مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۳
۰ نفر

معاون طرح و برنامه سازمان غذا و دارو گفت: در طرح تحول نظام سلامت، حوزه دارویی تا حدودی مغفول مانده است؛ درحالی‌که از ۷محور این طرح، ۴بخش مستقیما به نوعی در حوزه دارو تعریف می‌شود.

دكتر فرزاد پيرويان همچنين بر هم‌انديشي نقش داروساز در سياستگذاري‌هاي دارويي تأكيد كرد و گفت: هم‌اكنون متولي حوزه دارويي كشور سازمان غذا و دارو است اما استقلال اين سازمان از سياستگذاري‌هاي دولتي، تنها روي كاغذ معنا دارد. وي‌ادامه داد: وظيفه سازمان غذا و دارو ايجاد زيرساخت‌هاي لازم براي دسترسي مردم به داروي ايمن، كارا و با قيمت مناسب است و تنظيم واردات و توليد دارو به هيچ عنوان وظيفه اين سازمان نيست.

دكتر پيرويان گفت: در سال1334 قانون مقررات امور پزشكي، دارويي، آشاميدني و خوراكي در آن مقطع در چارچوب قانوني، به خوبي تعريف شده بود اما هم‌اكنون مدت‌هاست كه تاريخ مصرفش به پايان رسيده است. معاون طرح و برنامه سازمان غذا و دارو جايگاه خوب داروسازان در كشورهاي توسعه يافته را با توجه به جمعيت بالايي كه دارند نتيجه فعاليت‌هاي انجمن داروسازان آنها دانست و عنوان كرد: در ايران از پتانسيل بخش خصوصي به درستي استفاده نمي‌شود.همچنين جامعه، شناخت كاملي از داروساز ندارد و سيستم هم اقدام مؤثري در اين زمينه نداشته است.

دكتر پيرويان گفت: از عوامل ايجاد حساسيت در حوزه دارويي، صنف داروسازان است و سازمان غذا و دارو آماده همكاري كامل با دفتر مطالعات راهبردي دارويي و ارائه اطلاعات مورد نياز در حوزه دارويي كشور است. اما دكتر سيدمهدي سجادي دبير انجمن داروسازان ايران معتقد است: طرح تحول سلامت به‌دنبال ارتقاي خدمات‌رساني به مردم است؛ در حالي كه در اين طرح نقش داروخانه‌ها به خوبي مورد توجه قرار نگرفته است. به‌گفته سجادي، طرح تحول سلامت بدون توانمند‌سازي‌ داروخانه‌ها ابتر باقي مي‌ماند و اين تجربه‌اي است كه بسياري از صاحب‌نظران به آن اذعان دارند.

  • دولت مراقب اقتصاد داروخانه‌ها باشد

دكتر محمد بقايي پژوهشگر و عضو كارگروه اقتصاد و ارتقاي خدمات دارويي انجمن داروسازان: بسياري از سياست‌هاي دارويي و حتي درماني كشورها از مجراي داروخانه‌ها در جامعه پياده‌سازي‌ و اجرا مي‌شود. به همين جهت دولت‌ها توانمندسازي داروخانه‌ها و ظرفيت‌سازي‌ براي داروخانه‌ها را جزء سياست‌هاي راهبردي خود قرار مي‌دهند و با حمايت‌هاي ويژه سعي مي‌كنند، مشوق‌هاي مناسبي در اختيار داروسازان شاغل در داروخانه‌ها قرار دهند. گسترش خدمات علمي، پژوهشي، آموزشي و همچنين فرهنگسازي در جهت ايجاد پايگاه اجتماعي و وزن بخشيدن به شأن و جايگاه داروسازان مي‌تواند يك زمينه از اين ظرفيت‌سازي‌‌ها باشد كه دولت مي‌تواند با استفاده از ابزارهاي متعددي كه دراختياردارد به آن بپردازد. توجه به رأي و نظر داروسازان در سياستگذاري‌ها و تصميمات حكومتي مي‌تواند زاويه ديگري از تلاش دولت براي بهادادن به نقش و رسالت داروسازان باشد. همچنين حمايت‌هاي مالي، اقتصادي، تسهيلات بانكي وجلوگيري ازشكل‌گيري معوقات داروخانه‌ها مي‌تواند عرصه ديگري از حمايت‌هاي دولتي باشد. به هر حال هيچ ترديدي وجود ندارد كه دولت به‌صورت ويژه بايد مراقب اقتصاد داروخانه باشد و صيانت از آن را در دستور كار خود قرار دهد.

کد خبر 348164

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha