سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: یک هفته دیگر از بهمن‌ماه گذشت و ما به ماه‌های پرکار آخرسال چند قدم نزدیک‌تر شده‌ایم.

کمدتکانی

 يكي از قسمت‌هاي هميشه در معرض به‌هم‌ريختگي، كمدها و كشوهاي لباس‌ها هستند. شايد راه‌هاي زيادي براي مرتب شدن آنها درنظر گرفته باشيد اما با وجود بچه‌ها يا به خاطر زمان‌هايي كه عجله داريد با كمترين واكنشي كمدها دوباره نامرتب مي‌شوند. حتما راه‌حل‌هايي براي اين بحران داخلي هست! كافي است كمي دلمان را به دريا بزنيم و دوباره به فضاي در اختيارمان و لباس‌ها نگاه كنيم. چه كمد بزرگ و جاداري با كشو‌هاي زياد داشته باشيد و چه فقط يك كمد دو در داشته باشيد فقط با 2 كشو، باز هم اين نكته‌ها به كمك شما مي‌آيند. شايد حتي ايده‌هاي جديدتري به ذهن‌تان برسد براي حل اين معضل.

  • قانون صفر

قبل از هر كاري سعي كنيد متناسب با فضايي كه در اختيار داريد وسيله تهيه كنيد نه بيشتر از آن. همين حرف، اول جلوي خريد لباس‌هايي كه شايد مجموعا يك‌بار پوشيده مي‌شوند را مي‌گيرد و اين يعني فضاي بيشتر براي لباس‌هاي قابل استفاده و نظم‌پذيري بهتر فضاي موجود.

  • دل بكنيد

سري به كمد لباس‌تان بزنيد. يكي‌يكي لباس‌ها را ورق بزنيد. كدام لباس‌ها را بيشتر از يك سال است كه نپوشيده‌ايد؟! كمي با خودتان صادق باشيد، بعد از اين هم اين لباس‌ها را نمي‌پوشيد. يك‌بار از اينها دل بكنيد و اگر نو و قابل استفاده هستند به خيريه‌اي اهدا كنيد تا با اين كار لبخندي روي لب كسي كه نمي‌شناسيد بيايد. باز هم با اين كار فضا خالي مي‌شود. از لباس‌هاي كهنه دل بكنيد. اگر رنگ‌رو رفته هستند و هيچ‌كاري غيراز دستمال ساختن نمي‌شود با آنها انجام داد، خب معطل چه هستيد؟! اين لباس‌ها را بازآفريني كنيد و به كشوي دستمال‌هاي آشپزخانه ملحق‌شان كنيد. حتي مي‌توانيد خيلي باسليقه اين دستمال را به چند اندازه مساوي مربع يا مستطيل برش بزنيد و دور آن را بدوزيد و چند عدد از آنها را به مادر يا مادرشوهرتان بدهيد تا براي تميزكاري‌هاي عيدانه از آنها استفاده كنند.

  • دسته‌بندي كنيد

اگر 2 كمد يا بيشتر در اختيار داريد لباس‌هاي رسمي را از لباس‌هاي دم‌دستي و راحتي جدا كنيد. لباس‌هاي رسمي را به‌ترتيب رنگ بچينيد تا انتخاب كردن آنها براي‌تان راحت‌تر باشد.

  • حساس‌هاي هميشگي

روسري‌ها از آن دسته پوشيدني‌هايي هستند كه هميشه نگران چروك‌شدن آنها هستيم. يكي از راه‌حل‌ها آن است كه از چوب‌لباسي‌هاي چند طبقه استفاده كنيد و روسري‌ها را روي آن تا كنيد تا چروك نشوند. يك راه كم هزينه اين است كه لوله دستمال كاغذي‌ها را برداريد به حلقه‌هاي كوچك تقسيم كنيد. برش‌هاي عرضي در هر كدام ايجاد كنيد و آنها را روي يك چوب‌لباسي قرار دهيد. حالا هر روسري را از داخل يكي از اين حلقه‌ها را رد كنيد.

  • از جعبه‌ها كمك بگيريد

براي مرتب كردن كشو‌ها از جعبه‌ها كمك بگيريد. مثلا يك جعبه ليوان كه در حالت عادي 6 خانه دارد را برداريد و در هر خانه 2 جفت جوراب با رنگ‌هاي نزديك به هم قرار دهيد. براي مرتب كردن ساير قسمت‌هاي كشوها هم همين شيوه را ادامه دهيد و جعبه‌ها را مرزهاي لباس‌ها قرار بدهيد. حتي لباس‌هاي كوچك هم به راحتي با اين روش پيدا مي‌شوند.

