تاكسيهاي نارنجي هم تا 2ماه ديگر از تهران جمع خواهند شد تا 50سال خاطرات پيكاني، فقط در ذهنها به يادگار بمانند. كارلوكسهاي زين براق حالا ديگر نفسي براي بالا رفتن از بزرگراههاي شهر ندارند. دندهشان در هياهوي ترافيك سخت
جا ميرود. در جاده قديم شميران موتورشان ريپ ميزند.
عمرشان از 10و 15سال بالا زده و ديگر جان كورس گذاشتن با پرايدهاي كرهاي را هم ندارند. تاكسيهاي پيكان پايتخت سالهاست آخر جاده تردد در شهرها هستند. اسقاط تنها مسيري است كه اين نارنجيهاي فرسوده بايد دربست سمت آن بتازند. امروز تهران 6349 تاكسي پيكان دارد و آنگونه كه شواهد نشان ميدهد تا 2ماه ديگر بايد از خيابانهاي تهران حذف شوند. از اين روست كه مالكان تاكسي پيكان تنها 2ماه ديگر براي نوسازي فرصت دارند و پس از اتمام زمان تعيين شده با ممنوعيت تردد و اعمال قانون مواجه خواهند شد.
- بايد كه لوكس باشد
چرخه حمل ونقل عمومي در بسياري از شهرهاي جهان در اختيار بهترين و باكيفيتترين وسايل حمل ونقلي است. تاكسيها در اين ميان از برترين محصولات خودروسازان جهان انتخاب ميشوند تا نمادي از حمل ونقل لوكس و راحت باشند. توجه به اين مسئله در كنار جلوگيري از آلودگيهاي هوايي، صوتي و بصري موجب شده طرح نوسازي تاكسيها همواره در اولويت مديريت شهري باشد. آنگونه كه ميثم مظفر مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران گفته، سازمان تاكسيراني شهر تهران عزم جدي براي نوسازي ناوگان خود در سالجاري دارد. طي 2ماه گذشته جهش بسيار خوبي در نوسازي تاكسيهاي فرسوده پديد آمده، بهطوري كه حجم قابل توجهي از ناوگان تاكسيراني پايتخت نوسازي شده است.
- فرسودهها جريمه ميشوند
از خردادماه امسال بحث نوسازي تاكسيهايي كه مدل ساخت آنان از سال 1385به قبل بوده بهطور جدي در دستور كار قرار گرفته است. در فاز نخست طي 2ماه اخير هزار دستگاه تاكسي نو شدند. همچنين در 2هفته گذشته 2182دستگاه تاكسي فرسوده از رده خارج و به جاي آنها خودروي صفر كيلومتر سمند و پژو405 تحويل رانندگان شده است. مديريت شهري اميدوار است طي چندماه آينده تمامي حدود 6300تاكسي پيكان پايتخت از چرخه حمل ونقل عمومي حذف و تردد اين نوع تاكسي در شهر تهران به تاريخ بپيوندد. هماكنون اين الزام براي همه مالكان وجود دارد كه طي 2ماه آينده يعني پايان مهرماه نسبت به نوسازي تاكسي خود اقدام كرده و خودروي جديد خود را تحويل بگيرند. رانندگان پس از اين فرصت زماني، ديگر امكان تردد در شهر را نخواهند داشت و از طريق دوربينهاي شهر جريمه خواهند شد.
- 2طرح نوسازي
شهرداري در كنار تعيين ضربالاجل براي از رده خارج كردن پيكانهاي فرسوده ۲طرح «خانه به خانه» و «خودرو بهخودرو» را نيز براي نوسازي فرسودهها درنظر گرفته است. همين امر موجب شده ميزان تعويض تاكسيهاي فرسوده بهويژه تاكسيهاي پيكان در 10روز اخير با اين دو طرح به ميزان بيسابقهاي افزايش پيدا كند.
واحدهاي گشت و نظارت تاكسيراني طي روزهاي اخير در شهر، تاكسيهاي پيكان را متوقف كرده و ضمن ارائه توضيحات لازم به رانندگان آنها، از آنها ميخواهند تا هر چه سريعتر نسبت به نوسازي تاكسيهاي فرسوده خود اقدام كنند. بدينترتيب براساس برنامهريزيها در سالجاري 10500تاكسي نو جايگزين تاكسيهاي فرسوده تهران ازجمله 6300تاكسي پيكان خواهند شد.
- 31هزار تن آلودگي سالانه
بررسيهاي شركت كنترل كيفيت هواي تهران نشان ميدهد تاكسيهاي پيكان كاربراتوري روزانه 85.14تن آلودگي توليد ميكنند. اين تاكسيها كه كمتر از 10درصد ناوگان 80هزار دستگاه تاكسيراني را تشكيل ميدهند، هر روز 38.1 تن منواكسيدكربن، 45.5تن ذرات آلي فرار، 1.4تن دياكسيد نيتروژن، 30كيلوگرم دياكسيد گوگرد، 10كيلوگرم ذرات معلق و در مجموع 85.14تن گازهاي آلاينده خطرناك در تهران پراكنده ميكنند. اين عدد در حالي است كه ميزان آلايندگي روزانه تاكسيهاي كاربراتوري در سال به 31هزار تن ميرسد.
نظر شما