به گزارش سلامت آنلاين، دکتر سید حسن هاشمی در دومين كنگره تروما، هیچ کمکی به مردم را بالاتر از پیشگیری ندانست و گفت: پیشگیری، وظیفه کل نظام و قوای سهگانه است و جای تاسف است که ایران با وجود فرهنگ قوی و غنی، اسلامی و الگوهای ارزشمندی که دارد، جوانان خود را در سوانح و حوادث از دست میدهد و همه ما به آن عادت کرده ایم و آن را به قضا و قدر و مسائل پیچیده گره میزنیم.
وی افزود: قوای سه گانه در مورد حوادث و سوانح که آسیبها و مشکلاتهای اجتماعی و اخلاقی را به دنبال دارد، باید اهتمام ویژه ای داشته باشد و به نظر من برخی افراد یا نمیخواهند در این مورد چیزی بدانند و چشم خود را بسته اند و یا از تبعات آن آگاهی ندارد. روانشناسان و افرادی که با جامعه سر و کار دارند این مشکلات را درک میکنند به خصوص اینکه در برخی از خانوادهها، پدر و مادر جان خود را از دست میدهند و مشکلات زیادی برای جوانان پیش میآید و لازم است که سرچشمه مشکلات را از بین ببریم.
- تبعات تلفات و معلولیتهای ناشی از نزاع
وزیر بهداشت با اشاره به تلفات و معلولیتهای ناشی از نزاع در کشور، یادآور شد: باید در حوزه اجتماعی به این نزاعها توجه داشته باشیم و برای تقویت روابط خانوادگی و اجتماعی و سلامت روحی و روانی مردم که آن هم میتواند تروما و ضربه باشد، برنامهریزی داشته باشیم.
هاشمي گفت: از برگزار کنندگان کنگره ملی تروما که در دوان دفاع مقدس نیز به رزمندگان خدمات ارزشمندی را ارائه دادند تشکر میکنم اما مشکل تروماو مصدومیتها ، منحصر به دوران دفاع مقدس نیست و امروزه یکی از مصیبتهای ما و غصههای هر خانواده ایرانی آمار بالای سوانح و حوادث در کشور است.
- ميزان مرگ و مير ناشي از تصادفات در كشور
هاشمی با اشاره به جان باختن تعداد زیادی از نیروهای جوان و کارآمد کشور در حوادث و سوانح جاده ای در هر سال، گفت: هر سال در کشور حدود ۱۸ هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست میدهند و بیش از ۲۰۰ هزار نفر بر اثر این حوادث، دچار معلولیت میشوند و گرفتاریهای زیادی از نظر روحی، روانی و اجتماعی برای مردم و کشور به وجود میآید که جای تاسف و غصه دارد که چنین نیروهای جوانی که برای آنها هزینههای زیادی شده را از دست میدهیم.
وی ضمن تاکید بر اهمیت پیشگیری از حوادث و سوانح، یادآور شد: بخشی از پیشگیری، مربوط به رفتار مردم و بخش دیگر در سیاستهایی است که مسئولان تدوین و تهیه میکنند و امیدوارم که این کنگره فقط به حوزه درمان توجه نداشته باشد و مساله پیشگیری از اولویتهای اصلی و اساسی آن باشد.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در برخی از حوزهها به دلیل وقوع حوادث زیاد در کشور، صاحب سبک هستیم و پیشرفت کرده ایم اما اگر نتوانیم پیشگیری کنیم، در حوزه درمان فلج خواهیم شد در دو سه هفته اخیر، حوادث تلخ زیادی در کشور رخ داد که میتوانست موجب فوت یا معلولیت مردم نشود در اخبار مشاهده کردم که وانتی در بندرعباس ۱۸ دانش آموز را سوار کرده و واژگون شده، حدود ۴۰ دانشآموز دختر که در حال اعزام به مناطق راهیان نور بودند در یک اتوبوس دچار سانحه شدند و یا ده روز پیش شاهد برخورد دو قطار در سمنان بودیم.
