یکشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۱
۰ نفر

۲ هفته پس از برگزاری انتخابات آمریکا، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب مشغول تکمیل تیم کابینه است؛ همزمان اعتراض‌ها به سیاست‌ها و مواضع او به شکل بی‌سابقه‌ای همچنان در شهرهای بزرگ آمریکا ادامه دارد.

امریکا

دونالد ترامپ 2روز گذشته را به ايالت مجاور نيويورك يعني ايالت نيوجرسي رفته بود تا در باشگاه گلفش ميزبان 2 گزينه احتمالي پست‌هاي كليدي كابينه يعني وزارت خارجه و وزارت دفاع آمريكا باشد. در ميان ناباوري، او پست وزارت خارجه را به «ميت رامني»، رقيبش در حزب جمهوريخواه و يكي از سرسخت‌ترين منتقدانش پيشنهاد داده است.

ميت رامني در سال2012 نامزد جمهوريخواهان در انتخابات رياست‌جمهوري بود اما باراك اوباما شكست سختي به او تحميل كرد. رامني كه از سياستمداران كهنه‌كار حزب جمهوريخواه است در طول رقابت‌هاي درون حزبي، دونالد ترامپ را كه هيچ سابقه كار سياسي در كارنامه خود ندارد «حقه‌باز و متظاهر» خوانده بود. ترامپ هم گفته بود كه او در مبارزات انتخاباتي در مقابل اوباما «نمي‌دانست چه بايد بكند».

اين دو پس از يك نشست يك ساعت و نيمه، خندان و راضي به‌نظر مي‌رسيدند. ترامپ كه از دور براي خبرنگاران دست تكان مي‌داد، با صداي بلند گفت: «همه‌‌چيز عالي بود.» رامني اما در ميان خبرنگاران حاضر شد و گفت: «گفت‌وگوي دقيق و عميقي داشتيم؛ در مورد مسائل مختلف بين‌المللي به‌خصوص مسائلي كه منافع آمريكا را درگير خود كرده گفت‌وگو كرديم.» بسياري از تحليلگران آمريكايي نشست ترامپ و رامني را مهر تأييدي بر گمانه‌زني‌ها در مورد سپردن پست حساس وزارت خارجه به رامني مي‌دانند.

طي هفته گذشته از رودي جولياني شهردار پيشين نيويورك، جان بولتون نماينده پيشين آمريكا در سازمان ملل و نيوت گينگريچ رئيس پيشين مجلس نمايندگان آمريكا، هم به‌عنوان ديگر گزينه‌هاي احتمالي براي هدايت وزارت خارجه نام برده شده كه همگي از مخالفان ايران هستند. اما اكنون شانس رامني از همه بيشتر است؛ او هم سابقه خوبي لااقل در اظهارنظرهايش در مورد ايران ندارد.

ترامپ پس از ديدار با رامني، ميزبان «جيمز متيس»، ژنرال بازنشسته ارتش و رئيس پيشين ستاد فرماندهي مركزي آمريكا بود كه بخت اصلي براي تصدي پست وزارت دفاع اين كشور است. جلسه ترامپ و متيس، حدود 2ساعت ادامه داشت. پس از اين نشست مشخص بود كه ترامپ كاملا تحت‌تأثير شخصيت متيس قرار گرفته است.

او كه با هيجان خاصي با خبرنگاران صحبت مي‌كرد گفت:‌ «واقعا عالي بود؛ او فوق‌العاده است. از سابقه و خدماتي كه انجام داده شگفت‌زده شدم.» متيس 3سال پيش و بعد از 44سال خدمت در ارتش آمريكا بازنشسته شد. عمليات نيروهاي آمريكايي در عراق و افغانستان زيرنظر او انجام مي‌شد. متيس هم از چهره‌هاي مخالف ايران به شمار مي‌رود.

  • مك‌كين عليه ترامپ

بسياري از سران حزب جمهوريخواه طي 2 هفته گذشته دست از انتقاد از ترامپ برداشته و حتي برخي از آنها تلاش كرده‌اند به تيم او نزديك شوند تا شايد در دولت آينده جايي براي خود دست و پا كنند. اما جان مك‌كين، سناتور آمريكايي و از چهره‌هاي بانفوذ اين حزب گويا خيال ندارد دست از مخالفت با دونالد ترامپ بردارد.

