در روزهای پایانی سال ۹۴ شرکتی اقدام به قطع شبانه ۱۰۰اصله نهال در شهرک والفجر کرد که این امر با واکنش شدید مدیریت شهری روبه‌رو شد.

شهرداري منطقه 6 و كميسيون ماده 7 پس از بازديد ميداني از منطقه اقدام به تشكيل پرونده كردند و با قيد فوريت پرونده به مراجع قضايي ارائه شد.مديرعامل سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز شهر تهران با اشاره به اينكه درآوردن 100اصله نهال در زميني كه كاربري آن فضاي سبز و پارك است و پهنه G111 محسوب مي‌‌شود، اتفاق افتاده است، اظهار داشت: متأسفانه مالك كه گويا شركت پتروپارس است در تاريخ 24اسفند 94 به‌طور شبانه اين تخلف را انجام داد. اين اقدام در زميني صورت گرفته كه پوشش گياهي غالب آن‌گونه‌هاي سوزني‌برگ و پهن‌برگ است.

علي‌محمد مختاري با بيان اينكه شهرداري منطقه6 بلافاصله بعد از اطلاع از موضوع افرادي را براي بررسي به محل حادثه اعزام كرد، گفت: پس از بررسي مأموران شهرداري، پرونده با قيد فوريت به كميسيون ماده 7 فرستاده و جلسه كميسيون تشكيل شد. در نهايت نيز با قيد فوريت تصميمات لازم اخذ شد. البته مالك بعد از اينكه متوجه پيگيري شهرداري شد، مجددا شبانه 100اصله نهال كاشت كه اين اتفاق اصل موضوع را تغيير نمي‌دهد چرا كه مالك بدون مجوز كميسيون ماده 7 نهال‌هاي اوليه را درآورده است.
به گفته مديرعامل سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز شهر تهران، شهرداري بلافاصله پس از آگاهي از موضوع مراتب امر را به قوه قضاييه نيز اطلاع داده و در اين راستا شكايت‌نامه نيز تنظيم شده است.

  • يك شايعه و اقدام فوري مديريت شهري

درست در روزهاي تعطيلات نوروز خبر ديگري مبني بر قطع درختان باغ 5هزار مترمربعي دروس مطرح شد كه معاون خدمات شهري شهردار‌ تهران ضمن بازديد ميداني از منطقه، اين خبر را تكذيب كرد. مجتبي عبداللهي كه به همراه محمد حقاني رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران به محل حادثه رفته بودند، قطع 97اصله درخت در اين باغ محله دروس را تكذيب كردند.

طي چند سال گذشته مديريت شهري، تلاش گسترده‌اي براي مقابله با قطع درختان و همچنين خشكاندن آنان انجام داده كه در اين ميان حساسيت‌هاي گسترده‌اي در بين مردم برانگيخته است. به‌نحوي كه رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران از گزارش‌هاي مردمي به‌عنوان يكي از مهم‌ترين اركان آگاهي و اطلاع خبر مي‌دهد. محمد حقاني معتقد است هر اندازه كه مردم نسبت به اين موضوع حساسيت داشته باشند و مديريت شهري و شوراي شهر را آگاه كنند، به همان ميزان قطع درختان در پايتخت كمتر خواهد شد.

مديرعامل سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز شهرداري تهران نيز با تأكيد بر اينكه ما مجوز قطع يك اصله درخت را هم نمي‌دهيم، تصريح كرد: حتي در مواردي هم كه درخت در محل زيربنا قرار مي‌گيرد در فصل زمستان كه فصل خواب درختان است، جا به جا مي‌شود تا هيچ‌گونه آسيبي به درخت وارد نشود.

وي در ادامه به رأي كميسيون ماده‌7 درخصوص درآوردن 100اصله نهال در شهرك والفجر پرداخت و عنوان كرد: به اتفاق آرا تصميم بر اين شد تا پهنه و كاربري فضاي سبز اين زمين حفظ شود. ضمن اينكه با توجه به تبصره يك‌ ماده ‌6 لايحه قانوني حفظ و گسترش فضاي سبز و ماده 4 قانون اصلاح لايحه قانوني حفظ و گسترش فضاي سبز در شهرها مصوب سال 1388شوراي انقلاب، 3برابر عوارض از متخلف اخذ مي‌شود. مختاري ادامه داد: فضاي سبز موجود نيز بايد احيا شود و شهرداري منطقه ضمن نظارت مستمر بر فضاي سبز موجود بايد از صدور هرگونه گواهي و مجوز ساخت تا اعلام رأي دادگاه خودداري كند.

مديرعامل سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز شهر تهران در پايان گفت: براساس قانون در مواردي كه مالك بدون مجوز اقدام به قطع يا كندن درخت مي‌كند، فضاي سبز با حكم قوه محترم قضاييه به تصرف شهرداري درمي‌آيد تا به نفع محرومان و مستضعفان به پارك عمومي تبديل شود البته ما در اين مورد همچنان منتظر رأي دادگاه هستيم.