشكي غيرضروري كه تنها متحمل هزينه به بيمار است از طريق سيستم نظارتي قوي جلوگيري كرد كه متأسفانه امكانات اين امر در اختيار ما گذاشته نشده است.
- انتقاد وزير بهداشت از بيمهها
دكترسيدحسن هاشمي اما با انتقاد از قرار نگرفتن فايل اطلاعات بيماران خاص تحت پوشش بيمهها گفت: دراختيار قرار دادن فايل اطلاعات بيماران خاص تحت پوشش بيمهها، ارائهدهندگان خدمت نظير داروخانهها و آزمايشگاهها را كمك خواهد كرد كه به شيوهاي مناسبتر و بدون معطلي خدمات مورد نياز بيماران خاص را به آنان ارائه كنند. چرا كه اگربيمهها ليست بيماران خاص تحت پوشش خدمات بيمهاي خود را دراختيار ارائهدهندگان خدمت قرار دهند حتي ميتوان با بروز كردن ماهي يكبار اين فايلها بسياري از مشكلات فعلي را از ميان برداشت. وي گفت: بارها اين مشكل را بهصورت كارشناسي بررسي كرديم و مشخص شد در اين زمينه بيمهها بايد با بهبود يا جايگزيني روشي براي سيستم فعلي استعلام داروي بيماران خاص تحت پوشش بيمه از نظر سرعت و كيفيت چارهانديشي كرده و مشكل موجود را رفع كنند. ازهمين رو نيز تصميم گرفتيم براي جلوگيري از صفهاي طولاني بيماران خاص براي دريافت دارو در داروخانههاي مشخص شده مانند داروخانه ۱۳ آبان ابتدا نسخه از سوي بيمه تأييد شود و سپس بيمار به داروخانه مراجعه كرده و داروي خود را بدون هيچگونه معطلي دريافت كند.
- الكترونيكي شدن دفترچههاي بيمه
اواسط مردادماه بود كه تقي نوربخش، مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي از روند حذف تدريجي دفترچههاي بيمه تأمين اجتماعي از شهريور خبر داد و گفت: بنابر تصويب شوراي عالي بيمه از تير امسال 2 سازمان بيمه خدمات سلامت و تأمين اجتماعي با وحدترويه عمل ميكنند و براي يكسان شدن خدمات بيمه پايه در كشور و رفع امكان هرگونه سوءاستفاده از شهريور امسال تمام دفترچههاي بيمه پايه حذف ميشود و كارتهاي هوشمند الكترونيك سلامت جاي آن را ميگيرد.البته چند روز بعد از سوي روابط عمومي اين سازمان اعلام شد كه در مرحله نخست تنها دفترچه كاغذي بيماران خاص حذف ميشود چرا كه شمار بيماران خاص 320هزار نفر است كه بيشترين هزينهها و بيشترين تسهيلات را نياز دارند.
البته در گفت و گوي همشهري با مسئول روابط عمومي اين سازمان حذف دفترچههاي بيمه طرحي كه قرار بود بنا بر تأكيد قانون برنامه پنجم توسعه درباره الكترونيكي كردن فعاليتهاي بيمهاي از اول شهريورماه اجرايي شود، در واپسين روزهاي اينماه با تأخير مجدد بهدليل فراهم نبودن زيرساختها بهماه مهر و آبان و حتي اواخر سالجاري موكول شد.
- وعدههايي كه محقق نشدند
در مردادماه93 نوربخش از جايگزين شدن كارت هوشمند بهجاي دفترچههاي بيمه طي 3ماه آينده خبر داد كه اين مهم نيز طي آن سال رخ نداد.حتي پس از اين وعده در شهريور93 دكتر عباس كبرياييزاده رئيس هيأت مديره سازمان تأمين اجتماعي اعلام كرد:پيشبيني شده تا پايان 6ماهه اول امسال امكان حذف دفترچههاي درماني را براي بيماراني كه به مراكز ملكي تأمين اجتماعي مراجعه ميكنند فراهم كنيم.همچنين اين بيماران ميتوانند با كارتهاي هوشمندي كه در اختيار آنها قرار داده ميشود، خدمات را دريافت كنند كه البته اين موضوع نيز اجرايي نشد.