شهرهاي مشهد، اصفهان، تبريز، كرج و تهران سالها از هواي پاك بهصورت مستمر محروم ماندهاند و هر از گاهي كه آسمان ميزبان باد و باران ميشود، «هواي پاك» به خبري براي رسانهها تبديل ميشود. گرچه آلودگي هوا ريشه در كاستي دستگاههاي اجرايي در اجراي قانون دارد اما گاهي به لطف مقايسه آمار با سالهاي گذشته، اين وظيفه فراموش ميشود.
در چنين شرايطي قوانين ديگري نيز وجود دارد كه تردد هرگونه وسايل نقليه فرسوده را ممنوع اعلام كرده است اما آنها نيز به ندرت و با سرعت بسيار كم در شهرهاي بزرگ مانند تهران دنبال ميشود.
يكي از اين وسايل نقليه فرسوده كه 18درصدمنواكسيد كربن، 11درصد اكسيد نيتروژن، 12درصد تركيبات آلي فرار، 3درصد اكسيد گوگرد و يك درصد از ذرات معلق تهران را توليد ميكند، تاكسي فرسوده است. تاكسيهاي فرسوده امروز 22درصد ناوگان حملونقل عمومي را تشكيل ميدهند و عدد آنها بالغ بر 17هزار دستگاه است.
تاكسيهاي پايتخت براساس مصوبه هيأت دولت بايد پس از 10سال فعاليت از رده خارج و اسقاط شوند و وسايل نقليه نو به جاي آنها در شهر فعاليت كنند اما هماكنون سن فرسودگي 22درصد آنها فرا رسيده و مشكلات فراواني براي شهر ايجاد كردهاند.