  • جعبه‌هاي تقسيم كننده

اين بار از جعبه‌هاي بزرگ‌تر براي داخل كمد‌ها استفاده كنيد. سعي كنيد جعبه‌اي كه انتخاب مي‌كنيد ارتفاعي حدود 30 تا 40 سانت داشته باشد تا بتوانيد لباس‌ها را از سمتي كه لباس ارتفاع بيشتري دارد، درون آن قرار دهيد. پشت هر رديف از لباس‌ها يك شيء سنگين بگذاريد تا رديف لباس‌ها به‌هم نريزد. با اين روش لباس‌ها خيلي راحت پيدا مي‌شوند.

  • همه را آويزان نكنيد

احتياجي نيست همه لباس‌ها را روي چوب‌لباسي قرار دهيد و آويزان كنيد. لباس‌هاي كتان و رسمي را كه با تا كردن به راحتي چروك مي‌شوند آويزان كنيد. لباس‌ها با بافت‌هاي ضخيم مثل ژاكت‌ها و پوليور‌ها را تا كنيد و در جعبه‌هايي كه براي تقسيم‌بندي فضاي كمد تعبيه كرده‌ايد، بچينيد.

  • طبقه‌هاي پارچه‌اي

قسمت انتهايي از يك ميله آويز كمد را براي طبقه‌هاي پارچه اختصاص دهيد و خرده‌ريزه‌هايي كه ممكن است خيلي دنبال‌شان بگرديد را در اين وسيله جاسازي كنيد؛ مثلا آستين‌هاي حجاب يا جوراب‌هاي جورواجور.

  • چمدان‌ها را بيرون بياوريد

نه! پيشنهادي براي سفر نداريم. شما هميشه در سفر نيستيد پس هميشه از چمدان‌هاي‌تان استفاده نمي‌كنيد. لباس‌هايي كه در تغيير فصل جمع‌شان مي‌كنيد را در چمدان‌ها قرار دهيد. وقتي هم به سفر مي‌رويد و چمدان لازم مي‌شويد لباس‌ها را داخل جعبه‌هايي بگذاريد و گوشه‌اي از اتاق قرارشان دهيد تا زمان بازگشت. اينطوري از فضاي خالي داخل چمدان‌ها به خوبي استفاده كرده‌ايد.

در كنار همه شيوه‌هايي كه براي مرتب نگه‌داشتن كمد‌ها به‌كار مي‌بريد يك اصل كلي را فراموش نكنيد. آن هم اينكه هميشه بسته به فضايي كه كمدهايتان در اختيار شما مي‌گذارند، طوري لباس‌ها را درون فضاها بچينيد كه در نخستين نگاه همه آنها را ببينيد. شايد به‌نظرتان غيرممكن بيايد ولي باور كنيد شدني است. كمي از وسايل اطراف‌تان بيشتر استفاده كنيد تا در چيدمان‌هاي اين‌چنيني به كمك‌تان بيايند. حالا با روش‌هاي مختلف مانند چيدن براساس رنگ‌ها، سايز‌ها، قد لباس‌ها و خيلي دسته‌بندي‌هاي ديگر مي‌توانيد كمد مرتبي داشته باشيد. اگر از جعبه‌ها براي دسته‌بندي داخلي كمدتان استفاده مي‌كنيد يادتان باشد روي هر جعبه بنويسيد كه داخل آن چه لباس‌هايي قرار دارد. باور كنيد در فضاهاي كم و امكانات محدود هم مي‌شود مرتب بود.

  • در كمد‌ها را فراموش نكنيد

استفاده از در كمد‌ها را فراموش نكنيد. مي‌توانيد به در‌ها سازه‌هاي پارچه‌اي جيب‌داري آويزان كنيد كه خيلي چيز‌ها را مي‌توانند درون خود جاي دهند. مثلا دمپايي‌هاي شما در همين جيب‌ها جا مي‌گيرند. يا شال‌هايي كه هنوز براي مرتب كردن‌شان، جايي پيدا نكرده‌ايد. همه اينها مي‌توانند در همين قسمت ساده از كمد قرار بگيرند.

  • مواظب كيف‌ها باشيد

اگر از كيف هاي‌تان به خوبي مراقبت نكنيد به مرور زمان شكل خود را از دست مي‌دهند و چرمي‌هاي آنها در قسمت‌هايي، شكسته و پوسته پوسته مي‌شوند پس بهتر است اگر فضا داريد آنها را آويزان كنيد. در غيراين صورت سعي كنيد به شكلي از بدفرم ايستادن يا تا خوردن آنها جلوگيري كنيد. مي‌توانيد از ترفند قراردادن كيف‌ها درون يكديگر كمك بگيريد.

کد خبر 323720

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha