تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۸۶ - ۱۰:۴۴

همشهری آنلاین: رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه نباید به خدمات و صنعت پزشکی به عنوان یک صنعت تجاری نگاه کرد گفت : این دید غلط و مخالف دیدگاه اسلام است.

آیت الله هاشمی شاهرودی چهارشنبه 23 آبان در نخستین کنگره بین‌المللی حقوق پزشکی افزود: اسلام به خدمت پزشکی مانند خدمت اولیاء و انبیاء نگاه می کند و این دیدگاه نباید تنزل یابد.

به گزارش واحد مرکزی خبر وی بر رعایت اخلاق پزشکی تاکید و با بیان اینکه نباید به خدمات پزشکی به عنوان کالا نگاه کرد گفت: این خدمات، ارزنده و مقدس است چرا که با جان انسانها به عنوان بهترین مخلوق خداوند سر و کار دارد.

آیت الله هاشمی شاهرودی پزشکی را یک هنر توصیف کرد و افزود : چه هنری افتخارآمیزتر از حفظ جان انسان ، به همین علت پزشک باید قصد قربت الهی کند.

وی با بیان اینکه حفظ جان بیمار در درگاه الهی بزرگ است گفت : پزشک برای نجات جان یک بیمار به خدا کمک می‌کند.

وی با اشاره به تصویب قانونی در دولت نهم برای پذیرش بیماران اورژانسی به ویژه در تصادفات، بدون شرط اولیه پرداخت وجه گفت: این قانون بسیار کارآمد است و نباید به نکات اورژانسی محصور شود بلکه باید تمام مراجعان به درمانگاهها و بیمارستانها ،‌ پذیرش شوند.

آیت الله هاشمی شاهرودی با اشاره به اینکه متاسفانه گزارش‌هایی که از بیمارستان‌ها می‌رسد گویای این مطلب نیست. تصریح کرد : بیمارستان حق ندارد معالجه بیمار را منوط به پرداخت هزینه درمان کند و قوه قضاییه باید در این زمینه ماده واحده بدهد.

رئیس قوه قضاییه حفظ جان انسانها را جزئی از قانون اساسی خواند و گفت : مجلس ، دولت و دستگاه قضائی باید در این خصوص فکر کنند و نهادی قوی، فعال و کارآمد برای اجرایی کردن قانون پذیرش بیماران اورژانسی تشکیل شود.

آیت الله هاشمی شاهرودی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به متون فقه و فرهنگ اسلام گفت : در روایات و متون اسلامی به علم پزشکی توجهی خاص شده به گونه ای که پیامبراسلام (ص) علم پزشکی را هم‌عرض علم دین قرار داده و بقیه علوم را تحت عنوان فنون نام برده اند که این نشان دهنده برجستگی و شرافت خاص این حرفه و اهمیت سلامتی انسان است.

وی با بیان اینکه بر فراگیری علم پزشکی و پیشرفت آن تاکید شده است افزود: ائمه (ع) و پیامبر (ص) نیز در طبابت عین دیانت وارد شده‌اند و این نشان دهنده اهمیت علم پزشکی در اسلام است.

آیت الله هاشمی شاهرودی با اشاره به آیات موجود در قرآن در این باره گفت : در اسلام پزشکی به عنوان علمی که با سلامت انسانها در ارتباط است از اهمیت زیادی برخوردار است و از طرفی به این علم به صورت واجب کفایی و حتی واجب عینی نگاه شده است و بزرگان و فقهای اسلامی به این علم همانند فقه نگاه کرده‌اند.

وی افزود : اگر این نوع نگاه‌ها مبنای اخلاق و رفتار پزشکی قرار گیرد مسئولیت‌هایی را برای این صنف و مسئولان ایجاد خواهد کرد و می‌تواند مبنای اخلاق و حقوق در پزشکی قرار گیرد.

