همشهری آنلاین: سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور گفت: در دومین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران، نیشابور به‌عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شد و بوشهر و شیراز به‌عنوان شهرهای دوم و سوم پایتخت کتاب ایران معرفی شدند.

به گزارش تسنيم، عباس کرخی اظهار داشت: در دومین دوره پایتخت کتاب ایران 100 شهر با طرح‌ها و برنامه‌های خود شرکت کرده بودند و پس از ارزیابی هیئت داوران، طرح‌ها و برنامه‌های 15 شهر به دور نهایی راه یافت و شش شهر نامزد عنوان پایتخت کتاب ایران شدند که در نهایت شهر نیشابور این عنوان را به خود اختصاص داد.

وی عنوان کرد: هیئت داوران دومین دوره معرفی و انتخاب پایتخت کتاب ایران متشکل از محمدرضا توکل صدیقی (به نمایندگی از اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران)، محسن حاجی زین‌العابدینی (به نمایندگی از انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی)، مسعود غلامپور راد، سیدرضا صالحی امیری، سیدعباس صالحی، علیرضا مختارپور، احمد مسجدجامعی و سعدالله نصیری قیداری پس از بررسی پرونده شهرهای راه‌یافته به مرحله نهایی و دریافت گزارش‌های میدانی از شهرهای نامزد،‌ نتیجه داوری‌های خود را اعلام کردند.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور خاطرنشان کرد: نیشابور به‌دلیل اجرای مناسب برنامه‌های سال گذشته، تدوین و ارائه برنامه‌های نوآورانه، مشارکت‌جویانه، موثر و منسجم، توجه به پیشینه فرهنگی و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، تشکل‌های مردمی، صنایع و مراکز ورزشی و فرهنگی این عنوان را کسب کرد.

کرخی یادآور شد: به شهر پایتخت کتاب ایران لوح افتخار وزیران کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی و لوح تقدیر کمیسیون ملی یونسکو به‌همراه تأسیس یک باب کتابخانه، تسهیلات مناسب برای تأسیس، نوسازی و تجهیز کتاب‌فروشی‌ها و مراکز توزیع و حمایت از طرح‌های برگزیده ترویج کتاب‌خوانی توسط بانک و بنیاد ملت و 20 میلیارد ریال اعتبار فرهنگی از سوی استانداری خراسان رضوی اهدا ‌شد.

وی بیان کرد: سال گذشته در نخستین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران، اهواز عنوان نخستین پایتخت کتاب ایران را به خود اختصاص داد و نیشابور مقام دوم را کسب کرد.

مراسم اختتامیه دومین دوره جشنواره پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستاها و عشایر روز گذشته با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت تهران برگزار شد.