هاشمی افزود: حوادث تروریستی ممکن است قابل پیشگیری نباشد اما به اعتقاد من، با درایت و هوشمندی میتوان از این حوادث پیشگیری کرد چطور در پیاده روی اربعین، با شرایط دشوار عراق، اتفاقی رخ نداد اما به محض اتمام اربعین حسینی، نگاه امنیتی فروکش کرد و تعدادی از هموطنانمان در حدود ۱۰۰ کیلومتری خاک ایران، جان خود را از دست دادند.
- ناتواني در نه گفتن
وزیر بهداشت با بیان اینکه یکی از مشکلات کشور و مسئولان آن، عدم توانایی "نه گفتن" است، گفت: در کشور به صلوات فرستادن و کف زدن عادت کرده ایم و همیشه به تایید کردن کارهای بد و نامناسب، عادت کرده ایم به عنوان نمونه سالهای طولانی است که خودرو در کشور تولید میشود اما اگر دستگاه انتظامی بخواهد ایمنی آن را تایید نکند، عنوان میکنند که اشتغال از بین میرود، کارخانهها تعطیل میشوند و سرنوشت خودروی ملی نامعلوم میشود و اقتصاد مقاومتی محقق نمیشود و اگر بخواهد بر موضع خود مبنی بر نا ایمن بودن خودروها ایستادگی کند، در برابر آن مقاومت میشود.
- نبايد تبعيضي وجود داشته باشد
هاشمی تاکید کرد: در بسیاری از موارد در کشور، باید "نه" بگوییم و ایستادگی کنیم البته تحمل آن برای مردم هم قابل قبول است به شرطی که پارتی، رانت و خط ویژه وجود نداشته باشد و اگر در ترافیک، صنعت و مالیات محدودیتی ایجاد میشود، نباید تبعیضی وجود داشته باشد.
- جايگاه پنجم ايران از نظر تلفات و معلوليتها
وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه پنجم ایران از نظر تلفات و معلولیتهای ناشی از حوادث و سوانح، یادآور شد: اگر از نظر تعداد سالهای عمر از دست رفته افراد جامعه به این مساله نگاه کنیم، رتبه ایران در جهان نامناسب تر میشود و سومین دلیل مرگ در کشور نیز سوانح و حوادث ترافیکی است زیرا در برخی از موارد، نمیتوانیم "نه" بگوییم و بر موضع خود ایستادگی کنیم.
هاشمی گفت: آیا فقط باید منتظر باشیم تا قطار، هواپیما، خودرو و موتورسیکلتهایی در کشور دچار سانحه شوند و بعد به درمان آنها بپردازیم؟ درمان سانحه دیدگان طولانی مدت است و نیاز به درمانهای پیشرفته و اعمال جراحی متعددی دارند که نظام بیمه آمادگی پوشش آن را ندارد و هزینه زیادی به مردم تحمیل میشود. همه اعتقاد دارند که موتورسیکلت یکی از عوامل مهم مرگ در کشور است اما هر روز تولید میشود و متوقف نمیشود.
وزیر بهداشت تصریح کرد: اگر به آمار تلفات جاده ای در کشور توجه کنیم متوجه میشویم که کدام خودرو بیشتر دچار حادثه شده و اگر از ایمن بودن آن اطمینان نداریم، چرا اجازه تولید آن را میدهیم؟ بنابراین اگر نتوانیم در بخش پیشگیری، اقدامات ویژه ای را انجام دهیم در بخش درمان نیز ناتوان خواهیم بود و به قدری که در رسانهها بر حوزه درمان متمرکز هستیم به اصل و سرچشمه آن توجه کمتری داریم؛ اگر آمبولانس به محل حادثه با تاخیر برسد و یا پزشک و پرستاری تخطی کنند، در همه رسانه میبینیم که از آن گفته شده که البته حق و درست است که باید مطالبه، سوال و مواخذه کنیم اما به علت این اتفاقات توجهی نداریم.
