صبح روز گذشته علي لاريجاني در سيوسومين اجلاس مديران و روساي آموزش و پرورش در حالي به جمع حاميان حذف كنكور پيوست كه همزمان سازمان سنجش نفرات برتر آزمون سراسري را معرفي كرد و نزديك به يك ميليون داوطلب نيز منتظر اعلام نتايج بودند.
دكتر لاريجاني در اين نشست بيهيچ تعارفي اينطور از وجود كنكور انتقاد كرد:«تا وقتي كه كنكور با اين وضعيت در كشور وجود دارد به يك سد بسيار بزرگ برميخوريم. تا وقتي كه اين موضوع در ذهنها حل نشود، نميتوانيم نظام پويايي براي آموزش و پرورش طراحي كنيم. تلاشهايي براي تغيير سيستم كنكور در مجلس شده تا فرزندان ما از سالهاي ابتدايي مدرسه دچار استرس نشوند چرا كه همه به نوعي داراي نگراني هستند.»
او بعد هم به صراحت كنكور را مخل نظام آموزشي توصيف كرد و گفت:«با تستزدن كسي «ملا» نميشود. بايد اين بخش برداشته شود. نظام ارزيابي در بين مدارس بايد تغيير كند يعني اگر در خانواده جا بيفتد كه حتما مدرك ملاك نباشد بلكه بايد همواره ذهن خلاقي داشته باشيم و رسانهها نيز به اين امر كمك كنند، آنگاه ميشود به كنكور بهعنوان يك سد نگاه نكرد. اما اگر به مدرك بهعنوان يك سمبل نگاه كنيم كاري از پيش نميرود. در فرهنگ ما جا افتاده كه تنها با رشد صندليهاي دانشگاه بسياري از مسائل حل ميشود. آيا اين حسن است كه ظرفيت دانشگاهها زياد شود درحاليكه دانشآموختگان پس از فارغالتحصيلي و زحمات زياد براي كسب علم در خانه بيكار هستند.»
رئيس مجلس همچنين نظام ارزيابي خانوادهها و جامعه را داراي اشكال دانست و گفت: «پس در اين زمينه بايد اين سد (كنكور) برداشته شود. زماني وضعيت آموزشي ايران اينگونه نبود. يك مسابقه برگزار شده كه بازار كار، متناسب اين روند نيست. افراد حس ميكنند كه اگر مدرك نداشته باشند معطل هستند و اين فكر مخربي است لذا بايد اين موضوع بهصورت جدي ساماندهي شود.»
او علاوه بر اين به تلاش مجلس براي قانونگذاري در اين زمينه اشاره كرد و گفت: «در مجلس براي ساماندهي موضوع كنكور قانوني گذاشته شد تا اين موضوع بهبود يافته و فرزندان ما در اواسط دوره تحصيل خود براي مسئله كنكور دچار استرس نشوند، زيرا در شرايط كنوني استرس كنكور از سالهاي آخر دبيرستان به سالهاي اول دبيرستان كشيده شده كه اين مسئله مخل فهم و درك مسائل علمي است.»
لاريجاني در اين سخنراني البته درباره مسائل اقتصادي و سياسي زيادي سخن گفت اما براي حاضران در جلسه شايد بعد از انتقاد او از كنكور، مهمترين بخش سخنانش اشاره به معيشت معلمان بود، وقتي كه گفت: «معوقات نيز يكي ديگر از مشكلات معلمان است. ما ميدانيم كه ركن اصلي آموزش و پرورش معلمان هستند. وقتي وضعيت معلم از نظر معيشتي پيشبيني شده نباشد آن معلم شرايط مناسب روحي براي تدريس ندارد لذا من اين وضع را براي آموزش و پرورش مضر ميدانم. معلمان بايد از يك آرامش روحي برخوردار باشند در اين زمينه بايد توجه كنيم كه وقتي براي 5سال آينده ميخواهيم برنامهريزي بكنيم بايد افق آن را هم مشخص كنيم.» رئيس مجلس بعد هم وعده داد در مجلس تا جايي كه امكان دارد به حل مشكلات معلمان و آموزش و پرورش كمك شود.
- مجلس به ما كمك كند
علياصغر فاني، وزير آموزش و پرورش: مجلس در تصويب قوانيني براي جذب نيروي انساني به دستگاه آموزش و پرورش عنايت ويژهاي داشته باشد، در سال گذشته شاهد تصويب طرحهايي از سوي مجلس بوديم كه افرادي بدون تخصص به استخدام آموزش و پرورش درآمدند و اگر اين رويه ادامه پيدا كند، ما لطمه جدي در تعليم و تربيت خواهيم خورد. اميدواريم مجلس شوراي اسلامي قوانين مورد نياز سند تحول را به تصويب برساند چون بخشي از اجرايي كردن اين سند به دولت و بخش ديگر مساعدت ساير نهادها را ميطلبد.
- 50درصد فارغ التحصيلان بيكار هستند
علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي: تست زدن و كنكور دادن تنها يك فن است و ما بايد اين مسئله را از جلوي پاي آموزش و پرورش برداريم، از اينرو برداشتن و رفع اين مسئله نياز به آييننامه ندارد، بلكه نوع تفكر و ارزيابيها در ميان مدارس، معلمان، دانشآموزان و جامعه بايد تغيير كند. قطعا براي مقابله با تب كنكور مسئله رشد صندليهاي دانشگاهها راهحل نيست زيرا براساس آمارها در شرايط كنوني 50درصد از فارغالتحصيلان بيكار هستند. اگر افراد داراي فن و خلاقيت باشند شغل و كار ايجاد ميشود.