مك‌كين در كنار چهره‌هاي مطرحي همچون بوش پدر و پسر، از همان ابتدا كه حضور ترامپ در رقابت‌هاي درون حزبي جدي‌تر مي‌شد به مخالفت با او پرداخت و اعلام كرد به ترامپ رأي نخواهد داد. مك‌كين ديروز بار ديگر سخنان جنجالي ترامپ را زير سؤال برد و گفت:‌ «به كارهايي كه قرار است ترامپ انجام دهد علاقه‌اي ندارم.» او سپس به‌طور مشخص به پيشنهاد ترامپ براي استفاده از تكنيك غرق‌مصنوعي در آب و شكنجه‌هايي بدتر از آن عليه مظنونان به تروريسم اشاره كرد و گفت: اين شيوه‌ها ديگر مؤثر نيست. او حتي هشدار داد درصورتي كه ترامپ قصد داشته باشد دست به چنين اقداماتي بزند، جلوي او خواهد ايستاد.

غرق مصنوعي در آب يا واتر بردينگ شيوه‌اي از اعتراف‌گيري است كه در آن شخص بازداشتي را برهنه كرده و به يك تخته چوب شيبدار مي‌بندند به‌طوري‌كه سر فرد پايين‌تر از سطح بدنش قرار مي‌گيرد، سپس پارچه‌اي بر سر او مي‌بندند و با ريختن آب روي پارچه، امكان نفس كشيدن را از بين مي‌برند و در اين شبيه‌سازي، حس خفگي با آب و غرق شدن را به فرد القا مي‌كنند. از اين شيوه به‌صورت گسترده در زندان گوانتانامو و ديگر بازداشتگاه‌هاي آمريكا استفاده مي‌شده است.

هفته گذشته با قوت گرفتن گمانه‌زني‌ها در مورد حضور چهره‌هاي افراطي چون مايكل فلين به‌عنوان مشاور امنيت ملي و مايك پومپئو به‌عنوان رئيس سازمان سيا در كنار ترامپ، احتمال افزايش اقدامات افراطي از سوي تيم آينده دولت در آمريكا جدي‌تر شده است.

  • از اعتراض در خيابان تا هو كردن در تئاتر

اين روزها شهرهاي آمريكا شاهد صحنه‌هايي است كه آخرين بار در سال1860 ديده شده است. در آن سال، آبراهام لينكلن تنها 40درصد از آراي مردمي را كسب كرد اما موفق شد پيروز آراي الكترال و در نتيجه پيروز انتخابات باشد. در نتيجه بسياري از مردم به‌خصوص در ايالت‌هاي جنوبي آمريكا به خيابان‌ها ريختند و تا چندين روز عليه او و سيستم انتخاباتي آمريكا دست به اعتراض زدند.

طي 2 هفته گذشته، مخالفان ترامپ در بسياري از شهرهاي بزرگ دست به تجمع‌ها و تظاهرات اعتراض‌آميز زده‌اند. آنها نسبت به سياست‌هاي او در مورد زنان، سياهپوستان، مهاجران، اقليت‌هاي نژادي و مذهبي و همچنين رابطه با روسيه نگران هستند. ديروز هم مردم در شيكاگو، واشنگتن، نيويورك، لس‌آنجلس، فيلادلفيا و ديگر نقاط آمريكا تظاهرات كردند. طي اين مدت، صدها نفر از معترضان دستگير شده‌اند و يك نفر هم به ضرب گلوله پليس كشته شده است. همزمان مردم در پاريس، پايتخت فرانسه و تورنتو در كانادا نيز دست به تجمع‌هاي اعتراضي عليه او زدند.

اما اتفاق بي‌سابقه در تئاتر موزيكال «هميلتون» در نيويورك افتاد. شامگاه جمعه حضار «مايك پنس» معاون دونالد ترامپ را كه براي ديدن اين تئاتر رفته بود هو كردند. در پايان نمايش هم يكي از بازيگران خطاب به پنس، از نگراني‌اش در مورد شعارهاي نژادپرستانه ترامپ گفت. ماجراي تئاتر هميلتون، واكنش ترامپ را هم به‌دنبال داشت. او در پستي توييتري، اقدام تماشاگران اين تئاتر را «گستاخي» خواند و از آنها خواست از معاونش عذرخواهي كنند.

کد خبر 353157

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha