همشهری آنلاین: مذاکرات فنی میان مقامات جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مورد موضوع سانتریفیوژهای ‪ P1‬و ‪ P2‬ روز سه شنبه 17 مهر در محل شورای عالی امنیت ملی آغاز شد.

به ‌گزارش  ایرنا، این مذاکرات در چارچوب اجرای توافقنامه امضا شده میان تهران و آژانس در ‪ ۲۱‬اوت (‪ ۳۱‬مرداد ماه) است.

ریاست هیات ایرانی مذاکره‌کننده را جواد وعیدی معاون امنیت بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی و ریاست‌هیات فنی آژانس را اولی هاینونن معاون امور پادمان‌های آژانس به عهده دارد.

هاینون بامداد سه‌شنبه 17 مهر ‌در رأس هیئتی از کارشناسان فنی آژانس وارد تهران شد.

حضور وعیدی و هاینونن در این مذاکرات فنی، نشان‌دهنده اهمیتی است که طرفین برای پیشبرد اجرای توافقنامه از جمله موضوع سانتریفیوژهای ‪ P1‬و ‪ P2‬قائل هستند.

در این مذاکرات، محمدسعیدی معاون اموربین‌الملل و برنامه‌ریزی سازمان انرژی اتمی ایران و علی‌اصغر سلطانیه سفیر و نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز حضور دارند.

دور قبلی مذاکرات در خصوص موضوع سانتریفیوژها ، دوم و سوم مهرماه (‪۲۴‬ و ‪ ۲۵‬سپتامبر) در تهران برگزار شد.

بر اساس توافقنامه، آژانس سوالات خود درباره موضوع سانتریفیوژهای ‪ P1‬و ‪ ) P2‬سانتریفیوژهای ‪ P2‬نسل پیشرفته سانتریفیوژها هستند) را تا ‪ ۳۱‬اوت (‪۹‬ شهریور) به تهران ارایه کرد.

 منابع آگاه اعلام کرده‌اند که در این دور از مذاکرات،تهران صرفا به سوالات آژانس پاسخ‌ می‌دهد و هیات فنی‌آژانس نیز پاسخ‌ها را مکتوب خواهد کرد تا به آژانس ارایه دهد.

سپس، در نشستی که نیمه اکتبر جاری میلادی (اواخر مهرماه) در تهران تشکیل می‌شود، پاسخ‌های ایران به سوالات آژانس، نهایی می‌شود و چنانچه آژانس نکته جدیدی در این زمینه داشته باشد، مطرح خواهد کرد.

به ‌گفته منابع موثق، پس‌از نشست یاد شده،آژانس از اواخر اکتبر، پاسخ‌های ایران در مورد موضوع سانتریفیوژهای ‪ P1‬و ‪ P2‬را جمع بندی می‌کند تا ارزیابی نهایی خود را در این زمینه ارایه دهد.

در صورت اعلام بسته‌شدن مساله سانتریفیوژهای ‪ P1‬و ‪ ،P2‬زمینه‌آغاز به کار طرفین درباره موضوع بعدی یعنی، منشاء آلودگی فراهم می‌شود.

بر اساس توافقنامه امضا شده میان تهران و آژانس ، شش موضوع شامل " پلوتونیوم" ، "سانتریفیوژهای ‪ P1‬و ‪" ،"P2‬منشاء آلودگی" ، "سند اورانیوم فلزی" ، "پلوتونیوم ‪ " ۲۱۰‬و "معدن گچین" در دستور کار طرفین است که تاکنون پرونده موضوع پلوتونیوم و آلودگی‌های کرج از سوی آژانس بسته شده است.

براساس توافقنامه، هریک از موضوعات یاد شده به ترتیب، پس از بسته شدن پرونده موضوع قبلی، مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

تهران ، در این دوره از مذاکرات فنی در تلاش است تا به سوالات پاسخ دهد و پس از آن، منتظر ارزیابی آژانس خواهد بود که قرار است در گزارش ماه نوامبر " محمدالبرادعی " مدیرکل آژانس به شورای حکام ارایه شود.

تهران همچنین انتظار دارد همچنانکه آژانس تاکنون در اجرای توافقنامه مستقل، تخصصی و فنی عمل کرده است،در ادامه اجرای توافقنامه نیز بدین گونه عمل کند و تحت تاثیر فشارهای سیاسی برخی کشورها قرار نگیرد.

جمهوری اسلامی ایران ، ایده حل و فصل مسایل باقیمانده در موضوع هسته‌ای خود را در گفت و گوهای مادرید به رغم صدور سه قطعنامه از سوی شورای امنیت، ارایه کرد. زیرا بر اساس قوانین بین‌المللی ، تنها مرجع صالح برای رسیدگی به ابهامات و سوالات درباره فعالیت‌های هسته‌ای کشورها ، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

در پی مذاکرات سیاسی، فنی‌وحقوقی  علی لاریجانی مسوءل مذاکرات هسته‌ای ایران با محمد البرادعی مدیرکل آژانس و خاویر سولانا مسوول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا ، طرفین ظرف کمتر از ‪ ۶۰‬روز چارچوب نحوه حل و فصل مسایل باقیمانده را تدوین کردند که موفقیت ایران و آژانس موجب خشم آمریکا و همپیمانانش شد.

لیکن به دلیل اتخاذ تصمیم مدبرانه و منطقی تهران، آمریکا و همپیمانانش نه تنها مجبور به حمایت از توافقنامه شدند بلکه ناچار گردیدند تا پایان ماه نوامبر(اوایل آذر ماه) تحرکات خود برای صدور قطعنامه‌ای دیگر را متوقف کنند.

قرار است البرادعی و سولانا در ماه نوامبر ( اوایل آذرماه) گزارش‌هایی را به آژانس و شورای امنیت سازمان ملل ارایه کنند.

برچسب‌ها