فراگيري اين تاكسيها اما به هيچ وجه قابل چشمپوشي نيست. هر روز 18 ميليون سفر در تهران انجام ميشود كه يك پنجم آن يعني 3.6ميليون سفر با تاكسي است. اين عدد بدين معناست كه از هر 5شهروند تهراني يكي در حال تردد با تاكسي است. از سويي 78هزار تاكسي در پايتخت داريم كه 17هزار دستگاه آن فرسوده است. حال سهم تردد تهرانيها با تاكسيهاي فرسوده 720هزار نفر در روز است. يعني تاكسيهاي فرسوده هر 12روز به اندازه كل مردم پايتخت(9ميليون) مسافر جابهجا ميكنند كه اين عدد درماه به 21ميليون مسافر ميرسد.
- نشد كه نشد
طبق قانون، مسئوليت از رده خارج كردن تاكسيهاي فرسوده با دولت است اما وعدههاي مكرر نوسازي پس از 130روز هنوز روي زمين مانده است. دولت در مسير به روز كردن ناوگان حملونقل عمومي كشور، در هفته پاياني دي 94وعده نوسازي تاكسيهاي فرسوده را خبري كرد. در هفته هواي پاك سال 94اعلام شد كه طرح نوسازي تاكسيراني و جايگزيني 90هزار دستگاه تاكسي فرسوده با اعطاي وام 20ميليون توماني از 12بهمن آغاز ميشود. اين كار قرار بود در اجراي تفاهم سازمان مديريت و برنامهريزي، وزارت صنعت، وزارت كشور، سازمان محيطزيست، پليس راهور، تاكسيراني و ايران خودرو انجام شود و بانكهاي عامل همكاري كنند تا 90هزار تاكسي فرسوده در سراسر كشور جمعآوري و خودروهاي جديد جايگزين آنها شود. از اين تعداد، حدود 17هزار تاكسي نيز مربوط به تهران بود كه موجب بروز مشكلات متعدد شدهاند. بدين سبب طرح مذكور قرار بود در گام نخست 8000 تاكسي جديد را از اسفندماه 94به رانندگان تحويل دهد اما نشد كه نشد.
- فرسودهها آلودگي هوا را يدك ميكشند
سهم 20درصدي تاكسيها از ميزان جابهجاييهاي درون شهري در شرايط
ي است كه با نوسازي هر يك از آنها به ميزان اثرگذاري از مشكلات تردد و آلودگي هوا كاسته ميشود. تاكسيهاي پايتخت براساس مصوبه هيأت دولت بايد پس از 10سال فعاليت از رده خارج و اسقاط شوند و وسايل نقليه نو به جاي آنها در شهر فعاليت كنند اما هماكنون سن فرسودگي يك پنجم آنها فرا رسيده و مشكلات فراواني براي شهر ايجاد كردهاند. تاكسيهاي فرسوده در آلودگي هواي تهران سهم قابل توجهي دارند. براساس تحقيقات بهعمل آمده در دانشگاه صنعتي شريف، اين وسايل نقليه 18درصدمنواكسيد كربن، 11درصد اكسيد نيتروژن، 12درصد تركيبات آلي فرار، 3درصد اكسيد گوگرد و يك درصد از ذرات معلق تهران را توليد ميكنند كه سهم فرسودگي و خودروهاي ك
مشكلات بيشمارفرسودههااربراتوري پيكان در اين بين بيش از همه است. مطالعات صورت گرفته توسط شركت كنترل كيفيت هواي تهران نشان ميدهد با از رده خارج شدن يك تاكسي فرسوده پيكان و ورود يك تاكسي نو با استاندارد آلايندگي يورو2، هر يك از فاكتورهاي آلايندگي كاهش چشمگيري خواهد يافت. با نوسازي هر يك پيكان فرسوده، هر سال 3.3تن منواكسيدكربن، 431كيلوگرم تركيبات آلي فرار و 117كيلوگرم اكسيدهاي نيتروژن از آلودگي هواي تهران كم ميشود.
تاكسيهايي كه به سن فرسودگي رسيدهاند، بايد از تردد در شهر كنار گذاشته شوند اما هنوز سازوكار قانوني براي نوسازي آنان وجود ندارد. اين وسايل علاوه بر آلودهكردن هوا داراي منظر نامناسب و سروصدايي هستند كه با نام آلودگي صوتي شناخته ميشود. در كنار اين وضع، مشكلات فني اين وسايل موجب تشديد ترافيك و افزايش خطر تردد در معابر ميشوند و مكانيسم ترمز و حركت آنها براي سرنشينان و عابران خطرساز خواهد بود. همچنين تاكسيها براي تردد بايد هر 3ماه يكبار معاينه فني شوند و تاكسيهاي بالاي 10سال به سختي ميتوانند براي كار در شهر و جابهجايي مسافر معاينه فني دريافت كنند.