تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰

«برای صرفه‌جویی در مصرف ‌انرژی فعلا ادارات دولتی تنها ۲ روز در هفته کار می‌کنند»؛ ونزوئلا کمبودهای مختلفی را از دارو تا محصولات غذایی طی سال‌های گذشته تجربه کرده اما روز گذشته اعلام کاهش روزهای کاری از سوی رئیس‌جمهور این کشور وخامت شرایط اقتصادی ونزوئلا را برای خیلی‌ها ثابت کرد.

‫‬‎كمبود شديد برق حالا دولت ونزوئلا را در يك بحران تمام‌عيار قرار داده و اين كشور را به سمت تعطيلي كامل پيش‌مي‌برد. نيكلاس مادورو، رئيس‌جمهور ونزوئلا كه حالا مخالفانش هر روز قدرت بيشتري مي‌گيرند در يك نطق تلويزيوني اعلام كرد كه به كاركنان بخش دولتي در هر هفته 3روز مرخصي اجباري داده مي‌شود كه در كنار دو روز تعطيلي آخر هفته عملا سازمان‌هاي دولتي تنها در روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه كار مي‌كنند.

اين مرخصي اجباري به‌خاطر صرفه‌جويي در مصرف برق شامل بيشتر از 2ميليون نفر از كارمندهاي دولت مي‌شود كه بايد حداقل براي 2هفته آينده در خانه باقي بمانند. قبل از اين هم دولت ونزوئلا ساعت كاري دولتي‌ها را از 8ساعت به 6ساعت كاهش داده و روز جمعه هم تعطيل اعلام شده بود.

مدارس ونزوئلا هم مدتي است كه روز جمعه تعطيل شده‌اند و دانش‌آموزان 3روز در هفته به مدرسه مي‌روند. دولت ونزوئلا اعلام كرده كه به‌خاطر خشكسالي توليد برق توسط نيروگاه‌هاي اين كشور با مشكل مواجه شده و اين تعطيلي‌ها بخشي از طرح جيره‌بندي برق در اين كشور به‌حساب مي‌آيد. ونزوئلا اكنون در طرح جيره‌بندي به 8منطقه تقسيم شده و هر منطقه به نوبت در روز حداقل 4ساعت قطعي برق را تحمل مي‌كنند. حتي ساعت رسمي هم نيم ساعت عقب كشيده شده تا شايد كمكي به وضعيت بحراني انرژي در اين كشور شود.

ونزوئلا يكي از معدود كشورهايي است كه به‌صورت گسترده وابسته به توليد برق توسط نيروگاه‌هاي برقابي است. تقريبا 71درصد برق اين كشور توسط اين نيروگاه‌ها تأمين مي‌شود كه توليد برق توسط آنها بستگي به آب ذخيره شده پشت سدها دارد. دولت ونزوئلا كاهش سطح آب در پشت سدهاي نيروگاه‌هاي اين كشور را عامل كمبود شديد برق اعلام كرده اما مخالفان ونزوئلا نداشتن مديريت صحيح و ولخرجي پول‌هاي نفتي كشور را عامل اين مسئله مي‌دانند.

مخالفان مي‌گويند كه طي 14سال گذشته دولت حزب حاكم به جاي سرمايه‌گذاري در حوزه‌هاي مختلف ازجمله بخش انرژي اين كشور اقدام به تقسيم ثروت ونزوئلا ميان مردم كرده تا آراي بيشتري را در انتخابات كسب كند. ونزوئلا يكي از توليد‌كنندگان مهم نفت در منطقه راهبردي كاراييب و در كنار آمريكاست.

اين كشور در 15سال گذشته با طرح انقلاب بوليواري به شاخص‌ترين مخالف آمريكا در منطقه كاراييب تبديل شده است. نيكولاس مادورو رئيس‌جمهور ونزوئلا چندي پيش در روزنامه نيويورك تايمز نوشت كه اوباما سالانه 5ميليون دلار براي حمايت از گروه‌هاي مخالف در ونزوئلا هزينه مي‌كند. در دوران رياست‌جمهوري هوگو چاوز، اين كشور تصميم گرفت كه ثروت ونزوئلا را به‌صورت ماهانه ميان مردم تقسيم كند؛تصميمي كه به گفته مخالفان باعث رشد چشمگير نرخ تورم در اين كشور شد. در حال حاضر خشكسالي و كاهش شديد قيمت نفت در دوران فعلي، ركود اقتصادي شديدي را براي اين كشور به‌دنبال داشت و اوج‌گيري نرخ تورم باعث كمبود در حوزه‌هاي مختلف ازجمله انرژي و مواد اساسي شده است.

  • خطر در كمين رئيس‌جمهور

مشكلات اقتصادي ونزوئلا باعث شد تا در آخرين انتخابات پارلماني اين كشور احزاب مخالف دولت بتوانند براي نخستين بار در 13سال اخير اكثريت مطلق كرسي‌هاي پارلمان را به‌دست آورند كه يك شكست سخت براي حزب حاكم به‌حساب مي‌آيد. تا پيش از اين عمده فعاليت معترضين برگزاري تظاهرات و اغتشاشات ضددولتي بود كه منجر به كشته‌شدن چندين نفر از طرفداران و معترضان شد اما مخالفان اكنون در تلاش براي پيدا كردن راهكاري قانوني جهت عزل رئيس‌جمهور هستند و توانسته‌اند مجوز مقام‌هاي انتخاباتي اين كشور را جهت اقدام‌ اوليه براي برگزاري همه پرسي عزل رئيس‌جمهور به‌دست آورند.

رئيس‌جمهور ونزوئلا مشكلات اقتصادي اين كشور را جنگ اقتصادي «سرمايه‌دارها» و «دشمنان انقلاب ونزوئلا» عليه خودش مي‌داند. كميته ملي انتخابات ونزوئلا اعلام كرده كه تشريفات اداري كه به مخالفان دولت اجازه مي‌دهد 200هزار امضاي لازم را به‌عنوان قدم اول برگزاري همه‌پرسي جمع‌آوري كنند به جريان انداخته است. براساس قوانين انتخاباتي ونزوئلا، ائتلاف مخالفان بايد امضاي يك درصد از رأي دهندگان واجد شرايط را به‌دست آورد تا اجازه به جريان انداختن فرايند برگزاري همه پرسي را پيدا كند. پيش از اين هم احزاب مخالف در پارلمان به‌دنبال كاهش دوره رياست‌جمهوري مادورو از 6به 4سال با اصلاح قانون اساسي بودند كه قضات دادگاه عالي با آن مخالفت كردند.