همشهری آنلاین: وزیر بهداشت در همایش روز جهانی ایدز گفت: در حوزه بیماری ایدز، وزارت بهداشت قربانی کم‌توجهی، کم‌کاری یا ناتوانی سایر متولیانی است که در بخش‌های خود مراقبت‌های لازم را انجام نمی‌دهند و بدین ترتیب، مردم دچار آسیب‌های اجتماعی می‌شوند.

دكتر سيد حسن هاشمي بر لزوم توجه متولیان امر به بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد.

  • ايدز  مرز مي‌شناسد

وزير بهداشت افزود: در یک زمانی تلاش می‌شد که درباره بیماری ایدز نگاهی سیاسی وجود داشته باشد. فکر می‌کردیم که این بیماری مربوط به دیگران است اما بیماری مرز نمی‌شناسد و هر کجا که بی‌مبالاتی و بی‌بندوباری بیشتر باشد، بیماری‌های واگیر نیز بیشتر می‌شود.

  • بي‌مبالاتي همان قانون‌گريزي است

هاشمی گفت: به نظر من بی‌مبالاتی همان قانون‌گریزی است و باید توجه کرد که منطقه ما منطقه‌ای است که گرفتاری‌های بسیاری دارد. بنابراین نگرانی از بیماری ایدز نیز در آن بسیار جدی است.

  • ضرورت آگاهي‌بخشي و بيماريابي

وزیر بهداشت با اشاره به همکاری ۲۳ دستگاه برای پیشگیری از ابتلا به ایدز گفت: اطلاع رسانی، آگاهی‌بخشی و بیماریابی و درمان در بیماری ایدز باعث می‌شود تا تعداد مبتلایان به این بیماری کاهش یابد چرا که بخشی از پیشگیری نیز درمان است.

او بر بر لزوم اطلاع رسانی و آگاهی‌بخشی درباره  بیماری ایدز، گفت: خوشبختانه طراحی‌های خوبی برای بیماریابی و درمان بیماری ایدز صورت گرفته است.

هاشمی یکی از موضوعات با اهمیت در زمینه بیماری ایدز را بحث بیماریابی در کشور عنوان کرد و گفت: باید کانون‌ها و رفتارهایی را که منجر به شیوع این بیماری می‌شود، شناسایی و تلاش کنیم که اولا بیماری ایجاد نشود و اگر هم ایجاد شد، افراد با حفظ حرمت آن‌ها کامل بتوانند به مراکز ما مراجعه کرده و خدمات دریافت کنند.

  • نقش با اهميت رسانه‌ها

وزیر بهداشت افزود: پذیرش وجود و شیوع بیماری ایدز در کشور بخشی از موفقیت در زمینه کاهش و کنترل ابتلا به این بیماری است و همین که اجازه داده شد از صداوسیما به موضوع ایدز پرداخته شود جای تشکر دارد چراکه نقش رسانه‌ها بیش از نقش درمانی ما است.

او اشاره به نقش موثر آموزش و پرورش، آموزش عالی، ائمه جمعه و صدا و سیما و رسانه‌ها در اطلاع رسانی و پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز، افزود: مبتلایان به بیماری ایدز می‌توانند در قالب NGoها به عنوان سفیران سلامت در اطلاع رسانی و پیشگیری از این بیماری نقش داشته باشند.

هاشمی با بیان این که پذیرش وجود و شیوع بیماری ایدز در کشور بخشی از موفقیت در زمینه کاهش و کنترل ابتلا به این بیماری است، بر لزوم تدوین و اجرای بیشتر سیاست‌های اثر گذار در این زمینه تاکید کرد و گفت: نقش سیاستمداران و سیاستگذاران ایجاد زندگی سالم همراه با آرامش و رفاه نسبی برای مردم است.

  • توجه به نقش خانواده‌ها

وزیر بهداشت با اشاره به نقش محوری مادران در تربیت فرزندان، اظهار داشت: خانواده‌ها بخصوص مادران در آگاهی و اطلاع رسانی نسبت به ایدز نقشی موثر خواهند داشت.

 هاشمي  با تاکید بر ضرورت اثرگذار کردن سیاست‌هایی که می‌توانند در کاهش بار بیماری ایدز موثر باشند، ادامه داد: به عنوان مثال بحث طلاق در کشور ما بسیار جدی است. همچنین موضوع کودکان کار و مسائل اقتصادی کانون تولید این بیماری محسوب می‌شوند.

 او  افزود: اتفاقاتی مانند تصادفات که در کشور رخ می‌دهد، قابل پیشگیری هستند. در حال حاضر کشور ما از نظر میزان تصادفات رتبه پنجم را در دنیا دارد و باید فکر کرد که با ارتباطات سالم و ناسالمی که در فضاهای مختلف وجود دارد، کودکانی که پدر و مادرهایشان را در تصادفات از دست می‌دهند، چگونه می‌خواهند بزرگ شوند.

  • ضرورت توجه به بيماري‌هاي نوظهور

وزير بهداشت اظهارداشت: در دنیایی که همه افراد در معرض آلودگی هستند، آگاهی‌بخشی، نظارت، آموزش و محبت بهترین راه‌های موثر برای جلوگیری از این آلودگی هستند. البته مشکل ما فقط ایدز نیست بلکه باید به سایر بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های نوظهور هم توجه کنیم.