گروه بورس: نماد 4 شرکت بزرگ بورس که هفته گذشته به دنبال ایجاد هیجان در بازار، بسته شد، این هفته به محض دریافت اطلاعات شفاف باز می‌شود.

این خبر را علی رحمانی مدیرعامل شرکت بورس در جریان بازدید از غرفه همشهری در جشنواره مطبوعات اعلام کرد.

به گفته وی، نماد این 4 شرکت تا روشن‌نشدن اطلاعات جدید و شفاف‌سازی این شرکت‌ها بسته خواهد ماند اما بلافاصله پس از ارائه اطلاعات نام این شرکت‌ها دوباره در بورس نمایش داده خواهد شد و سهامداران می‌توانند معاملات خود را پیگیری کنند.

وی پیش‌بینی کرد: نام این شرکت‌ها در هفته جاری دوباره بر روی تابلوی بورس نمایش داده شود.

رحمانی در پاسخ به این پرسش که چه ضمانتی وجود دارد که این شرکت‌ها اطلاعات خود را به زودی به بورس ارائه کنند گفت: این اتفاق در شرایط متفاوتی روی داده است و این 4 شرکت باید هرچه سریع‌تر و حداکثر تا این هفته اطلاعات خود را به بورس ارائه کنند.

چه اتفاقی افتاد

هفته گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار در اقدامی ناگهانی نماد 4 شرکت چادرملو، گل‌گهر، فولاد مبارکه اصفهان و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات را به دلیل ارائه‌نکردن اطلاعات صحیح و به موقع متوقف کرد.

این اقدام به دنبال افشای اطلاعات مربوط به افزایش 250 درصدی بهره مالکانه معادن توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی رخ داد.

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) در آبان ماه سال گذشته رقم بهره مالکانه معادن را برای شرکت‌ها معادل 250 درصد افزایش داده بود اما 4 شرکت فوق با وجود گذشت یک سال از این تصمیم ایمیدرو، این موضوع را به اطلاع سازمان بورس و سهامداران رساندند.

همین موضوع و افشای اطلاعات مربوط به بهره مالکانه زمینه هیجان شدید در بازار بوجود آورد. به همین دلیل سازمان بورس تصمیم گرفت تا با متوقف‌کردن نماد این 4 شرکت از سقوط شاخص‌ها جلوگیری کند و شرایط را برای شفاف‌سازی هرچه بیشتر مهیا  کند.

تنبیه متخلفان

علی رحمانی درباره عملکرد این شرکتها در ارائه‌نکردن اطلاعات به بورس گفت: کار این 4 شرکت غیرقانونی بوده و این موضوع قابل پیگیری است زیرا این شرکتها باید به محض دریافت چنین اطلاعاتی این موضوع را به اطلاع  بورس می‌رساندند اما عملا در طول یک سال گذشته این شرکتها اطلاعاتی در این باره به بازار نداده‌اند.

وی درباره بهره مالکانه معادن و پروانه بهره‌برداری از معادن گفت: البته در زمان عرضه سهام این شرکتها در بورس ایمیدرو در مذاکرات رسمی خود به ما اعلام کرده بود، پروانه بهره‌برداری معادن تا 15 سال تمدید خواهد شد اما چنین اتفاقی رخ نداد و وزارت صنایع بر سر قول خود نایستاد بنابراین این موضوع نیز قابل پیگیری است.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار در پاسخ به این سئوال که آیا سازمان بورس و اوراق بهادار می‌تواند در یک اقدام دستوری نماد شرکت‌ها را در بورس متوقف کند گفت: بله براساس قوانین سازمان بورس از چنین حقی برخوردار است ضمن اینکه این سازمان حتی می‌تواند معاملات بورس را تا 3 روز متوقف کند.

بازار سهام قفل شد

رحمانی همچنین در گفتگو با ایسنا گفت: به‌دلیل ابهام در پروانه بهره‌برداری 2 شرکت چادرملو و گل‌گهر و نگرانی مربوط به سنگ آهن، نماد این شرکت‌ها متوقف و منتظر دریافت اطلاعات خواسته شده از آن‌ها هستیم.

وی با بیان این که شرکت‌های معدنی باید به 4سؤال مطرح شده   پاسخ دهند افزود: این شرکت‌ها باید پاسخ دهند که آیا پروانه بهره‌برداری به نام شرکت‌های معدنی است یا خیر وگرنه چرا تاکنون به بورس اطلاع داده نشده است و اگر این پروانه از شرکت‌های معدنی گرفته شده است آیا ایمیدرو غرامتی به آن‌ها پرداخت می‌کند زیرا زمانی که شرکت‌های معدنی وارد بورس شدند پروانه بهره‌برداری به نام آن‌ها بوده و سهامداران به‌دلیل ارزش پروانه مبلغی را پرداخت کرده‌اند به عبارتی بخشی از قیمت سهم به ارزش پروانه مربوط است.

هفته آینده

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات  هم اعلام کرده ،شرکت‌های معدنی در مورد حقوق مالکانه  در حال مذاکره با دولت هستند که نتایج آن به زودی اعلام می شود. او ابراز امیدواری کرده این نمادها هفته جاری باز شوند.

حسین ملاحسین آقا در گفتگو با ایسنا، در مورد توقف نماد معاملاتی این شرکت گفت: افزایش حقوق مالکانه هرچند وقت مورد بازنگری قرار گرفته و اکنون حقوق دولتی دردست بازنگری است که برای هر کیلوگرم خاک حدود یک تومان تعیین شده است که با توجه به اینکه در گذشته این رقم نزدیک به سه ریال بوده است شرکت‌های چادرملو و گل گهر در تلاش هستند که با مذاکره با دولت این رقم را مجددا کاهش دهند.

وی خاطرنشان کرد: به‌دلیل اینکه شرکت‌های معدنی جزو معادن بزرگ کشور است پروانه بهره‌برداری از این معادن در اختیار دولت بوده و دولت براساس قراردادهای بلندمدت امتیاز بهره‌برداری از این معادن را به شرکت‌ها واگذار کرده و مبلغی را به عنوان حقوق دولتی دریافت می‌کنند.

سود گل‌گهر

مدیرعامل شرکت سنگ آهن گل گهر هم تاکید کرده ،بحث‌های مطرح شده در روز‌های اخیر در مورد بهره مالکانه دولتی شرکت‌های معدنی در حد شایعه بوده و تاکنون به طور رسمی‌ در مورد حقوق مالکانه ایمیدرو از این شرکت‌ها رقم و میزان آن اعلام نشده است.

محمدمسعود سمیعی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در صورتی که بحث حقوق مالکانه دولتی مشخص شود این موضوع تاثیری بر سود گل گهر ندارد و قیمت سنگ آهن از فولاد‌سازی‌ها یعنی فولاد مبارکه و فولاد خوزستان گرفته می‌شود.

وی تاکید کرد: سود گل گهر هیچ تغییری نکرده و سهامداران عجله نکنند زیرا مشکل خاصی برای آن‌ها ایجاد نمی‌شود.