در مراسم افتتاح اين سامانه كه وزير بهداشت و وزير رفاه حضور داشتند، دكتر سيدحسن قاضيزاده هاشمي ابراز اميدواريكرد كه با استفاده از اين سامانه و گزارشهاي مردمي، بتوان نظارت بيشتر و بهتري بر جامعه پزشكي كشور كرد.
به گزارش همشهري، مسئله اضافه دريافت برخي پزشكان و تخلفات مربوط به ويزيت بيماران، يكي از شايعترين مسائلي است كه همواره مردم با آن دستهوپنجه نرم ميكنند و گاهي از طريق شماره پيامك 02123023913كه سامانه ارتباط با گروه سلامت روزنامه همشهري است، نيز مشاهدات خود را در ميان ميگذارند. البته با تدبير وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكي و در راستاي مبارزه با زيرميزي برخي پزشكان و تخلفات شبيه به آن، مدتي است كه سامانه تلفني 1690فعال شده است. درصورت مواجهشدن با اضافه دريافت پزشكان در سيستم دولتي و خصوصي، ميتوانيد از طريق اين سامانه، تخلف را گزارش كنيد. همچنين نرخ مصوب تعرفههاي درماني اعم از هزينههاي مربوط به ويزيت، بستري، عملهاي جراحي شايع، تعرفههاي پرتوپزشكي، تعرفههاي آزمايشگاهي و تعرفههاي هتلينگ (اقامت) در اين سامانه قابل دسترسي است و ميتوانيد براي كسب اطلاع با سامانه 1690بهصورت تلفني ارتباط برقرار كنيد.
بنا بر گفته مسئولان مربوط، گزارش شكايات اخذ شده پس از دريافت از سوي مركز ملي پاسخگويي و رسيدگي به شكايات تعرفههاي پزشكي ظرف دو روز كاري ضمن اعلام موضوع به شاكي، جهت تكميل مستندات و تهيه گزارش نظارتي به كميته كارشناسي ستاد استاني ارجاع ميشود. كميته كارشناسي حداكثر ظرف 10روز كاري پرونده را تكميل و به دادسراي انتظامي نظام پزشكي شهرستان و كميسيون ماده 11تعزيرات حكومتي ارسال ميكند.
جلوگيري از صدور پروانه جديد بهمنظور توسعه مركز، كاهش درجه اعتباربخشي بيمارستان، لغو قرارداد از سوي بيمههاي پايه و تكميلي با مراكز خصوصي، عزل رئيس بيمارستان دولتي و قطع پاداش مديران متخلف ازجمله جرايم درنظر گرفته شده براي متخلفان زيرميزي به شمار ميرود.
در جدول زير ميتوانيد نرخهاي مصوب خدمات تعرفهاي پزشكي، دندانپزشكي و روانپزشكي را مشاهده كنيد و درصورتيكه در مراجعات خود، شاهد تخلف از اين نرخنامه مصوب هيأت وزيران بوديد، آن را از طريق سامانه 1690اعلام و پيگيري كنيد.