همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت بهداشت گفت: یکی از اتهاماتی که به طرح تحول سلامت می‌زنند، افزایش تقاضای القایی است این درحالی‌است که طرح تحول سلامت تقاضای القایی را افزایش نداده است.

به گزارش همشهري آنلاين از وب دا، دکتر ایرج حریرچی، در نشست خبری هفتگی خود گفت: تقاضای القایی یکی از خصوصیات ذاتی نظام فی فور سرویس (پرداخت به ازای ارایه خدمت) است و به طرح تحول سلامت مربوط نیست.

وي افزود: در تمام دنیا بهترین مدل پرداخت برای خدمات سرپایی و سطح یک را سرانه و برای بیمارستان بهترین روش را استفاده از گروه‌های مرتبط تشخیصی می‌دانند.

قائم مقام وزير بهداشت گفت: در بازار پزشکی اصلی‌ترین مشکل بین خدمت گیرنده و ارایه دهنده خدمت، عدم تقارن اطلاعات و دانش است. متاسفانه برخی بیماران تصور می‌کنند در سیستم فی فور سرویس، پزشک قصد دارد که از بیمار سود دریافت کند.

حریرچی با اشاره به افزایش 8درصدی مراجعات به بیمارستان‌های دولتی در ماه‌های اول شروع طرح تحول سلامت نسبت به قبل از آغاز اجرای این طرح گفت: در برخی بیمارستان‌ها میزان مراجعات نسبت به گذشته 17 درصد افزایش داشت که بعد از ثابت شدن طرح تحول سلامت کل مراجعات بستری در سال اول طرح تحول سلامت نسبت به گذشته ۴درصد افزایش داشت.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: ۱.2 درصد از این ۴درصد مربوط به رشد جمعیت، 0.3درصد مربوط به پیرشدن جمعیت ،یک تا ۱.۵درصد مربوط به بیمارستان‌های خصوصی و تامین اجتماعی و یک تا 1.5درصد ناشی از افزایش مراجعات و افزایش بستری است.