به گزارش همشهري، درآمد گيشه سينماي چين در 3ماه ابتدايي سال 2016نسبت بهمدت مشابه در سال پيش از آن 50درصد افزايش يافت و از يك ميليارد و 500ميليون دلار به حدود 2ميليارد و 235ميليون دلار رسيد. اين در حالي است كه مجموع درآمد گيشه سينماهاي چين در سال 2015به 6ميليارد و 780ميليون دلار بالغ شده بود. اگر رشد فروش سينماها در 15ماه گذشته همچنان ادامه داشته باشد، چين در سال آينده ميلادي از مرز 10ميليارد دلار عبور ميكند.
درآمد سينماهاي آمريكا بهعنوان بزرگترين بازار سينماي جهان 8سال پياپي در عدد 10ميليارد دلار متوقف مانده بود تا اينكه رشد 7درصدي در سال 2015به كمك هاليوود آمد و اين رقم از مرز 11ميليارد دلار فراتر رفت. افزايش درآمد سينماهاي چين با وجود كاهش قيمت بليت و البته به لطف افزوده شدن بيش از 8هزار پرده سينما در 2015بهدست آمد. امروز حدود 32هزار پرده در چين وجود دارد؛ رقمي كه تا پايان 2016رقم 40هزار پرده آمريكا را پشت سر ميگذارد.
افزايش بيش از 51درصدي تعداد تماشاگران مهمترين دليل براي جبران فاصله 3دلاري قيمت بليت نسبت به آمريكاست؛ 5دلار و 36سنت در مقابل 8دلار و 38سنت. ميانگين قيمت بليت سينما در چين نسبت به سال 2015حدود 5/2درصد كاهش يافته و بيش از 60درصد تماشاگران بليت خود را آنلاين تهيه ميكنند. ضمن اينكه بيش از 61درصد تماشاگران به تماشاي فيلمهاي چيني نشسته و فيلمهاي هاليوودي در رده بعد قرار دارند.
در تعطيلات سال نو چيني در 2016يك ركورد تازه در تعداد تماشاگران و فروش سينماها در چين به ثبت رسيد و ركورد آمريكاي شمالي را شكست. در اين بازه زماني، 548ميليون دلار هزينه تماشاي فيلم در چين شد. درحاليكه ركورد پيشين به تعطيلات كريسمس 2015در آمريكا و كانادا با 530ميليون دلار اختصاص داشت.