به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری فتح اله نیازی کارشناس پژوهشکده حفاظت و مرمت، با اعلام این خبر به جزئیات چگونگی آزادسازی اسکلت بانوی 7 هزار ساله تهران و انتقال آن به موزه ملی پرداخت.
وی گفت: مشکل اصلی ما در عملیات آزادسازی قرار داشتن یک لایه شنی متزلزل حدود 30 سانتی متر در زیر اسکلت بود که با هر اقدامی امکان فرو ریختن آن وجود داشت.
او با اشاره به وجود لایه آبرفتی شبیه ماسه بادی رودخانهای در زیر اسکلت افزود: از آنجا که نمیتوانستیم به روش مرسوم بلوکبرداری اسکلت را جدا کنیم ابتدا یک سری مطالعات اولیه برای سنجش عمق متزلزل لایه انجام دادیم.
این کارشناس با اشاره به گودبرداری با زاویه 45 درجه به سمت محیط داخلی زیر اسکلت خاطرنشان ساخت که پس از گودبرداری به این نتیجه رسیدیم که باید از لایه زیر استحکام بخشی صورت گیرد.
وی افزود: برای انجام این کار از تورهای پلی استایرن استفاده کردیم و پس از قرار دادن تور در محل خالی شده با درجه 45 درجه و با استفاده از گچ فراوری شده بتا دور تا دور زیر اسکلت را مسلح و دو طرف زاویه 45 درجه را از زیر بهم متصل کردیم.
نیازی با اشاره به اینکه پس از مسلح شدن اطراف اسکلت محیط زیر آن را حفاری و با پروفیل محکم آنجا را مستحکم کردیم، افرود: پس از آن با استفاده از یک جرثقیل دستی قالب گچی زیر اسکلت و خود آن را با احتیاط فراوان 5 سانتی متر از کف زمین جدا کردیم.
این کارشناس حفاظت و مرمت خاطرنشان ساخت که پس از جدا شدن اسکلت از لایه آبرفتی شروع به خالی کردن کامل زیر اسکلت، برداشتن لایه آبرفتی و مسلح کردن کامل زیر اسکلت کردیم.
او با اشاره به انجام عملیات 3 روزه در محل دفن بانوی 7 هزارساله تهران گفت: پس از خشک شدن کامل گچها اقدام به ساخت یک سکوی چرخدار کردیم و روی آن دولایه فوم پلیاتلین قرار دادیم تا در اصل نقش برانکارد را ایفا کند.
نیازی در ادامه گفت و گوی خود با خبرنگار سایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری افزود: پس از آمادهشدن برانکارد کل باکس اسکلت را به آرامی و به میزان یک متر از سطح زمین جدا کرده و پایه آهنی برانکارد را زیر باکس گچی قرار دادیم که پس از جدا کردن الوارها روی سطح برانکارد چرخی قرار گرفت.
به گفته او پس از 24 ساعت و خشکشدن کامل گچها اسکلت عصر روز جمعه به موزه ملی منتقل شد.
این کارشناس در مورد چگونگی انتقال اسکلت از خیابان مولوی به موزه ملی گفت: برانکارد چرخدار با باکس گچی اسکلت با تسمه مهار و توسط یک جرثقیل 8 تنی روی کامیون قرار گرفته و به موزه ملی منتقل شد.
وی افزود: برای جلوگیری از لرزههای احتمالی زیر چرخهای برانکارد را ماسه گذاشتیم تا لرزشها در مسیر حرکت را خنثی کند و اسکلت به سلامت به موزه ملی برسد.
به گفته او اسکلت بانوی 7 هزار ساله تهران در طبقه اول موزه ملی قرار داده شد تا پس از آماده سازیهای لازم در محل موزه مورد نظر قرار گیرد.
قرار است اسکلت بانوی 7 هزار ساله تهران در هفته پژوهش "اواخر آذر" در معرض دید عموم قرار گیرد.
پیش تر چند تن از باستانشناسان عضو پژوهشکده باستانشناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با انجام حفاریهایی راه سفر بانوی 7 هزار ساله تهران به موزه ملی را هموار کرده بودند.
مشاهده تکههای سفال توسط مهسا وهابی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته باستانشناسی در میان حفاریهای فاضلاب چهار راه مولوی در سال گذشته کاوشهای اضطراری باستانشناسی را به همراه داشت که به کشف اسکلت بانوی 7 هزار ساله منجر شد.