علی‌اصغرمحمدی: ضرورت ایجاد تحول در آموزش و پرورش امروز بیش از هر زمان دیگری احساس می شود و مسئولان آموزش و پرورش نیز بر آن تاکید می ورزند.

این درحالی است که برای ایجاد تحولات اساسی و بنیادین در آموزش و پرورش باید کمیت و کیفیت آن متحول شود. کارشناسان معتقدند تحول در آموزش و پرورش اجتناب ناپذیر است، البته تحول باید در همه بخش‌ها باشد.

یعنی از مفهوم تربیت گرفته تا نظام تعلیم و تربیت، چگونگی ساماندهی این نظام، جایگاه آموزش و پرورش رسمی در ارتباط با سایر ابعاد تعلیم و تربیت و این که چگونه باید نهادهای تربیتی با هم ارتباط داشته باشند، باید در تحول مورد نظر باشد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در این باره گفت: ایجاد تحول در آموزش و پرورش ضروری است و تحول در ذات خود معنای گذار از نقطه‌ای به نقطه دیگر را می دهد و از این رو می توان گفت تغییر، لازمه تحول است.

مسلم میرزاپور افزود: اما لزوماً هر تغییری به تحول منجر نمی شود. تحول، تغییری است که نگاه به آینده و سو به جلو دارد و ابتدا باید تحول تعریف شود زیرا در غیر این صورت صرفاً یک تفکر سازمانی بدون سرانجام است.وی گفت: در حال حاضر دغدغه اصلی این است که محصول آموزش و پرورش فعلی، محصول یک نظام اسلامی و ارزشی نیست.

این تحول ابتدا باید در فلسفه آموزش و پرورش و نوع نگاه ما به اهداف تعلیم و تربیت آموزش و پرورش صورت گیرد.

اگر خروجی‌های آموزش و پرورش نتوانند در مجرا و مسیری درست و مبتنی بر آموزه‌های دینی و ملی پرورش بیابند، طبیعی است که دیگر سازمان‌های فرهنگی نیز در جامعه دچار مشکل خواهند شد.

میرزاپور افزود: تدوین فلسفه آموزش و پرورش، سند ملی آموزش و پرورش و برنامه ملی درسی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین راهبردهایی است که هم اکنون در حال تهیه و اجراست و به زودی شاهد نتایج مثبت آن خواهیم بود.

وی با تاکید بر این که نمی توان نظام آموزشی فعلی را برای ایجاد تحول متوقف کرد گفت: تحول عمیق و تدریجی با عبور از مرزهای زمانی میسر خواهد شد. زیرا تحول در آموزش و پرورش پیچیدگی‌‌های خاص خودش را دارد. در مرحله نخست، نیاز به تحول در دیدگاه و نگرش است، این تحول به ویژه در میان مدیران و مجریان ضروری است. البته با تشکیل ستاد بنیادین، تحول در آموزش و پرورش شتاب بیشتری گرفته است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به حضور حدود 100 نماینده فرهنگی در مجلس اظهار کرد: به طور یقین، وجود چهره‌های فرهنگی در مجلس شورای اسلامی بهترین فرصت برای دستگاه های فرهنگی کشور، به ویژه آموزش و پرورش است تا ضمن طرح منصفانه و کارشناسی مسائل حوزه آموزش و پرورش با کمک از نگاه فرابخشی نمایندگان به حل و فصل قانونی آن ها بپردازند.

میرزاپور افزود: طی 5/2 سال گذشته طرح های مهم و موثری مطرح و به تصویب رسید که می‌توان به لایحه مقاوم سازی مدارس و اختصاص 4 هزار دلار به این امر، افزایش 50 درصدی بودجه آموزش و پرورش در سال 85 نسبت به سال 84 که منجر به افزایش میانگین حقوق فرهنگیان شد، اشاره کرد.