تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۴

سازمان دامپزشکی از شیوع و مشاهده کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در یکی- دو واحد پرورش مرغ گوشتی در کشور خبر داد و از مردم خواست که تا اطلاع ثانوی از مصرف مرغ و تخم‌مرغ محلی صرف‌نظر کنند.

فرشاد زين‌العابدين تهراني، مديركل بهداشت و مبارزه با بيماري‌هاي طيور سازمان دامپزشكي گفت: اين بيماري طي‌ماه گذشته در 6 استان كشور كه پيش از اين آلوده بودند، گزارشي نداشته و متوقف شده است. اين بيماري در ۱۴استان كشور شيوع پيدا كرده كه طي‌ماه گذشته از 6 استان اردبيل، قزوين، لرستان، البرز، آذربايجان شرقي و گلستان گزارش بيماري نداشته‌ايم و بيماري متوقف شده است و اين بيماري در استان‌هاي مختلف به‌صورت يكسان وجود ندارد. به‌عنوان مثال در استان گيلان عمده كانون‌هاي بيماري روستايي است و برخي مانند استان قم كانون‌هاي بيماري در واحدهاي صنعتي بيشتر مشاهده مي‌شود و در برخي ديگر نيز مانند مازندران تركيبي است. از آنجا كه راه‌هاي انتقال و گسترش بيماري از طريق افراد، ماشين‌هاي آلوده، پرندگان آلوده و فرآورده‌هاي آلوده در حال افزايش است، حتي در استان‌هايي كه گزارشي از بيماري وجود ندارد اين نگراني وجود دارد كه بيماري در آنجا نيز مشاهده شود و تنها كافي است يك محموله طيور زنده آلوده به‌صورت غيرمجاز به آن مناطق منتقل شود.

  • آنفلوآنزا به مرغ گوشتي رسيد

وضعيت و حالت آماده‌باش همچنان در كل كشور و همه استان‌هاي درگير بيماري و استان‌هايي كه اين بيماري در آنها هنوز گزارش نشده، وجود دارد. تهراني افزود: 2مورد شيوع آنفلوآنزاي مرغي در واحدهاي مرغ گوشتي و چندين مورد در واحدهاي مرغ مادر گوشتي شناسايي و معدوم‌سازي شده‌اند اما غالبا واحدهاي پرورش تخم‌مرغ، پولت و... درگير اين بيماري هستند.

  • نگران نباشيد اما مراقبت كنيد

تهراني گفت: هيچ نگراني بابت مصرف مرغ و تخم‌مرغ وجود ندارد چرا كه ويروس آنفلوآنزا نسبت به گرما و درجه پخت آن حساس است و تاكنون نيز هيچ گزارشي براي شيوع اين بيماري در انسان‌ها در دنيا منتشر نشده است و با پختن آنها به راحتي ويروس از بين مي‌رود اما مردم مراقبت كنند؛ به‌گونه‌اي كه به‌عنوان مثال از مرغ و تخم‌مرغ‌هاي محلي استفاده نكنند و همه محصولاتي كه با تأييد سازمان دامپزشكي و به‌صورت شناسنامه‌دار در بازار رسمي كشور عرضه مي‌شود هيچ مشكلي ندارد.