رییس قوه قضاییه گفت : حکمت و علت بسیاری از دستورات شرعی و فقهی در باب طهارت و نجاست، سلامت جامعه است و این موضوع تنیده شده در احکام فقهی ماست به همین علت باید با این دید به علم پزشکی نگاه کرد.

وی با بیان اینکه نظر متخصصان و علمای پزشکی در بسیاری از موارد استفاده شده است افزود : تبعیت از دستورات پزشکان حتی در بخش‌هایی از فقه ما واجب شرعی خوانده شده است.

وی گفت : امروزه در دادرسی‌های حقوقی، کیفری، تعیین دیه و ارش ، تشخیص مجرمان و موارد مختلف دیگر به نظرات پزشکان استناد می‌شود که این موضوع نشان دهنده دامنه وسیع نیازمندی جامعه به این علم است.

آیت الله هاشمی شاهرودی گفت: خوشبختانه در مواردی از پیشرفت‌های جدید پزشکی مثل اجاره رحم ، شبیه‌سازی و پیوند اعضا، ایران توانسته است موفقیت‌های زیادی کسب کند .

وی با بیان اینکه نگرش اسلام در مورد مسائل پزشکی مانند مسیحیت نیست افزود : اسلام هیچ نگرانی از این بابت ندارد و به شکر الهی در فرهنگ غنی اسلامی به این مسایل پاسخ داده شده است زیرا این علوم جدید خلاقیت‌های آفرینش را نشان می‌دهند و باعث ایمان بیشتر به خدا می‌شوند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: قطعا این‌گونه پیشرفت‌ها منافاتی با نظام خلقت و اعتقادات دینی ما ندارد بلکه می‌تواند اعتقادات ما را مستحکم کند .

آیت الله هاشمی شاهرودی افزود : دستاوردهای پزشکی نباید همانند سایر دستاوردهای علمی ، وسیله‌ای برای از بین رفتن حقوق و منافع افراد جامعه باشد.

رییس قوه قضاییه گفت: انتظار نمی‌رود که دستاوردهای علمی مورد سوءاستفاده قلدرها، نابکارها و کسانی قرار بگیرد که به دنبال سلطه بر انسان‌ها هستند.

وی با بیان اینکه این گونه پیشرفت‌ها نباید وسیله‌ای برای محدود کردن نسل بشر، توجیه فساد و فحشا، تسهیل منکرات و از میان بردن زوجیت و زناشویی باشد افزود : همان‌طور که در این علوم می‌توان از راه‌های خوب به نفع جامعه بشریت و ارزش‌های انسانی استفاده کرد، می توان از این علوم برای نسل کشی، سوءاستفاده‌های اقتصادی، فساد و فحشا و ترور استفاده کرد.

هاشمی شاهرودی با بیان این که اصل توسعه، تولید و پیشرفت علم مورد تاکید نظام اسلامی است گفت: موضوع دیگری که باید در حقوق پزشکی مورد توجه قرار گیرد، اخلاق پزشکی است که عمده توجه به آن باید از طرف نظام سلامت و دستگاه‌های متولی صورت گیرد.

دراولین کنگره بین‌المللی حقوق پزشکی که با همت مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با موضوعات پیوند اعضا، شبیه سازی انسان، قتل ترحم‌آمیز و مسئولیت پزشکی برگزار می شود ، حجت‌الاسلام والمسلمین دری نجف آبادی دادستان کل کشور، حجت‌الاسلام و المسلمین رازینی رییس دیوان عدالت اداری، آیت‌الله مفید رییس دیوان عالی کشور، باقری لنکرانی وزیر بهداشت، شهاب الدین صدر رییس سازمان نظام پزشکی، امیدوار رضایی رییس کمیسیون بهداشت مجلس، علیزاده معاون اداری مالی قوه قضاییه، فاضل رییس فرهنگستان علوم پزشکی و جمعی از حقوقدانان و پزشکان متخصص حضور داشتند.