تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷

همشهری دو - سید مهدی سیدی: در خبرها آمده باربی محجبه به بازار آمد. شاید باربی را بتوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای تربیتی و جامعه‌پذیرکردن کودکان در غرب دانست؛ عروسکی که از دهه ۶۰میلادی تاکنون بیش از یک‌میلیاردعدد و در ۱۵۰کشور به فروش رفته است.

در حال حاضر بيش از ۹۰درصد دختران آمريكايي و اروپايي بين سنين ۳ تا ۱۰سال صاحب حداقل يك عروسك باربي‌اند.

باربي در برخي از كشورها با ممنوعيت فروش مواجه شده اما هنوز پرقدرت‌ترين عروسك دنياست. اما در سوي مقابل، ما عروسكي توليد كرده‌ايم به اسم دارا و سارا. عروسكي كه از لحظه تولدش 14سال گذشته و ظاهرا تازه قرار است نسل سوم اين عروسك به بازار بيايد. اين در حالي است كه باربي تا‌كنون بيش از 650بار تغيير يافته و يا اصلاح شده است. دارا و ساراي ما هنوز در چين توليد مي‌شود و به لحاظ كيفيت ساخت دچار نقص‌هاي زيادي است؛ از دوخت مو گرفته تا مدل مو، آرايش چهره و نصب چشم‌ها. ظاهرا در نسخه جديد دارا و سارا، چشم‌ها برجسته و كاشتني است نه چاپي و تحرك آرنج‌ها و زانوها بيشتر شده اما هنوز پيشرفت چنداني در آن ديده نمي‌شود. در مقايسه، باربي در نقش‌هاي فراواني توليد شده است؛ از سرباز و معلم و آتش‌نشان گرفته تا دزد و مهندس و دكتر. دارا و سارا هنوز وزنش سنگين است و براي كودك هم بازي خود، دردسر مي‌آفريند. گران است و نسخه جديدش 30هزار تومان قيمت دارد. اين در حالي است كه باربي محجبه فقط 5دلار قيمت دارد.

پيش‌تر از اين، باربي‌هايي براي نژادهاي مختلف توليد شده است. مثلا باربي‌هايي با برقع ويژه كشورهاي عربي. اما استيل بدني باربي همان دختر عريان و غربي است. پوشش نيمه‌برهنه باربي در دختران همبازي خود، ايجاد بلوغ زودرس مي‌كند. كودكاني كه با باربي دمخور مي‌شوند كم‌كم طبع و سليقه‌شان باربي گونه مي‌شود. برخي مي‌گويند شايد لازم باشد در كنار دارا و سارا، برندهاي جديدي مثلا با عنوان هادي و هدي متولد شود. اما فارغ از اين نقدها در شرايطي كه براي كودكان در فاصله سني 2ماهگي تا 11سالگي، بيش از50شخصيت عروسكي در بازار موجود است و به‌رغم همه اشكالات دارا و سارا، هنوز اين خواهر و برادر مورد استقبال كودكان ايراني هستند و حاضرند براي آن هزينه بپردازند. پس بايد هم در سطح مردم و هم در سطح سازمان‌هاي فرهنگي به كمك اين خواهر و برادر ايراني شتافت و آنها را به استانداردهاي معاصر نزديك كرد.