مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۱
۰ نفر

سید محمد فخار: فرسودگی وسایل نقلیه یکی از مهم‌ترین دلایل آلودگی هوا در تهران و کلانشهرهای کشور است.

خودروی فرسوده

در پي افزايش سن يك وسيله نقليه، از اگزوز آن انواع گازهاي آلاينده بيرون مي‌آيد. با وجود آنكه خودروهاي فرسوده چندين برابر ديگر خودروها سوخت مصرف كرده و ده‌ها برابر آلوگي ايجاد مي‌كنند تاكنون براي نوسازي آنها بودجه‌هاي لازم اختصاص نيافته و روي اين مسئله هيچ مديريتي اعمال نشده است.

در سال‌هاي اخير با وجود اثرگذاري زياد فرسودگي بر كيفيت هوا، هنوز مديران كشور باور نكرده‌اند كه با جايگزين كردن خودروهاي فرسوده هم در مصرف سوخت صرفه جويي مي‌شود و هم شهروندان كمتر در معرض آسيب‌هاي قلبي و ريوي قرار مي‌گيرند. در چنين شرايطي دولت بارها از عدد 4ميليون خودروي فرسوده در كشور خبر داده اما براي اسقاط اين 4ميليون خودرو گامي برداشته‌ ‌نشده است. حتي در طرح اخير وام 25ميليوني خودرو نيز تنها بسته خروج از ركود خودروسازي اعلام شد و دولت گامي براي هدايت اين وام به سمت كاهش فرسودگي برنداشت.

به گزارش همشهري، آخرين مطالعات شركت كنترل كيفيت هواي تهران نشان مي‌دهد از هر 8 وسيله نقليه پايتخت، يكي فرسوده است. اين آمار در شرايطي وضع تهران را وخيم‌تر مي‌نماياند كه عدد نيم ميليوني آنها در برابر 4ميليون وسيله نقليه قرار گيرد. اما سهم هر يك از وسايل نقليه شخصي در اين فرسودگي خطرناك چه اندازه است؟

فرسودگي وسايل نقليه يكي از مهم‌ترين دلايل آلودگي هوا در تهران و كلانشهرهاي كشور است. در پي افزايش سن يك وسيله نقليه، از اگزوز آن انواع گازهاي آلاينده بيرون مي‌آيد. با وجود آنكه خودروهاي فرسوده چندين برابر ديگر خودروها سوخت مصرف كرده و ده‌ها برابر آلوگي ايجاد مي‌كنند تاكنون براي نوسازي آنها بودجه‌هاي لازم اختصاص نيافته و روي اين مسئله هيچ مديريتي اعمال نشده است.

در سال‌هاي اخير با وجود اثرگذاري زياد فرسودگي بر كيفيت هوا، هنوز مديران كشور باور نكرده‌اند كه با جايگزين كردن خودروهاي فرسوده هم در مصرف سوخت صرفه جويي مي‌شود و هم شهروندان كمتر در معرض آسيب‌هاي قلبي و ريوي قرار مي‌گيرند. در چنين شرايطي دولت بارها از عدد 4ميليون خودروي فرسوده در كشور خبر داده اما براي اسقاط اين 4ميليون خودرو گامي برداشته‌ ‌نشده است. حتي در طرح اخير وام 25ميليوني خودرو نيز تنها بسته خروج از ركود خودروسازي اعلام شد و دولت گامي براي هدايت اين وام به سمت كاهش فرسودگي برنداشت.

به گزارش همشهري، آخرين مطالعات شركت كنترل كيفيت هواي تهران نشان مي‌دهد از هر 8 وسيله نقليه پايتخت، يكي فرسوده است. اين آمار در شرايطي وضع تهران را وخيم‌تر مي‌نماياند كه عدد نيم ميليوني آنها در برابر 4ميليون وسيله نقليه قرار گيرد. اما سهم هر يك از وسايل نقليه شخصي در اين فرسودگي خطرناك چه اندازه است؟

فرسودگي وسايل نقليه يكي از مهم‌ترين دلايل آلودگي هوا در تهران و كلانشهرهاي كشور است. در پي افزايش سن يك وسيله نقليه، از اگزوز آن انواع گازهاي آلاينده بيرون مي‌آيد. با وجود آنكه خودروهاي فرسوده چندين برابر ديگر خودروها سوخت مصرف كرده و ده‌ها برابر آلوگي ايجاد مي‌كنند تاكنون براي نوسازي آنها بودجه‌هاي لازم اختصاص نيافته و روي اين مسئله هيچ مديريتي اعمال نشده است.

