همشهری آنلاین: رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان این‌ که برداشت نمک از دریاچه ارومیه از گذشته وجود داشته است، گفت: ‌این برداشت با صدور مجوزها و تحت نظارت سازمان محیط زیست صورت می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، دکتر معصومه ابتکار در حاشیه اختتامیه سومین نمایشگاه و جشنواره ملی گیاهان دارویی در پاسخ به سوال در خصوص برداشت نمک از دریاچه ارومیه با تاکید بر این‌ که این اقدام از گذشته وجود داشته است، اظهار کرد: برداشت نمک از دریاچه ارومیه به صورت محدود و با روش‌های تایید شده و تحت نظر سازمان حفاظت محیط زیست صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر این که برداشت نمک از دریاچه ارومیه با صدور مجوزهای این سازمان صورت می‌گیرد، خاطر نشان کرد: این برداشت کاملا محدود شده خواهد بود.

ابتکار همچنین در جمع خبرنگاران با اشاره به تنوع زیستی ایران، ادامه داد: ایران در محل تلاقی اقلیم‌های مختلف وجود دارد و به دلیل این تلاقی اقلیم‌های مختلف، شاهد تنوع بالای گونه‌های گیاهی و جانوری در کشور هستیم.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان این که برخی از نقاط ایران به عنوان کانون‌های تنوع زیستی محسوب می‌شوند، اضافه کرد: تنوع زیستی موجود در کشور یک سرمایه و دارایی ملی است، چرا که این تنوع زیستی دارای تنوع اطلاعات توارثی است و باید نسبت به حفاظت این تنوع زیستی تلاش شود.

وی گیاهان دارویی را زیرمجموعه تنوع زیستی کشور دانست و یادآور شد: این در حالی است که تنوع زیستی ایران امروزه در معرض آسیب قرار دارد.

وی دلایل این آسیب‌ها را عواملی چون خشکسالی‌های پیاپی، تغییر اقلیم و فشار اقلیم‌های مختلف بر گونه‌های زیستی و زیست بوم ایران ذکر کرد و گفت: این فشارها ناشی از افزایش دام، افزایش جمعیت، رشد بی‌رویه کشاورزی و مدیریت نامناسب منابع آب می‌شود.

ابتکار در عین حال خاطرنشان کرد: این عوامل موجب شده است تا تنوع زیستی ایران در معرض آسیب‌های جدی قرار گرفته و برای حفظ این گونه‌های زیستی باید تلاش بیشتری صورت گیرد.