تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۸

همشهری دو - مریم سمائی: نیمه مهرماه بود که گروهی از طلاب خارجی که از ۱۸ کشور جهان بودند برای تأمین آب آشامیدنی به روستای زربوت در شهرستان بابل رفتند و در کنار سایر اعضای گروه جهادی امام‌موسی صدر و مشارکت اهالی روستا، ۹کیلومتر مسیر بین چشمه تا محل مخزن را حفر کردند تا آب به روستا برسد و مشکل آب آشامیدنی حل شود. روز عاشورا که شد انتظارها به سر آمد و آب با بانگ یا حسین به روستا رسید.

گروه سازندگي امام موسي‌صدر يكي از گروه‌هاي جهادي فعال است كه 7سالي مي‌شود با اعضاي خود كه بيشترشان از طلاب خارجي هستند به نقاط محروم كشور مي‌روند و به مردم آن نقاط خدمات‌رساني مي‌كنند.

حجت‌الاسلام ابوالفضل عليخاني كه مسئول گروه سازندگي امام موسي‌صدر است در توضيح فعاليت اخير گروه در روستاي زربوت مي‌گويد: «تابستان امسال بود كه متوجه شديم يكي از روستاهاي شهرستان بابل آب آشاميدني ندارد و اهالي براي تأمين آب يا بايد به سرچشمه كه حدود 10كيلومتر با روستا فاصله دارد بروند يا از شهر سفارش دهند كه برايشان آب آشاميدني بياورند. اين اوضاع در فصل زمستان بدتر مي‌شود چون مسير پر از برف است و آب آوردن از چشمه خيلي سخت مي‌شود. با پيگيري‌هاي انجام شده متوجه شديم كه طرح آبرساني به روستا تصويب شده اما به‌دليل سيل‌هاي اخير و كمبود بودجه، فعلا اعتبار آن تأمين نشده است.خلاصه پس از اطلاع از موضوع، با مشاركت خيرين و خود اهالي مبلغي جمع‌آوري شد و با همت خود روستاييان و اعضاي گروه كه 50نفر از 18كشور جهان بودند كار آبرساني به روستا به سرانجام رسيد و درست در روز عاشورا آب به روستاي زربوت آمد».

او درباره علت حضور طلبه‌هاي خارجي در گروه جهادي مي‌گويد: «تا پيش از شروع اردوهاي جهادي گروه سازندگي امام موسي‌صدر، هيچ اردوي جهادي‌اي براي غيرايراني‌ها برگزار نمي‌شد اما ما تصميم گرفتيم كه با هدف انتقال فرهنگ جهادي به خارج از مرزهاي ايران اين كار را دنبال كنيم و به لطف خدا تا‌كنون نتايج خوبي در اين زمينه كسب كرده‌ايم».

عليخاني با اشاره به اينكه 4هزار گروه جهادي از سال 79با بيانات مقام معظم رهبري فعال شده است مي‌گويد: «بيشتر فعاليت‌هاي گروه ما در جنوب كشور و در شادگان خوزستان بوده و تاكنون 11مسجد و 4خانه براي ايتام ساخته شده است. مرمت و بازسازي مدارس، اهداي لوازم مدرسه به دانش‌آموزان و فعاليت‌هاي فرهنگي و قرآني از ديگر اقدامات جهادي گروه سازندگي امام موسي صدر است».

عليخاني با بيان اينكه خدمت به خلق از اهداف عالي اين گروه سازندگي است، مي‌گويد: «ما در طول فعاليت‌هايمان هميشه سعي بر اين داشتيم كه طلبه‌هاي خارجي كه عمدتا به تازگي شيعه شده‌اند را با فرهنگ جهادي و خدمت‌رساني آشنا كنيم تا هر كدام وقتي به كشورشان برمي‌گردند مبلغ اين فرهنگ باشند و در كشور خود به آباداني بپردازند.

ما در گروهمان طلبه‌هايي از كشورهاي استراليا، آمريكا، سوئد، نروژ، اندونزي، پاكستان، عراق، سوريه، افغانستان، ميانمار، چين، كشورهاي آفريقايي و... داريم كه مي‌خواهند در كشورشان گروه‌هاي جهادي را با تبعيت از گروه‌هاي ايراني ايجاد كنند. هم‌اكنون برخي از طلاب پاكستاني و عراقي گروه‌هاي جهادي را در روستاهاي محروم كشورشان برگزار مي‌كنند. يكي از طلاب آمريكايي هم قصد دارد كه بعد از بازگشت به كشورش اين اردو را براي مناطق محروم سرخپوستي برگزار كند».

او با تأكيد بر اينكه از اهداف گروه سازندگي امام موسي صدر ترويج فرهنگ علوي و خدمت به ملل اسلامي است، مي‌گويد: «در روزهايي كه گروهك تروريستي داعش سعي دارد چهره خشني از اسلام به جهانيان نشان دهد بنده فكر مي‌كنم كه اين وظيفه تك تك ماست كه چهره مهربان و واقعي اسلام را به جهانيان نشان دهيم و با پيش گرفتن سيره علوي به آنها اعلام كنيم كه پيروان دين اسلام از استراحت و آرامش خود مي‌زنند تا به نيازمندان خدمت كنند و وسايل راحتي را براي آنها به‌وجود بياورند».

عليخاني با اشاره به خاطره‌اي از يكي از طلاب نيجريه‌اي مي‌گويد: «اين بچه‌ها معمولا حرف‌هايشان را خيلي صادقانه مي‌زنند آنقدر صادقانه كه اثر‌گذاري‌اش چند برابر مي‌شود. در يكي از اردوهاي جهادي يكي از طلبه‌هايي كه از كشور نيجريه بود پيرمرد و پيرزن فقيري را ديده بود كه به نان شب هم محتاج بودند. او هنگام شام كه شد غذايش را نخورد و از جايش بلند شد كه براي آن خانواده ببرد. به او گفتيم اين سهم شماست ما براي آنها هم كنار مي‌گذاريم اما او قبول نكرد و گفت: من از سهم خودم براي آنها مي‌برم به ياد حضرت علي(ع) كه غذايش كه تنها يك خرما بود را به فقير داد».

او به ارادت بسيار ويژه آنها به اهل‌بيت(ع) اشاره مي‌كند و ادامه مي‌دهد: «ما جداً از اين طلبه‌ها كه به تازگي مسلمان و شيعه شده‌اند درس مي‌گيريم. اين عزيزان مردم ايران را خيلي دوست دارند و وقتي به اردوي جهادي مي‌رويم و آنها براي محرومان كاري انجام مي‌دهند واقعا خوشحالند. اردوهاي جهادي ما خانوادگي برگزار مي‌شود و هر طلبه مي‌تواند با خانواده‌اش در اين اردو شركت كند».