کمتر از ۲ روز پس از معرفی باب‌دیلن به‌عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات، فروش آثار مکتوب و موسیقایی مربوط به این هنرمند آمریکایی به شکلی سرسام‌آور رو به افزایش رفت و در جدول پرفروش‌های سایت آمازون به رتبه‌های بالا رسید.

به گزارش همشهري، «وقايع‌نگاري‌ها: جلد اول» كه مجموعه خاطرات ديلن است، تا پيش از روز پنجشنبه در رده 15هزار و 690 آمازون قرار داشت اما چند ساعت پس از اعلام نام برنده جايزه نوبل ادبيات امسال تا رده 278پرفروش‌ها بالا رفت و همين حالا اگر به معتبرترين سايت اينترنتي فروش كتاب سر بزنيد، به‌احتمال فراوان حتي نمي‌توانيد نسخه استفاده‌شده آن را بيابيد. همين اتفاق براي كتاب شعرهاي او افتاد و از رتبه تقريبي 73هزار و 500تا پله 209بالا آمد.

در سايت‌هاي مربوط به فروش آلبوم‌هاي موسيقي هم اوضاع كاملا بر وفق مراد ستاره نامدار موسيقي آمريكاست. اين در حالي است كه ديلن هنوز هيچ واكنشي به كسب معتبرترين جايزه ادبي دنيا نشان نداده و برخي مي‌گويند شايد سكوت او دليلي خاص داشته باشد؛ نشان دادن نوعي اعتراض به كساني كه مي‌گويند جايزه نوبل ادبيات حق اين خواننده و آهنگساز 75ساله نبوده و مي‌بايست به چهره‌اي چون هاروكي موراكامي مي‌رسيده است.

از سوي ديگر، برخي علاقه‌مندان هم نويسنده نامدار ژاپني را با لئوناردو دي‌كاپريو، بازيگر سرشناس آمريكايي مقايسه مي‌كنند كه سال‌ها در آرزوي رسيدن به جايزه اسكار بود و سرانجام سال گذشته توانست براي «از گور بازگشته» معتبرترين جايزه بازيگري جهان را به‌دست آورد. موراكامي هم هر چند نويسنده محبوب بسياري از دوستداران ادبيات داستاني در سراسر جهان است، براي بردن نوبل حداقل يك سال ديگر بايد منتظر بماند.

در ميان انبوه اعتراض‌ها به جايزه نوبل ديلن، يكي از كساني كه از اين تصميم آكادمي نوبل دفاع كرد، لئونارد كوهن بود؛ خواننده، نوازنده، آهنگساز، شاعر و نويسنده 82ساله كانادايي در مراسم رونمايي از تازه‌ترين آلبوم خود، اهداي نوبل را به دوست قديمي خود به «نصب مدال روي اورست، بلندترين قله دنيا» تشبيه كرد و خطاب به كساني كه منتظر مرگ او هستند، گفت: من حالا آماده‌ام براي هميشه زندگي كنم!

مجله نيوساينتيست هم بلافاصله پس از انتشار خبر اهداي جايزه نوبل ادبيات به ديلن، دست به‌كار شد و با اشاره به ارزش اين موسيقيدان براي مراجع علمي جهان نوشت: در منابع علمي و دانشگاهي بيش از 727 ارجاع به موسيقي و آثار ديلن وجود دارد كه نشان‌دهنده اهميت او براي دانشمندان است.