تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۶

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اعلام ابلاغ برنامه تشدید برخورد با اغذیه‌فروشی‌های متخلف در ‌ماه رمضان درباره مصرف‌ آش، حلیم، زولبیا و بامیه‌های غیرمجاز هشدار داد.

محسن فرهادي گفت: در اين بخشنامه تكليف، وظايف همه دانشگاه‌هاي علوم‌پزشكي براي تشديد نظارت بر اغذيه‌فروشي‌ها، اعم از مراكز داراي مجوز و مراكز غيرمجاز و دستفروشي و نيز تغيير ساعات بازرسي از ساعات ظهر به ساعات افطار تا سحر مشخص شده است.

معاون مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت اضافه كرد: گروه اصلي هدف اين بازرسي‌ها نيز مراكز عرضه آش، حليم، رستوران‌ها، مراكز تفريحي، مراكز تفريحي آبي، شيريني‌فروشي‌ها و قنادي‌ها و مراكز تهيه و توزيع زولبيا و باميه و شيريني‌هاي مشابه ازجمله شيريني خوشكار در شمال كشور است.

فرهادي گفت: در اين بازرسي‌ها علاوه بر كنترل كيفي مواد غذايي عرضه شده از نظر نوع روغن و مواداوليه استفاده شده، وضعيت محل ارائه و نحوه نگهداري مواد غذايي كنترل مي‌شود.

وي افزود: علاوه بر بازرسي‌هاي وزارت بهداشت، خود مردم نيز بايد مراقبت‌هاي لازم را داشته باشند به‌عنوان مثال زولبيا، باميه و‌ آش و حليم را از اماكني خريداري كنند كه در طول سال فعاليت قانوني را با دريافت مجوز و پروانه فعاليت انجام مي‌دهند و جزو برندهاي شناخته شده هستند.

معاون مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت هشدار داد: متأسفانه در‌ ماه رمضان تعداد زيادي دستفروش يا ساير اماكني كه در طول سال فعاليت‌هاي ديگري داشته‌اند با اجاره‌كردن يك محل يا به‌صورت دوره‌گردي و دستفروشي به عرضه مواد غذايي ازجمله زولبيا و باميه يا‌ آش و حليم اقدام مي‌كنند كه ازنظر وزارت بهداشت همه اين نوع فعاليت‌ها غيرقانوني است و درصورت مشاهده جمع‌آوري مي‌شوند.

  • زولبيا، باميه و‌ آش و حليم‌هاي زيرزميني

وي گفت: گزارش‌هاي متعددي وجود دارد كه در اماكن بدون مجوز زولبيا، باميه و‌ آش و حليم، به‌صورت زيرزميني و با استفاده از مواد غذايي بي‌كيفيت و غيربهداشتي تهيه مي‌شود و اغلب در اين اماكن شرايط نگهداري بهداشتي رعايت نمي‌شود و بسياري از آنها نه‌تنها صلاحيت اين كار را ندارند بلكه حتي وسايل و ابزار لازم براي اين نوع فعاليت را نيز ندارند.

  • غذاي خانگي يا سنتي براي فريب مردم

فرهادي افزود: در برخي از اين اماكن افراد با استفاده از عناويني مانند غذاي خانگي يا سنتي و با قيمتي ارزان‌تر از مراكز مجاز به عرضه اين نوع مواد غذايي اقدام مي‌كنند كه از نظر وزارت بهداشت همه اين فعاليت‌ها خلاف و خطرناك است.

  • غذاي گرم در ظروف پليمري سرطان‌زا مي‌شود

وي درباره مراقبت‌هاي بهداشتي نذورات نيز گفت: مواد غذايي گرم كه در اين‌ماه و در هواي گرم تهيه و به‌صورت نذري ارائه مي‌شود نبايد بيش از 2 ساعت در محيط نگهداري شود و اگر بيش از اين در محيط نگهداري مي‌شود بايد در يخچال يا فريز نگهداري شود در غيراين صورت فاسد مي‌شود.

فرهادي اضافه كرد: علاوه بر آن ريختن مواد غذايي گرم در ظروف پليمري و پلي اتيلني نيز موجب آزاد شدن مواد شيميايي در غذا و سرطان زا شدن آن مي‌شود بنابراين براي توزيع مواد غذايي گرم بايد از ظروف گياهي يا آلومينيومي استفاده شود.

  • تخلفات را به 190يا 1490گزارش كنيد

وي گفت: با توجه به اينكه تعداد دستفروش‌ها و اماكن غيرمجاز ارائه مواد غذايي در‌ ماه رمضان بسيار زياد است از مردم مي‌خواهيم در وهله اول از اين مراكز خريد نكنند و در قدم بعدي با تماس با شماره 190يا 1490 مورد تخلف را گزارش كنند تا در اسرع وقت پيگيري و با متخلفان برخورد شود. فرهادي افزود: اگر مركز ارائه مواد غذايي آلوده، داراي مجوز باشد، مطابق قانون به آن واحد صنفي تذكر داده يا به مراجع قانوني معرفي مي‌شود و اگر دستفروش يا بدون مجوز باشد با همكاري نيروي انتظامي جمع‌آوري مي‌شوند.