گروه اجتماعی: در حال حاضر مهم‌ترین مشکل زنان معتاد در کشور نداشتن سرپناه است و مراکز سرپناه شبانه زنان آلوده به اعتیاد تا ماه آینده فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

فرید براتی سده مدیر کل دفتر پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ضمن اعلام این خبر گفت: خوشبختانه طبق بررسی‌های انجام شده شمار زنان معتاد در کشور زیاد نیست و برخلاف باورهایی مبنی بر افزایش این تعداد، جامعه زنان هنوز از کم خطرترین گروه‌ها در کشور است.

وی نرخ زنان آلوده به اعتیاد کشور را 3 الی 4 درصد از کل جمعیت زنان دانست و گفت: علل اعتیاد در زنان و مردان متفاوت است و عمده دلیل گرایش زنان به این مواد قرار گرفتن در محیط های دوستانه، خانوادگی و مهمانی‌ها و تأثیر پذیری از شرایط است درحالی که اعتیاد در مردان تحت‌تأثیر عوامل اجتماعی مانند بیکاری، فقر و... است.

براتی افزود: هرچند در سال‌های اخیر شاهد افزایش در برخی از رفتارهای اعتیادی زنان بوده‌ایم اما معتقدیم این رشد بسیار کمتر از مردان بوده است.

وی گفت: تنها 2 مرکز DIC در کشور وجود دارد که یکی در تهران و دیگری در مشهد در حال فعالیت است.

براتی آمار مراجعه‌کنندگان به این مرکز را بسیار پایین دانست و گفت: علت این مسئله کم بودن تعداد زنان معتاد و همچنین شناخته نبودن مراکز در میان مردم است.  براتی پرداخت نشدن 50 درصد از اعتبارات این دفتر را از دیگر دلایل این مشکل برشمرد و گفت: چنانچه اعتبارات در اختیار ما قرار گیرد، در استان‌های متقاضی نیز مراکز درمان اعتیاد زنان
راه اندازی خواهد شد.

وی افزود: مرکز DIC خورشید در تهران از فعالترین مراکز در کشور است که در یکی از آسیب خیزترین مناطق شهر تهران راه اندازی شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر اصلی‌ترین مشکل برای زنان معتاد نبودن سرپناه برای اقامت‌های شبانه آنهاست و متأسفانه مراکز DIC در 24 ساعت شبانه روز فعال نیستند و این مسئله برای زنان و دخترانی که از شهرهای اطراف به تهران فرار کرده‌اند و سرپناهی در طول شبانه روز ندارند بسیار مشکل ساز است.

مدیرکل دفتر پیشگیری از اعتیاد بهزیستی کشور گفت: برای حل این‌گونه مشکلات باید نگاه بهتری به مراکز DIC زنان داشت، زیرا ایجاد سرپناه شبانه پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و
زمینه ساز بروز مسایل اجتماعی دیگر می‌شود.

وی گفت: بهزیستی استان تهران با همکاری NGO‌هایی که صلاحیت فعالیت در این زمینه‌ها را دارند اقدام به حل مشکل سرپناه شبانه زنان نموده و پیش‌بینی می‌شود این مراکز تا پیش از فصل زمستان آغاز به کار نمایند.

 براتی مشکلات موجود را در بخش اجرایی این طرح دانست و گفت: ایجاد سرپناه برای مردان چندان مشکل ساز نیست اما در زنان با مسائل عدیده‌ای روبه‌روست و بهزیستی در حال بررسی و انتخاب NGOهایی است که مسئولیت این مراکز را در دست گیرند.

کد خبر 37829

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز