شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرگئی کائیکن، رئیس نمایشگاه کتاب مسکو در روز پنج‌شنبه ششم اسفند با علی‌اصغر محمدخانی، معاون فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب، دیدار و گفت‌وگو کرد.

تحکیم پل ادبی ایران و روسیه‎

در این دیدار، ابتدا محمدخانی به فعالیت‌های شهر کتاب در عرصه‌ی بین‌المللی اشاره کرد و گفت که مرکز فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب در پنج سال گذشته بیش از بیست همایش و نشست در تهران و مسکو برگزار کرده است که همایش سعدی و پوشکین، همایش ایوان بونین، پل ادبی ایران و روسیه، یک هفته با تالستوی، نشست‌هایی درباره‌ی داستایوسکی، پاسترناک، چخوف، ارافیف و ... از جمله‌ی این برنامه‌هاست.

محمدخانی به علاقه‌ی مردم ایران به ادبیات روسیه اشاره کرد و گفت در ۸۰ سال گذشته فقط دویست ترجمه فارسی از آثار تالستوی، داستایوسکی و چخوف در ایران منتشر شده است و دیگر آثار نویسندگان و شاعران روسیه نیز به طور مرتب به فارسی ترجمه و منتشر می‌شود.

محمدخانی در این دیدار به لزوم همکاری گسترده‌تر نهادهای ادبی و فرهنگی ایران و روسیه برای معرفی بیشتر تحولات ادبی دو کشور در سه دهه‌ی اخیر اشاره کرد و گفت: مردم ایران با آثار نویسندگان و شاعران و منتقدان ادبی سه دهه‌ی اخیر روسیه کمتر آشنایند و نیز مردم روسیه نیز علاقه دارند که بیشتر با شعر و داستان امروز فارسی آشنا شوند و حضور نویسندگان، شاعران و منتقدان ادبی روسیه در بیست‌ونهمین نمایشگاه کتاب تهران فرصت بسیار خوبی است که گفت‌وگوهای ادبی مناسبی میان اصحاب فرهنگ و اندیشه‌ی دو کشور شکل بگیرد و حضور روسیه به عنوان مهمان ویژه‌ی نمایشگاه کتاب ایران می‌تواند شیوه‌ی همکاری‌های گسترده‌تر را در پنج سال آینده رقم بزند.

محمدخانی از سرگئی کائیکن خواست که مراکز ادبی و فرهنگی روسیه و همچنین نهادهای دولتی این کشور همکاری بیشتری در مناسبات فرهنگی دو کشور داشته باشند.

کائیکن در این دیدار به وضعیت ادبیات و نشر روسیه در سه دهه‌ی اخیر اشاره کرد و شمارگان آثار داستانی را در چاپ اول بین ده تا پانزده هزار نسخه دانست و گفت که این شمارگان برای نویسندگان مشهور به پنجاه هزار نسخه نیز می‌رسد. وی گفت که در روسیه هر سال ۱۲۰ هزار عنوان کتاب منتشر می‌شود و با افزایش عناوین آثار، شمارگان کتاب‌ها کاهش یافته است. کائیکن از فعالیت‌های مرکز فرهنگی و بین‌المللی شهر کتاب در روابط ادبی ایران و روسیه تشکر و اظهار امیدواری کرد که در سال آینده و در زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و با حضور چهل نویسنده و شاعر روسیه، این فعالیت‌ها گسترده‌تر شود و از شهر کتاب خواست که پیشنهادات خود را مطرح کنند که کدام یک از نویسندگان و شاعران و منتقدان روسی مناسب است که در نمایشگاه حضور داشته باشند.

کد خبر 326513

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha