یاسمین الخوداری: بیل کلینتون، جورج بوش و باراک اوباما هیچ‌کدامشان به داد فلسطین نرسیدند؛ اکنون هم فرقی نمی‌کند چه‌کسی در قدرت باشد؛ چه کلینتون چه ترامپ.

اواخر سال 1998، يك روز همه مدرسه‌ها را تعطيل كردند؛ 8ساله بودم و به‌خاطر اين تعطيلي بسيار خوشحال. تمام مغازه‌ها را هم تعطيل كردند و نيروهاي امنيتي همه جا بودند. تمام خيابان‌ها پر بود از پرچم؛ پرچم‌ فلسطين و پرچم‌ يك كشور ديگر كه نمي‌دانستم كدام كشور است. پدرم توضيح داد كه اينها پرچم آمريكاست و قرار است بيل كلينتون، رئيس‌جمهور اين كشور، به شهر ما غزه سفر كند.

طي 18سال بعد، هر روز نام‌ كلينتون‌ها را شنيدم و البته كه نام آنها بيشتر با روزهاي ناخوشي ما گره خورده بود، نه روزهاي خوشي. ياسر عرفات، رئيس وقت تشكيلات خودگردان فلسطين، بيل كلينتون و همسرش هيلاري كلينتون را براي افتتاح فرودگاه بين‌المللي غزه دعوت كرده بود. كلينتون‌ها در رفح فرود آمدند و سپس با ماشين به غزه منتقل شدند. او در غزه در شوراي ملي فلسطين هم سخنراني كرد؛ سخنراني‌اي كه در قعر تاريخ گم شد.

سال بعد، من و 65دانش‌آموز ديگر در مدرسه بين‌المللي آمريكا كه به تازگي در غزه افتتاح شده بود، ثبت‌نام كرديم. معلمان همه از آمريكا و كانادا آمده بودند؛ كتاب‌ها هم از آمريكا مي‌آمد. خانم كلينتون آن زمان سناتور بود و سخناني عليه اسرائيل مطرح كرده بود كه در كتاب‌هاي ما هم نوشته شده بود. 2سال بعد او اما در نامه‌اي به جورج بوش، رئيس‌جمهور وقت آمريكا، از او خواسته بود مانع «سخنان نفرت‌انگيز» عرفات عليه اسرائيل شود. در سال 2007 كلينتون حضور محمودعباس در قدرت را هم زير سؤال برد.

چند‌ماه قبل از آن نيز در كنگره به قطعنامه‌اي رأي داده بود كه از ساخت ديوار حائل توسط اسرائيل حمايت مي‌كرد. سال 2008، 2جت جنگنده‌ اف-16كه آمريكايي‌ها در اختيار اسرائيل گذاشته بودند، مدرسه ما را با خاك يكسان كردند؛ مدرسه‌اي كه خود آمريكايي‌ها هزينه ساخت و مديريتش را مي‌دادند. در پي اين حمله اما كلينتون هيچ واكنشي نشان نداد. البته كه جاي تعجب نبود چرا كه جنگنده‌هاي اسرائيلي پيش از آن، درست 3سال پس از افتتاح فرودگاه غزه، اين فرودگاه را نابود كرده بودند و اين همان فرودگاهي بود كه هيلاري كلينتون خود در مراسم افتتاحش حضور داشت.

در سال 2006يعني زماني كه حماس در انتخابات و با رأي مردم به قدرت رسيد، بوش طرحي را با كمك اسرائيل پيش برد كه فلسطين را بار ديگر درگير جنگ داخلي كرد. همزمان خانم كلينتون در كنگره مشغول پيشبرد يك قطعنامه ديگر عليه فلسطين بود. اين قطعنامه مانع حضور حماس در روند مذاكرات صلح مي‌شد. آنها رأي مردم فلسطين را با يك جنگ داخلي گره زدند. سپس وقتي با مقاومت مردم مواجه شدند، تصميم گرفتند آنها را با محاصره و تحريم تنبيه كنند.