- حادثه برخورد دو قطار در سمنان
هاشمی با اشاره به حادثه برخورد دو قطار در سمنان در هفته گذشته، اظهار داشت: علت این سانحه در عدم مسئولیت پذیری یک فرد خلاصه ميشود ، ولی ستاد بحران که به این مسائل رسیدگی کند و ممکن است نیاز به این ستاد هر چند سال یکبار اتفاق بیفتد آیا آمادگی مقابله دارد ؟ آیا دستگاهها برای مواجه با چنین حوادثی از امکانات لازم برخوردارند ؟ آیا جاده مناسب برای دسترسی و امکانات لازم پیش بینی شده است ؟ اما برای من مهم است که آمبولانس کی به محل حادثه رسیده و یا برای مسئولان آتش نشانی باید مهم باشد که خودروهای آتش نشانی چه زمانی به آن محل رسیده اند تا درس عبرتی برای حوادث آینده باشد و در برخورد با خاطی یا خاطیان حوادث، ترحم نداشته باشیم و انقلابی عمل کنیم نه به این معنی که حق فردی را ضایع کنیم بلکه به نحوی برخورد کنیم که بازدارنده باشد.
وزیر بهداشت تصریح کرد: هر هفته در کشور بر اثر حوادث و سوانح، به اندازه سرنشینان دو هواپیما یعنی ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر جان خود را از دست میدهند بنابراین باید بیشتر از درمان، بر پیشگیری توجه و تاکید داشته باشیم و باید تصمیمات پیشگیرانه ای در مجلس و دولت تصویب شود و متاسفانه هر کجا که اشتباهی اتفاق میافتاد به دلیل اینکه از مردم رای میخواهیم و یا میخواهیم محبوب بمانیم، اشتباهها را نادیده میگیریم و آن را تایید میکنیم.
- پايگاههاي هوايي اورژانس در كشور را افزايش ميدهيم
وزیر بهداشت گفت: در وزارت بهداشت، تصمیم بر توسعه بخش خدمات گرفتیم و تاکنون دو هزار و ۵۰۰ دستگاه آمبولانس به ناوگان زمینی اورژانس اضافه شده و این ناوگان به طور کامل نوسازی شده است و حدود ۲۱ پایگاه هوایی اورژانس در کشور راه اندازی شده که در پیشگیری از مرگ و میر بسیار موثر بود و در صدد هستیم تا تعداد پایگاههای هوایی اورژانس را به ۴۵ پایگاه افزایش دهیم.
- بازسازي 120 بيمارستان تروما در كشور
هاشمی از وجود ۱۲۰ بیمارستان تروما در کشور و بازسازی و نوسازی آنها ابراز خرسندی کرد و گفت: در ۵۷۰ بیمارستان دانشگاهی، بخش اورژانس نوسازی و بازسازی شده است اما در ۱۲۰ بیمارستان، به طور خاص، تجهیزات و امکانات تروما متمرکز شده است.
هاشمی با بیان اینکه در سالهای گذشته بخش اورژانس کمتر مورد استقبال نیروهای انسانی بود، اظهار داشت: در حال حاضر کمترین مشکل در بخش اورژانس بیمارستانها است زیرا بیشترین پرداختها در این بخش است و ۷۰ درصد از نیروهای انسانی آن باید سابقه فعالیت بیش از ۵ سال داشته باشند و بخش اورژانس همانند دوران گذشته، تبعیدگاه نیروهای پزشکی و پرستاری نیست و علیرغم عدم اجازه استخدام، با افزایش کارانه و جذب نیروهای قراردادی سعی کردیم که مشکلات نیروی انسانی در این بخش را کاهش دهیم.
- تصويب لايحه تبديل اورژانس به سازمان در كميسيون تلفيق
وزیر بهداشت با اشاره به تصویب لایحه تبدیل اورژانس کشور به سازمان در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، گفت: امیدواریم این سازمان در آینده بتواند ، خدمات ارزنده خود را به مردم ارائه دهد و اگر هماهنگی بین دستگاههای اجرایی مختلف باشد، اورژانس میتواند عملکرد بهتری داشته باشد و امیدوارم که در کشور شاهد افزایش هم افزایی و همدلی بین دستگاههای مختلف امدادی باشیم.
- افزايش تعداد فارغ التحصيلان اورژانس
هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: تعداد فارغ التحصیلان اورژانس در کشور حدود دو برابر شده و علیرغم اینکه برخی از همکاران ما در گروههای مختلف آموزشی، با افزایش ظرفیت رشته اورژانس مخالف بودند اما این افزایش نیروها با توجه به تعداد حوادث بسیار بالا در کشور، نقش مهمی در مدیریت اورژانسهای بیمارستانی و کاهش صدمات و عوارض ناشی از سوانح دارد.