تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۵

همشهری دو - مریم حدادی: عید نوروز نزدیک است و احتمالا از الان دغدغه خانه‌تکانی به جانتان افتاده. اسم خانه‌تکانی که می‌آید خیلی‌ها یاد سونامی می‌افتند و تمام ذهن‌شان درگیر روزهایی می‌شود که زیر و روی وسایل خانه را تمیز کرده باشند.

 همين مسئله مي‌شود يك دغدغه ذهني و حواس شما را به‌خودش مشغول مي‌كند تا اينكه روزهاي طاقت‌فرساي خانه‌تكاني از راه برسند. شما از امروز حدود 7هفته تا عيد نوروز فرصت داريد، بنابراين مي‌توانيد همه كارهايي كه براي آن 2 روز درنظر گرفته بوديد را به كارهاي كوچك‌تر خرد كنيد تا كم‌كم در اين چند هفته باقيمانده، كارها را بدون استرس و فشار، مديريت كنيد و اصولي آنها را انجام دهيد. براي موفقيت بيشتر به راهكارهاي پيشنهادي ما فكر كنيد.

  • 2 يار مهم

شما براي اينكه بتوانيد دغدغه‌هاي‌تان را سر و سامان بدهيد احتياج داريد كه به آنها نظم بدهيد. براي اين كار بهترين وسايل مداد و كاغذ هستند. همين امروز روي يك كاغذ همه كارهايي كه فكر مي‌كنيد لازم است انجام دهيد را بنويسيد. زماني كه احساس كرديد همه كارهاي مهم مدنظرتان را يادداشت كرده‌ايد چنددقيقه زمان بگذاريد و آنها را اولويت‌بندي كنيد. مثلا گردگيري را بايد قبل از شستن پرده و فرش قرار دهيد. در غيراين صورت دوباره گرد و خاك روي اشياي تميز مي‌نشيند و كارهاي خُرد شما را در اين بازه زماني زياد مي‌كند.

  • يك مرحله پيشرفته‌تر

حالا كه ذهن‌تان نظم پيدا كرده است مي‌توانيد كارها را حتي به اجزاي كوچك‌تري هم تقسيم كنيد. هر چه بيشتر بنويسيد بهتر متوجه مي‌شويد امروز و اين هفته و هفته بعد چه كارهايي را بايد انجام دهيد. براي اين كار، پيشنهاد ما اين است كه يك دفترچه كوچك برداريد و هر روز صبح كارهايي كه آن روز قرار است انجام دهيد را در آن بنويسيد(زماني كه براي نوشتن بايد صرف كنيد حدود 5دقيقه از كل وقت آن روز شما را مي‌گيرد. پس سعي كنيد حتما اين كار را انجام دهيد). به‌عنوان مثال اگر قرار است در كنار همه كارهاي ديگر منزل به شستن حمام هم برسيد، اين جزئيات را وارد كنيد: شستن پرده حمام، سراميك‌هاي كف حمام، ديوارهاي حمام، تميزكردن شيرآلات و مرتب كردن شامپوها و صابون‌ها.

  • يك خريد متفاوت

حالا كه داريد براي اين چند هفته پاياني سال برنامه‌ريزي مي‌كنيد، بياييد كمي جامع‌تر به كارها و زماني كه بايد هزينه كنيد بپردازيد. احتمالا براي خريد وسايل عيد هم بايد وقت بگذاريد و چندروز را به اين كار اختصاص دهيد. حتما لازم نيست كه خريد عيد در شب عيد يا هفته آخر اسفند ‌ماه انجام شود، شما مي‌توانيد همين روزها هم به خريد برويد و يكي از دغدغه‌هاي بزرگ را از جلوي پاي‌تان برداريد اما دقت كنيد. قبل از خريد هر چيزي از خودتان چندسؤال كوتاه بپرسيد: چقدر به اين لباس يا وسيله احتياج داريد؟ نمونه‌هايي كه سال گذشته خريده‌ايد واقعا قابل استفاده نيستند؟ اين لباس يا كفش واقعا چندبار استفاده خواهد شد؟ اگر جواب‌هاي‌تان شما را قانع مي‌كند سعي كنيد دل‌تان را هم قانع كنيد تا پشت ‌ويترين‌هايي كه احتياج نداريد توقف نكنيد. از فرزندان‌تان هم همين سؤال را بپرسيد و سعي كنيد آنها را هم با شيوه خريد درست آشنا كنيد.

