وزیر بهداشت با بیان اینکه هم‌اکنون یک درصد از ۹ درصد مالیات پرداختی مردم به سلامت اختصاص می‌یابد، بار دیگر نسبت به پایدار نبودن منابع سلامت گلایه کرد.

به گزارش همشهري، سيدحسن قاضي‌زاده هاشمي درحاشيه امضاي تفاهمنامه ميان 2وزارتخانه بهداشت و ورزش و جوانان در مورد هزينه‌هايي كه دستگاه‌هاي دولتي متحمل مي‌شوند، گفت: پولي كه وزارتخانه‌ها خرج مي‌كنند از جيب مردم از محل ماليات و پول نفت است از همين رو، براي كاهش هزينه‌هاي وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها بايد به موضوع پيشگيري توجه كرد.
وي با اعلام اينكه توجه به رفتار و سبك زندگي مردم از اهميت بالايي برخوردار است، افزود: اگر اين سبك زندگي به‌گونه‌اي باشد كه تعارضي با مباني ديني ما نداشته باشد، مي‌تواند منجر به بهبود سبك زندگي مردم شود.

  • بيشتر ورزش كنيد

وزير بهداشت با بيان اين مطلب كه هم‌اكنون ۱۰ سال از ۸۰ سال عمر افراد با معلوليت سپري مي‌شود، گفت: اين مصيبت‌بار است كه افراد در كهنسالي با معلوليت زندگي كنند.

هاشمي، افزايش جمعيت سالمندي در سال‌هاي آينده در كشور را از مشكلات خانواده‌ها، جامعه و دولت بيان كرد و گفت: ورزش و تحرك ذهن و جسم مي‌تواند در پيشگيري از ابتلا به بيماري‌هاي دوران سالمندي بسيار مؤثر باشد.

وي به افزايش وزن نيز اشاره كرد و گفت: هم‌اكنون حدود ۵۰ درصد افراد جامعه اضافه وزن دارند كه ميزان اضافه وزن در زنان بيشتر از مردان است و بنابر اين اگر بخواهيم در سالمندي دچار معلوليت نشويم بايد فعاليت‌هاي بدني داشته باشيم و ورزش كنيم. وي ابراز اميدواري كرد تا با اين تفاهمنامه، كم تحركي افراد جامعه سامان يابد و مردم در راستاي افزايش فعاليت بدني توانمند شوند و بتوانيم ۲۵ درصد مرگ‌ومير ناشي از بيماري‌هاي غيرواگير را كاهش دهيم.

  • بالا رفتن اميد به زندگي سالم

وزير ورزش و جوانان نيز در اين جلسه گفت: اگر تحرك و ورزش در بين جوانان و كل جامعه افزايش پيدا كند، اميد به زندگي سالم نيز در كشور بالا مي‌رود؛ چرا كه ورزش همگاني بايد به يكي از مطالبات جدي جوانان و مردم تبديل شود و اميدواريم بتوانيم با همكاري همه دستگاه‌هاي دولتي و غيردولتي در كنار توجه به اشتغال، مسكن و تحصيل، امكانات لازم براي ورزش جوانان را نيز فراهم كنيم.

سلطاني‌فر افزود: به هر حال تحرك بيشتر مردم به‌معناي سلامت بيشتر آحاد جامعه و در مسير اقتصاد مقاومتي است ؛ پس گسترش ورزش همگاني يكي از مهم‌ترين ابزارهاي توسعه اقتصادي و بهره‌وري جامعه به شمار مي‌آيد. وي همچنين با اشاره به همكاري وزارت ورزش و وزارت بهداشت براي افزايش تحرك در جامعه هم گفت: شعار ما در اين همكاري، ورزش و تحرك بيشتر، سلامت بيشتر، بيماري كمتر و هزينه‌هاي كمتر براي جامعه است و در اين مسير مشغول برنامه‌ريزي هستيم.

براساس تفاهمنامه‌اي كه به امضاي وزير بهداشت و وزير ورزش و جوانان رسيد، قرار است اين دو وزارتخانه با كار كارشناسي مشترك، پيشنهادهاي عملي براي افزايش سرانه ورزش و ايجاد زيرساخت‌ها و امكانات ورزش همگاني را براي تصويب نهايي به شوراي‌عالي سلامت به رياست رئيس‌جمهور ارائه كنند تا تصميمات جديدي در اين زمينه اتخاذ و اجرايي شود.

  • واحدهاي مشاوره ورزشي در مراكز بهداشتي و درماني

معاون امور اجتماعي وزارت بهداشت با اشاره به افزايش سن اميد به زندگي در ايران، بر لزوم تدوين برنامه‌هايي در جهت سلامت جمعيت سالمند كشور تأكيد كرد و گفت: بايد تحرك و فعاليت‌هاي ورزشي سالمندان را افزايش داد ضمن اينكه هم‌اكنون ۷۰۰ هزار بيمار مبتلا به آلزايمر در كشور داريم كه يكي از راه‌هاي پيشگيري ابتلا به آلزايمر در سالمندان، تحرك و فعاليت ورزشي است.دكتر سيدمحمدهادي ايازي سهم وزارت بهداشت از موضوعات سلامت در جامعه را حداكثر 25 درصد خواند و گفت مابقي آن در اختيا رساير دستگاه‌هاست. وي با اشاره به ابلاغ سياست‌هاي كلي سلامت از سوي مقام معظم رهبري، گفت: تدوين سند ملي پيشگيري و كنترل بيماري‌هاي غيرواگير در راستاي اجراي اين بند از سياست‌هاي سلامت است. همچنين در راستاي تفاهمنامه ميان 2 وزارتخانه بايد دبيرخانه سلامت در وزارت ورزش و جوانان تشكيل و واحد مشاوره ورزشي در مراكز بهداشتي و درماني نيز ايجاد شود.ايازي، همكاري در بالا بردن اماكن عمومي براي ورزش، ضرورت جلب حمايت بيمه‌گر از فعاليت‌هاي ورزشي و كنترل بيماري‌هاي غيرواگير را ازجمله نكات ذكر شده در اين سند همكاري عنوان كرد.