تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰

همشهری آنلاین: حیات چیست؟ نام کتابی است نوشته ادی‌پراس که با ترجمه رامین رامبد توسط انتشارات مازیار منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

در پشت جلد اين كتاب چنين آمده است:

به گفته آدا يوناث، برندهي مشترک جايزه‎ي نوبل شيمي، 2009 ادي پراس، با فرمول‌بندي نوع تازه‌اي از پايداري در طبيعت، ريشه‌هاي شيميايي نظريه‌ي داروين را به ما نشان مي‌دهد، و مسيري نوآورانه را پيش روي‌مان مي‌گذارد که پيونددهنده‌ي زيست‌شناسي به شيمي و فيزيک است. اين پيوند بيان‌گر آن است که نازيست‌زايي و فرگشت زيست‌شناختي چيزي نيستند جز يک فرايند. اين نکته، پرتويي روشن‌گر و هيجان‌انگيز بر خاستگاه حيات مي‌افکند و توضيح شيميايي حيرت‌انگيزي را براي مشخصه‌هاي نامعمول حيات ارائه مي‌کند. اين کتاب ارزشي بيش از خواندن دارد ذهن خوانندگان را در هم مي‌ريزد و مسيري به سوي زايش ايده‌هاي خيره‌کننده‌ي بيش‌تر را هموار مي‌سازد.

پروفسور ادي پراس، زادهي 1945، استاد دانشگاه سيدني استرالياست. زمينه‌هاي پژوهشي وي در دو حوزهي کلي جاي مي‌گيرد: شيمي نظري و شيمي فيزيک آلي، و شيمي سيستمها. در حوزهي نخست وي به کاربردهاي کمي و کيفي نظريه‌هاي اوربيتال مولکولي و پيوند والانس در واکنش‌پذيري آلي مي‌پردازد. در قلمرو شيمي سيستمها، وي به عنوان يکي از پيشتازان اين حوزهي نوپا، مي‌کوشد تا بين شيمي و زيست‌شناسي پل بزند و به جستجوي ريشه‌هاي نظريهي داروين در شيمي، و نيز خاستگاه‌هاي حيات مي‌پردازند. وي داراي کتب و مقالات متعدد در نشريات تراز نخست علمي است.

كتاب حيات چيست؟ با شمارگان 1200 نسخه در 184 صفحه و به قيمت ده هزارتومان از سوي انتشارات مازيار منتشر شده است. علاقمندان مي‌توانند اين كتاب را از طريق شماره تلفن 66462421 در تهران تهيه كنند.