همشهری آنلاین: وزیر بهداشت در سفرش به استان خراسان شمالی از ساخت ۲۰هزار تخت بیمارستانی طی سه سال گذشته خبر داد و گفت: حدود ۶۵ درصد از تخت‌های بیمارستانی کشور عمری بیش از ۳۰ سال دارند و تعدادی از تخت‌ها نیز مقاوم نیستند.

به گزارش ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه بازدید از بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی شیروان گفت: تاکنون چهار مرتبه به این شهرستان سفر و از روند ساخت این بیمارستان بازدید کرده‌ام، روند تکمیل این بیمارستان از پیشرفت خوبی برخوردار است و تا پایان سال جاری ساخته و تجهیز خواهد شد.

وی افزود: روند ساخت سایر پروژه‌های درمانی و آموزشی دیگر شهرستان‌های این استان نیز از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار است.

هاشمی در پاسخ به این سوال که روند ساخت جاده دسترسی بیمارستان شیروان به کجا رسید، اظهار کرد: در این خصوص نیز مشکلی وجود نخواهد داشت.

وزیر بهداشت در حاشیه افتتاح برخی از پروژه‌های درمانی دانشگاه علوم پزشکی نیز گفت: ۶۵ درصد از ۹۶ هزار تخت بیمارستانی، عمری بیش از ۳۰ سال دارند و تعدادی از تخت‌ها نیز مقاوم نیستند.

وی با اشاره به اینکه مشکل عمده‌ای در تعرفه گذاری خدمات برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی وجود دارد، ادامه داد: البته تیمی از سوی سازمان مدیریت و به دستور رئیس جمهور برای رسیدگی به طرح‌های پیشنهادی وزارت بهداشت که این طرح‌ها آماده نیز هستند، تشکیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه البته این امر نیازمند حمایت دولت و مجلس است، اظهار کرد: درصورتی‌که ۵۰ درصد تخت‌ها تضمین شود، سرمایه‌گذار خارجی ورود پیدا خواهد کرد و ۲۵ تا ۳۰ هزار تخت بیمارستانی بهسازی یا جایگزین می‌شود. پیش از این، هر ساله حدود ۲۰۰۰ تخت بیمارستانی آماده و تحویل می‌شد این درحالیست که طی سه سال گذشته ۲۰ هزار تخت بیمارستانی آماده و تحویل داده شده است.

وی با بیان اینکه ما کارها را موکول به آینده نکرده‌ایم و اکنون در تمام کشور کار ساخت و ساز وجود دارد، گفت: متراژ ساختمانی که طی سه سال اخیر ساخته شده در مقابل سایر دستگاه‌ها بی نظیر است و از نیمه دوم امسال در هر ماه شاهد افتتاح دو سه پروژه بزرگ خواهیم بود.

وی در ادامه درباره واردات و صادرات دارو افزود: واردات دارو در سال‌های گذشته افزایش داشته است اما طی سه سال اخیر با روند کاهشی مواجه بوده است. طی این مدت حدود ۳۰۰ میلیون دلار واردات دارو کاهش یافته است و علاوه بر آن حدود ۹۶ درصد از داروها در داخل کشور تولید می‌شود.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه صادرات دارو نیز به دو برابر افزایش یافته است، توضیح داد: میزان صادرات دارو در سال‌های گذشته ۷۰ میلیون دلار بوده است که هم اکنون به ۱۵۰ میلیون دلار رسیده است.

وی همچنین در ادامه اظهار کرد: طی امسال ۲۵۰ کلینیک ویژه تخصصی افتتاح می‌شود، ۷۰۰۰ مطب در اختیار دانشگاه های علوم‌پزشکی قرار می‌گیرد و ساخت ۳۵۰ مرکز زایمانی به اتمام می رسد.

هاشمی در خصوص کمبود نیروی انسانی نیز تصریح کرد: وزارت بهداشت در این خصوص در مضیقه قرار دارد و طی سال گذشته نتوانستیم نیرویی استخدام کنیم و فقط نیروهایی را برای بیمارستان های تازه تاسیس داشته‌ایم که آن ها نیز همچنان از کمبود نیرو رنج می برند.

وی تاکید کرد: برای جایگزینی نیروهای بازنشسته نیز در حال حاضر مجوزی نداریم.

بدیعی مقدم، مدیر کل راه و شهرسازی خراسان شمالی نیز در ادامه این بازدید بیان کرد: ساخت بیمارستان شیروان از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار است و در صورت اختصاص اعتبارات لازم تا هفته دولت ساخت ساختمان آن به پایان خواهد رسید. برای تکمیل این بیمارستان مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی در خصوص جاده دسترسی نیز اظهار کرد: در صورت اختصاص اعتبار، جاده دسترسی به این بیمارستان نیز ساخته خواهد شد و هم اکنون اسناد مناقصه آن آماده است و در صورت ابلاغ اعتبار، پیمانکار نیز انتخاب خواهد شد.

به گفته وی ساخت جاده دسترسی بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی شیروان به ۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.