حماس كه در انتخابات پيروز شد، من دبيرستان را تمام كرده بودم و براي رفتن به دانشگاه آمريكايي قاهره آماده مي‌شدم. محاصره كه آغاز شده و عبور از مرز به يك اتفاق جهنمي تبديل شده بود. آمريكا كه نتوانسته بود به نفع اسرائيل كفه قدرت در فلسطين را سنگين كند، حالا رهبري يك محاصره بين‌المللي عليه دولت حماس را به‌دست گرفته بود. در كمتر از 6سال، اسرائيل 3حمله بزرگ به غزه داشت و همه اينها تحت حمايت آمريكا انجام مي‌شد.

در دانشگاه آمريكايي قاهره همزمان با برگزاري انتخابات در آمريكا طي سال 2008، ساعت‌ها با دوستان آمريكايي خود در مورد اقدامات دولت بوش و جمهوريخواهان بحث و گفت‌وگو مي‌كرديم. بايد ظلم‌هايي را كه به فلسطين رفته بود مي‌گفتيم و ضرورت انتقال قدرت از آنها به دمكرات‌ها را گوشزد مي‌كرديم. باراك اوباما نامزد انتخابات بود و ما با اميد به تغيير در سرنوشت‌مان در آسمان‌ها سير مي‌كرديم. فكر مي‌كرديم پيروزي او، پاياني بر دهه‌ها بدبختي مردم فلسطين است؛ اما نبود.

باراك اوباما رئيس‌جمهور آمريكا شد اما دانشجويان فلسطيني از سال 2009نتوانستند وارد غزه شوند، چون غزه تحت محاصره بود. اوباما اوايل لحني داشت كه فكر مي‌كرديم مشكلات فلسطين حل خواهد شد اما خيلي زود در 2سخنراني در كميته «آيپك» كه هدايت‌كننده لابي صهيونيست‌ها در آمريكاست، خط‌مشي دولتش را در قبال مسئله اسرائيل و فلسطين مشخص كرد. 8سال حضور او در قدرت هم به كلي اميد فلسطيني‌ها را نااميد كرد؛ به‌خصوص اميد آنهايي كه در غزه و در محاصره زندگي مي‌كنند.

كلينتون وقتي وزير خارجه شد، اوضاع بدتر شد. او طي سخناني در آيپك حتي به‌طور مستقيم گفت كه دشمن سرسخت كمپين رهايي فلسطين از محاصره است؛ مخالف قطعنامه‌هاي سازمان ملل به نفع فلسطيني‌هاست و يكي از حاميان اصلي ايجاد سد بر سر راه تشكيل كشور فلسطيني است. آن زمان كه دولت اوباما پرداخت 38ميليارد دلار كمك مالي نظامي به اسرائيل را تصويب مي‌كرد، كلينتون با انتشار بيانيه‌اي به اوباما و بنيامين نتانياهو براي برداشتن چنين قدم بزرگي تبريك گفت.

فلسطيني‌ها چشم اميد از دولت اوباما هم بستند. كلينتون آن زمان خوشحال بود اما ديگر در قدرت نيست كه مزد حمايتش را از چنين كمك مالي هنگفتي بگيرد.چرا در انتخابات آمريكا بر سر همه مسائل و اقدامات دولت اوباما بحث و جدل شد اما كسي در مورد اين بودجه هنگفت سخني به ميان نياورد؟ چرا هركسي در كاخ سفيد به صندلي تكيه مي‌زند، باز هم آيپك پيروز ميدان است؟

از زماني كه اوباما با اقداماتش عليه فلسطين همه اميدها را بر باد داد و در واقع با مشت به‌صورت فلسطيني‌ها كوبيد، مردم فلسطين سعي مي‌كنند ديگر به انتخابات آمريكا فكر نكنند. نتيجه انتخابات اخير را هم به هيلاري كلينتون، به تيم تبليغاتي‌اش، به ترامپ و اطرافيانش و به همه آنهايي تقديم مي‌كنم كه سر زندگي ما فلسطيني‌ها به‌خاطر رأي بيشتر با آيپك معامله مي‌كنند.

  • ستون‌نويس الجزيره