همشهری آنلاین: عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره این که آلودگی هوا چگونه بر بافت‌ها و سیستم‌های مختلف بدن تأثیر می‌گذارد، گفت: موادی که از طریق هوای آلوده وارد محیط می‌شوند دارای ترکیباتی هستند که باعث نابودی بافت‌های مختلف بدن خواهد شد.

به گزارش ایرنا، دکتر منصور رضایی افزود: این رادیکال‌های آزاد، از طریق ریه، پوست، مخاط بدن، مخاط چشم، گوش، بینی و دستگاه گوارش، وارد بدن شده و باعث تخریب تک تک سلول‌هاي بدن می‌شود در واقع تجمع رادیکال‌های آزاد در بدن هنگام آلوده بودن هوا، افزایش یافته و رادیکال‌های آزاد، به دلیل آن که اکسیژن‌های ناپایداری دارند به دنبال جا و مکانی می‌شوند که با یک سلول واکنش نشان دهند و آن را اکسید کنند.

متخصص تغذیه مرکز پزشکی دکتر مسیح دانشور عنوان کرد: با تجمع رادیکال‌های آزاد در بدن به دلیل آلودگی هوا، یک فرآیند تخریبی و التهابی اتفاق می‌افتد و به دنبال آن، انواع بیماری‌های مزمن از قبیل برونشیت، سرطان‌های خون و برخی دیگر از بیماری‌ها افزایش می‌یابد و ذرات آلوده در هوا، از راه‌های مختلف وارد بدن و پس از آن وارد سیستم گردش خون شده و از آنجا که خون همه بدن را سیراب می‌کند، این خون آلوده به سلول‌های بدن آسیب می‌رساند و باعث افزایش بیماری‌های مزمن می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره تغذیه در روزهای آلوده گفت: به توصیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در روزهای آلوده و در شرایط آلودگی هوا، شیر کم چرب مصرف کنید، زیرا کلسیم موجود در شیر از جذب سرب و فلزات سنگین موجود در هوای آلوده جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: مصرف لبنیات و شیر پرچرب به دلیل کاهش کارایی سیستم ایمنی و بروز بیماری‌های ریوی در هوای آلوده توصیه نمی‌شود. شیر عوارض ناشی از آلودگی هوا بر دستگاه گوارش را نیز کاهش می‌دهد، زیرا شیر به دلیل دارا بودن فسفر، منیزیم و کلسیم، خنثی‌کننده سموم است.

رضایی گفت: از دیگر مواردی که باید در این روزها مورد استفاده قرار گیرد می‌توان به مصرف برخی آنتی اکسیدان‌ها مانند ویتامین‌های C ،A، E، بتاکاروتن و سلنیوم در شرایطی که مجبور به زندگی و تردد در هوای آلوده هستیم، اشاره کرد. همچنین مصرف 7 تا 9 وعده میوه و سبزی در روزهای آلوده سال به تمام افراد توصیه می‌شود.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: به طور کلی، از بین میوه‌ها و صیفی‌های مختلف، آنهایی که رنگشان نارنجی پررنگ و قرمز است و بین سبزی‌ها، آنهایی که برگ‌های پهن تیره دارند (مانند کاهو و اسفناج)، حاوی آنتی اکسیدان‌های بیش‌تری هستند و سموم بدن را بیشتر خنثی و دفع می‌کنند.

وی یاد آور شد: کیوی، آلو بخارا، انار، انگور، سیر، کلم بروکلی، کشمش، گوجه فرنگی و پرتقال سرشار از آنتی اکسیدان است که توصیه به استفاده از آن‌ها می‌شود.