پس از گذشت 2 روز از درگذشت شاعری که تمام رسانه‌های کشور را از تمام گروه‌ها و جناح‌ها ناگهان مبهوت خود ساخت، هنوز خاک، انتظار طعم توفانی او را می‌کشد.

پیکر مرحوم قیصر امین‌پور که تا آستانه تدفین در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران پیش رفت، با مخالفت همشهریان عزادارش که از گتوند، دزفول و دیگر شهرهای جنوب کشور به تهران آمده بودند، به خاک سپرده نشد و نهایتا اختلاف در محل تدفین این شاعر بزرگ جنوبی، مانع از سپردن او به خاک شد. اهالی دزفول که برای تحویل گرفتن پیکر امین‌پور به تهران آمده‌اند، پس از قرائت نماز میت و انجام رسوم مربوط به خاکسپاری، مانع از ادامه مسیر شده و سرانجام با پادرمیانی همسر امین‌پور مسئله به این شکل ختم شد: «اگر دست نوشته‌ای از قیصر مبنی بر محل دفن، پیدا نشود او به زادگاهش منتقل خواهد شد.»
جست‌وجو برای یافتن این دست‌نوشته که احتمال وجود آن بعید به‌نظر می‌رسد، از دیروز آغاز شده و امروز، یعنی در سومین روز درگذشت شاعر، تصمیم نهایی گرفته می‌شود. همسر قیصر امین‌پور که در جمع خبرنگاران، شاعران و سوگواران حاضر در مراسم تشییع سخن می‌گفت، ادامه داد: «قیصر دفاتری در خانه دارد که باید لابلای آنها را گشت. شاید در میان آنها وصیت و یادداشتی باشد که از تمایل او به دفن در مکانی خاص بعد از مرگش حکایت کند.»
تسلیت مسئولان بلندپایه
تا کنون هیچ چهره‌ای چون قیصر امین‌پور نتوانسته و بعید به‌نظر می‌رسد که بعد از این نیز بتواند با مرگش، همه مسئولان بلندپایه کشور را متاثر کند. به گونه‌ای که حتی مقام معظم رهبری نیز درباره‌اش بگویند: «از دست دادن او برای این‌جانب و برای همه اصحاب شعر و ادب، خسارت بار است.»
محمود احمدی‌نژاد نیز دیروز به همین مناسبت پیامی منتشر کرده و می‌نویسد: «رحلت اندوه بار شاعر متعهد، اندیشمند و برجسته نسل انقلاب اسلامی، مرحوم دکتر قیصر امین پور ضایعه‌ای برای ملت بزرگ ایران به ویژه اهالی فرهنگ، هنر و دوستداران شعر و ادبیات مقاومت است. این شاعر ارجمند از جمله فعال‌ترین شاعران نسل انقلاب بود که هنوز دغدغه‌ها و تراوشات متعهدانه و ادیبانه بسیاری برای گفتن داشت. اینجانب با عرض تسلیت این مصیبت به خانواده گرامی ایشان و اهالی فرهنگ و هنر، امیدوارم شاهد پرتو افشانی آثار و استمرار راه او باشیم».
علاوه بر ریاست‌جمهوری، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته در نطق پیش از دستور خود، ابتدا درگذشت قیصر امین‌پور را تسلیت گفت. غلامعلی حداد عادل در این نطق گفت: « دکتر امین‌پور علاوه بر این که شاعری ارجمند، استادی سخت‌کوش و پژوهشگری موفق بود وهمچنین جوان‌ترین استادی بود که توانست با قوت شعری خود به عضویت فرهنگستان زبان و ادب فارسی در آید.»
تشییعی که ناتمام ماند
پیکر قیصر امین‌پور صبح روز گذشته ابتدا از خانه شاعران ایران که سعی داشت یکی از بنیان‌گذاران خود را مثل بیش‌تر هنرمندان و بزرگان فرهنگ در قطعه هنرمندان دفن کند، به سمت دانشکده ادبیات دانشگاه تهران تشییع شد. در این مراسم، دکتر حسن حبیبی، رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی که همچون بسیاری از مسئولان دیگر به تصور انجام مراسم تدفین به مراسم آمده بودند، گفت: «من در قیصر آینده زبان فارسی را می‌دیدم و در این زمینه مرتب به او پیشنهاد می کردم که در جلسات فرهنگستان شرکت کند اما او همواره به دلیل بیماری اش، شرکت در این جلسات را به آینده احاله می داد.»
محمدحسین صفار هرندی نیز دیگر سخنران این برنامه بود. او هم گفت: «یک نفر چند وقت پیش به من می گفت چهره قیصر خیلی شکسته‌تر از قبل به‌نظر می‌آید که این سخن من را به یاد آرش انداخت؛ آرش وقتی قرار شد مرزهای ایران عزیز را در آن افسانه ماندگار تعیین کند، تیر را در چله کمان گذاشت و برای آنکه این مرزها هرچه دورتر معین شود، هرچه داشت در کمان گذاشت که آن هرچه جانش بود؛ تیری که گفته شده روزها سپری شد تا بر خاک بیفتد. شاید قیصر عزیز ما هم از همان اوایل انقلاب و از عنفوان جوانی جزو بنیانگذاران شعر انقلاب بود. او قلب خود را در چله کمان گذاشت تا مرزهای ادب و شعر ایران زمین هرچه دورتر بنا شود.»