  • اينها را ننويسيد

احتمالا شما كه تصميم گرفته‌ايد از اين برنامه‌ريزي بلندمدت براي مديريت كارهاي عيد استفاده كنيد، وسوسه مي‌شويد كه سري هم به فروشگاه‌هاي لوازم‌خانگي بزنيد يا راسته پرده‌فروش‌ها را هم ببينيد. اما قبل از اينكه اين كار را در برنامه‌هاي‌تان بگنجانيد صادقانه به‌خودتان جواب بدهيد كه چقدر به اين وسايل جديد احتياج داريد؟! وسيله قديمي‌اي كه جايگزيني براي آن تهيه كرده‌ايد چه مي‌شود؟! چقدر فضاي اضافي داريد كه بايد براي نگهداري اين وسايل اختصاص دهيد؟! اين هزينه‌اي كه براي انجام اين كارها مي‌كنيد چقدر از درآمد شما را هدر مي‌دهد؟ حذف هزينه خريد و تعويض وسايل خانه چه ميزان از قرض و بدهي‌هاي قبلي شما را مي‌تواند كم كند يا پس اندازتان را زياد و مطمئن‌تر كند؟ به اين سؤال‌ها به دقت فكر كنيد.

  • جمع‌آوري كنيد

تغيير، هميشه با چيدن وسايل جديد به‌وجود نمي‌آيد. تا به حال به اين فكر كرده‌ايد كه چقدر از اين وسايلي كه امروز در خانه چيده‌ايد طي سال‌هاي گذشته اضافه شده و به ازاي آن چيزي از وسايل قبلي كم نشده است و همه در كنار هم فضاي خانه را پر كرده‌اند؟! اين‌بار بياييد روندي خلاف روند قبلي را طي كنيد. بياييد وسايل را جمع كنيد و محيط اطرافتان را ساده‌تر بچينيد و در ازاي اين جمع كردن چيزي را هم اضافه نكنيد. سادگي هم زيبايي خودش را دارد. بگذاريد در خانه هم امكان نفس كشيدن و تكان خوردن داشته باشيد.

  • به فرش‌ها برسيد

حالا نوبت فرش‌هاست. يك نگاه كارشناسانه به فرش‌هاي پذيرايي و اتاق‌ها بيندازيد. اگر لك‌هاي كمي دارند و فكر مي‌كنيد با مقداري شامپو فرش و انرژي شما تميز مي‌شوند، در ليست كارهاي‌تان بنويسيد و بعد از خشك‌شدن، روي آنها را با روفرشي بپوشانيد تا تميز بمانند. با اين كار مي‌توانيد در زماني غير از اين هفته‌هاي آخر سال فرش‌ها را به قاليشويي بسپاريد كه هزينه‌هاي شست‌وشوي‌شان كمتر است و كيفيت كارشان بالاتر. اگر فكر مي‌كنيد فرش‌هاي‌تان خيلي لك دارند و تميز كردن‌شان از عهده شما و شامپو فرش برنمي‌آيد همين هفته‌هاي اول بهمن آنها را به قاليشويي بدهيد. در هفته‌ها و روزهاي آخر سال سر خيلي از قاليشويي‌ها شلوغ مي‌شود و بعضا زمان كافي براي شستن ندارند و از كيفيت كارشان كم مي‌شود.

  • فضاي كمي داريم

دقت كرده‌ايد كه فضاي داخلي خانه‌هايي كه شما داريد خيلي كمتر از وسايلي است كه براي زندگي تهيه كرده‌ايد؟! خب، همين‌جا ريشه يكي از مشكلات كه اغلب مي‌ناليم پيدا شد «خانه هنوز مرتب نشده، به هم مي‌ريزد» . اين خيلي طبيعي است كه وقتي فضاي كافي نداشته باشيد وسايل، اضافه مي‌آيند. از همين امروز سعي كنيد قسمتي از وسايل و لباس‌هاي سالمي كه بيشتر از يك سال است از آنها استفاده نكرده‌ايد و هنوز مرتب هستند را كناري بگذاريد و در نخستين فرصت به خيريه‌اي كه مي‌شناسيد بسپاريد تا شايد اين روزهاي آخر سال دل كسي با داشتن‌شان شاد شود. به‌خودتان قول دهيد هيچ جايگزيني براي آنها نخريد؛ حتي به بهانه سال نو يا تنوع!