همشهری آنلاین: برنامه پیشگیری از اعتیاد سال آینده برای همه جمعیت سالم 68 میلیونی کشور به اجرا درمی‌آید.

مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام این خبر گفت: با افزایش 500 درصدی بودجه پیشگیری ستاد، این برنامه‌ها به همه گروه‌های هدف از جمله دانش‌آموزان، دانشجویان، زندان‌ها و محیط‌های کارگری تسری پیدا خواهد کرد.

دکتر حمید صرامی افزود: در سند توسعه فرابخشی مبارزه با مواد مخدر، دستگاه‌های فرهنگی موظف شده‌اند که با استفاده از ظرفیت کانون‌های فرهنگی وهنری، فرهنگسراها، پایگاه‌های بسیج، مساجد و غیره نسبت به مبارزه فرهنگی گسترده با اعتیاد اقدام کنند که متاسفانه با توجه به غفلت برخی دستگاه‌ها از این امر، ضروری است این وظیفه بیش از پیش به آن‌ها گوشزد شود.

به گزارش ایسنا وی با بیان این که زنان خانه‌دار مهم‌ترین پتانسیل پیشگیری از اعتیاد در جامعه هستند، تصریح کرد: بهره‌گیری از ظرفیت زنان خانه‌دار در پیشگیری و کاهش سوءمصرف مواد مخدر مغفول مانده که ضروری است، این امر بیش از پیش از سوی دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.

سرپرست گروه مشاوران ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به رویکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر در دوره جدید فعالیت، از تغییر نگرش کلی ستاد مبارزه با مواد مخدر از روش سخت‌افزاری و مقابله فیزیکی به شیوه‌های درمان، پیشگیری و کاهش آسیب اعتیاد خبر داد و افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر در نظر دارد، با اتخاذ استراتژی تهاجمی به جای تدافعی و با توسعه نگاه برنامه‌ای و مهندسی، فعالیت‌های پیشگیرانه را از طریق دستگاه‌های فرهنگی و پیشگیری عضو و مرتبط با ستاد گسترش دهد.

صرامی همچنین با تاکید بر لزوم مساله مدار کردن اقشار مختلف مردم و افزایش حس بازیگری آنان در صحنه مبارزه فرهنگی با مواد مخدر، تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت‌های مردمی و بهره‌گیری از مشارکت سازمان‌های مردم نهاد متشکل از اقشار مختلف اعم از دانش‌آموزی، دانشجویی، ‌کارگری، نیروهای مسلح، روحانیون، بسیج، ‌انجمن‌های اولیا و مربیان،‌ اساتید، نخبگان دانشگاهی و به ویژه زنان خانه‌دار می‌توان زمینه ایجاد نفرت عمومی از مواد مخدر را فراهم کرد.

وی در ادامه با اشاره به آخرین نتایج طرح نجات گفت: ‌امسال 14 هزار و 775 نفر در سطح کشور تحت پوشش طرح نجات قرار گرفتند که البته این طرح تا پوشش همه دو میلیون معتاد کشور ادامه خواهد داشت.

مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ‌پس از معتادان پرخطر و تزریقی، نوبت به معتادان تریاکی و کم‌خطر می‌رسد که از شربت تریاک برای آن‌ها استفاده خواهد شد و هدف از ارائه‌ این شربت به این گروه از معتادان، قطع رابطه قاچاقچی با معتاد است که از این طریق، از صرف بیش از 10 هزار میلیارد تومان هزینه‌ای که اعتیاد سالانه از نظر اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی به نظام تحمیل می‌کند، جلوگیری می‌شود.

برچسب‌ها