در سال‌هاي اخير با وجود اثرگذاري زياد فرسودگي بر كيفيت هوا، هنوز مديران كشور باور نكرده‌اند كه با جايگزين كردن خودروهاي فرسوده هم در مصرف سوخت صرفه جويي مي‌شود و هم شهروندان كمتر در معرض آسيب‌هاي قلبي و ريوي قرار مي‌گيرند. در چنين شرايطي دولت بارها از عدد 4ميليون خودروي فرسوده در كشور خبر داده اما براي اسقاط اين 4ميليون خودرو گامي برداشته‌ ‌نشده است. حتي در طرح اخير وام 25ميليوني خودرو نيز تنها بسته خروج از ركود خودروسازي اعلام شد و دولت گامي براي هدايت اين وام به سمت كاهش فرسودگي برنداشت.

به گزارش همشهري، آخرين مطالعات شركت كنترل كيفيت هواي تهران نشان مي‌دهد از هر 8 وسيله نقليه پايتخت، يكي فرسوده است. اين آمار در شرايطي وضع تهران را وخيم‌تر مي‌نماياند كه عدد نيم ميليوني آنها در برابر 4ميليون وسيله نقليه قرار گيرد. اما سهم هر يك از وسايل نقليه شخصي در اين فرسودگي خطرناك چه اندازه است؟

  • وسايل نقليه فعال

4235368 دستگاه
وسايل نقليه فرسوده 545671 دستگاه
فرسودگي 12/8 درصد

  • خودروهاي شخصي

تا 3سال 702065
4تا 6سال 892174
7تا 9سال 628983
10تا 12سال 492961
13تا 15سال 166807
16تا 20سال 86041
بالاي 20سال 77961
مجموع 3046992

  • تاكسي

تا 3سال 3926
4تا 6سال 24545
7تا 9سال 32617
10تا 12سال 12080
13تا 15سال 3180
16تا 20سال 1335
بالاي 20سال 549
مجموع 78232

  • وانت

تا 3سال 46504
4تا 6سال 65971
7تا 9سال 51518
10تا 12سال 33278
13تا 15سال 14549
16تا 20سال 11251
بالاي 20سال 31446
مجموع 254517
فرسوده‌ها 42697

  • ميني بوس

تا 3سال 224
4تا 6سال 849
7تا 9سال 1620
10تا 12سال 312
13تا 15سال 524
16تا 20سال 470
بالاي 20سال 4913
مجموع 8912
فرسوده‌ها 5383

  • اتوبوس

تا 3سال 39
4تا 6سال 1339
7تا 9سال 2920
10تا 12سال 3064
13تا 15سال 190
16تا 20سال 150
بالاي 20سال 506
مجموع 8208
فرسوده‌ها 3910

  • كاميون

تا 3سال 9856
4تا 6سال 2337
7تا 9سال 16247
10تا 12سال 8821
13تا 15سال 2166
16تا 20سال 2287
بالاي 20سال 23016
مجموع 85730
فرسوده‌ها 23016

  • موتورسيكلت (فعال)

تا 3سال 14566
4تا 6سال 238218
7تا 9سال 210146
10تا 12سال 174161
13تا 15سال 98637
16تا 20سال 5287
بالاي 20سال 11443
مجموع 752777
فرسوده‌ها 289519

مبناي سن فرسودگي اين صفحه براساس مصوبه سال 90تهيه شده

  • معضلات فرسودگي

افزايش آلودگي هوا بر اثر از كار افتادن كاتاليست
افزايش ترافيك بر اثر مشكلات فني در تردد
آلودگي بصري با افزايش پوسيدگي بدنه
كاهش امنيت تردد بر اثر تخريب ترمز

کد خبر 314920

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha