میزان فروش سینماهای چین در ۱۱‌ ماه سال‌جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با ۴۸ درصد افزایش به ۶میلیارد و ۲۴۰ میلیون دلار (۴۰ میلیارد یوان چین) رسید که بیش از نیمی از آن به فیلم‌های داخلی اختصاص دارد.

به گزارش همشهري، خبرگزاري چيني شينهوا اعلام كرد كه فيلم‌هاي چيني از اول ژانويه تا 4دسامبر 2015حدود 24ميليارد يوان يا 3ميليارد و 700ميليون دلار فروخته‌اند كه معادل 59درصد درآمد تمام سينماهاي پرجمعيت‌ترين كشور دنياست. از آنجا كه قرار است در يك ‌ماه آينده چند فيلم مهم و پرهزينه چيني روي پرده بروند، بعيد به‌نظر مي‌رسد فيلم‌هاي خارجي بتوانند بر سهم خود از گيشه سينماي چين تا پيش از پايان سال2015 بيفزايند.

از جمله فيلم‌هاي موفق و پرفروش چين مي‌توان به «شكار هيولا» با 383ميليون دلار، «گمشده در هنگ كنگ» با 254 ميليون دلار و «بدرود آقاي بازنده» با 227ميليون دلار اشاره كرد. از سوي ديگر، 3فيلم آمريكايي هم توانستند همپاي فيلم‌هاي چيني به فروش مناسب دست يابند كه «سريع و خشمگين7» با 381ميليون دلار در آوريل در صدر ايستاد. «انتقام‌جويان: عصر اولتران» با 230ميليون دلار در‌ماه مي ‌و «دنياي ژوراسيك» با 223ميليون دلار در‌ماه ژوئن ديگر فيلم‌هاي هاليوودي پرفروش امسال در چين هستند.

اگر بخواهيم عملكرد تجاري سينماي چين را با بازار آمريكاي شمالي مقايسه كنيم، به‌نظر مي‌رسد كه چين بتواند در 3سال آينده يعني تا 2018به بزرگ‌ترين بازار سينماي جهان تبديل شود و از گيشه هاليوود هم پيشي بگيرد. فروش سينماهاي آمريكا و كانادا در سال2014 در مجموع 10ميليارد و 400ميليون دلار بود. هنوز آمار رسمي فروش سينماهاي آمريكاي شمالي در سال‌جاري ميلادي منتشر نشده است.

براساس گزارش شينهوا، هم‌اكنون حدود 6200 مجموعه سينمايي در سراسر چين وجود دارد كه مي‌توانند همزمان بيش از 30هزار فيلم را روي پرده به نمايش بگذارند. نكته جالب اينكه هر روز 15سالن سينمايي تازه در اين كشور افتتاح مي‌شود. درآمد سينماهاي سرزمين اژدها تا اوايل ‌ماه سپتامبر (اواخر فصل تابستان) از مجموع درآمد 4ميليارد و 600 ميليون دلاري گيشه چين در سال 2014 فراتر رفته بود.

يكي از فيلم‌هايي كه انتظار مي‌رود گيشه‌اي بسيار موفق در چين داشته باشد «موجين - افسانه گمشده» است كه از 18دسامبر يعني 10روز ديگر به‌صورت گسترده به نمايش عمومي درمي‌آيد. اين اكشن و فانتزي پرهزينه چيني در آمريكا مقابل دوربين رفته و قرار است نسخه‌هاي سه‌بعدي و آيمكس آن هم همزمان اكران شود.