همشهری‌آنلاین: لکوموتیو رانان آلمان جمعه 5 اکتبر (13 مهر) بر سر افزایش 10 درصدی حقوق خود اعتصاب می‌کنند

به گزارش خبرگزاری دویچه وله، مانفرد شل (Manfred Schell) رئیس سندیکای لکوموتیورانان GDL، از اعتصاب سراسری در روز جمعه 5 اکتبر خبر می‌دهد و دلیل این اعتصاب را خودداری راه‌آهن آلمان از مذاکره با GDL بر سر تعرفه‌ی حقوقی عنوان می‌کند.

او می‌گوید: ساعت دقیق شروع این اعتصاب روز پنجشبنه اعلام می‌شود. مانفرد شل، همزمان از شکست تلاش‌ها برای میانجیگری، در مذاکره راه آهن و سه سندیکاهای کارکنان راه آهن Transnet, GDBA, GDL برای رسیدن به راه حلی مشترک بر سر تعرفه‌ی حقوقی خبر می‌دهد. 

به این ترتیب بنا به گفته‌ شل اتحادیه‌ لکوموتیورانان دوباره درخواست‌های اولیه‌ خود را مطرح می‌کند، یعنی ۳۱ درصد دستمزد بیشتر برای لکوموتیورانان و همچنین تعرفه‌های حقوقی مختص آنان.

پیش از این اتحادیه لکوموتیورانان در چارچوب تلاش‌های میانجیگری، اعلام کرده بود، تنها بر سر حقوق لکوموتیورانان مذاکره می‌کند و موارد دیگر را به سندیکاهای دیگر واگذار کند.

نمی‌گذاریم سندیکاها ما را مرعوب کنند

مدیر امور استخدامی راه آهن، مارگرت زوکاله (Margeret Suckale)، می‌گوید: ما نمی‌گذاریم سندیکاها ما را مرعوب کنند. او اتحادیه‌ لکوموتیورانان را به دلیل رد پیشنهاد راه آهن برای دریافت ۱۰ درصد دستمزد بیشتر سرزنش می‌کند.

زوکاله در پاسخ به این پرسش که آیا راه آهن در جواب این اعتصاب، دست به اقدامات قانونی خواهد زد یا خیر؟ می‌گوید:  این امکان هم در دست بررسی است. به گفته‌ وی، راه‌آهن آلمان خود را برای رویارویی با این اعتصاب آماده کرده است.

تدابیر راه آهن برای مقابله با اعتصاب

یکی از سخنگویان راه‌آهن گفته است که در صورت اعتصاب قرار است کارکنانی که حق اعتصاب ندارند، مثلاً لکوموتیورانان از دیگر سندیکاها به خدمت گرفته شوند. به گفته‌ این سخنگو، در صورت اعتصاب باید بیش از ۵۰ درصد مسیرهای حمل ونقل درون و بین شهری به کار خود ادامه دهند. گفته می‌شود که به خدمت گرفتن نیروهای خارجی یکی دیگر از تدابیر راه آهن یکی برای مقابله با اعتصاب است. راه آهن این خبر را هنوز رد یا تأیید نکرده است.

اثرت مخرب اعتصاب بر اقتصاد

وزیر حمل ونقل آلمان، وولفگانگ تیفن زه(Wolfgang Tiefensee)، درباره‌ی اثرات این اعتصاب بر روی اقتصاد هشدار می‌دهد. او معتقد است اعتصاب می‌تواند پیامدهای مخربی برای اقتصاد ملی و رشد اقتصادی به همراه بیاورد.

اعتصاب کنندگان چه می‌خواهند؟

سندیکای کارکنان راه آهن درخواست تعرفه‌ حقوقی را برای لکوموتیورانان مطرح کرده است که باعث افزایش دستمزد لکوموتیورانان می‌شود. بر اساس این تعرفه، دستمزد اولیه‌ یک لکوموتیوران از مبلغ کنونی آن یعنی ۲۰۰۰ یورو به ۲۵۰۰ یورو افزایش می‌یابد. راه‌آهن آلمان اما به هیچ عنوان با این درخواست موافق نیست. شرکت راه آهن در عوض حاضر است که برای لکوموتیورانان افزایش حقوقی 5/4 درصدی را که بر سر آن با سندیکاهای GDBA و Transnet به توافق رسیده است، برای لکوموتیورانان هم به کار بندد. اما بر اساس توضیح کنسرن، این افزایش حقوق همچنان کمتر از تعرفه ۱۰ درصدی است.

برچسب‌ها