تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۶:۴۳

گروه بورس: صعود 474 واحدی شاخص قیمت و بازده نقدی، هفته گذشته مهم‌ترین تحول را در جمع شاخص‌های بورس تهران رقم زد.


به گزارش همشهری، با این صعود، شاخص مزبور که نشان‌دهنده روند بازده بازار سهام است، به مرز 29 هزار واحد رسید. به این ترتیب بازده سرمایه‌گذاری هفتگی در بورس تهران در حدود 2/4 درصد تخمین زده شد.

در طول هفته گذشته شاخص اصلی عملکرد بورس تهران در مجموع 7/9 واحد رشد کرد و به رقم 9 هزار و 312 واحد رسید، اما در تالار اصلی شاخص عملکرد بازار 2/2 واحد منفی شد تا بار دیگر شاخص عملکرد این تالار به زیر رقم 9 هزار و 90 واحد تنزل کند.

آمار موجود نشان می‌دهد: افت شاخص تالار اصلی را در پایان هفته شاخص تالار فرعی پوشش داده، در این مدت شاخص عملکرد تالار فرعی 5/47 واحد رشد را تجربه کرد و از مرز 9 هزار و 380 واحد گذشت.

از سوی دیگر، درحالی‌که سهامداران گروه شرکت‌های واسطه‌گری مالی نظیر هلدینگ‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها، بانک‌ها و لیزینگ‌ها در طول هفته گذشته شاهد نزول 135 واحدی شاخص عملکرد بودند در گروه سهام صنعتی بورس تهران، شاخص، 14واحد افزایش یافت.

در طول یک سال و نیم گذشته درحالی‌که روند شاخص مالی منفی بوده، شاخص صنعت از روندی مطلوب‌تر برخوردار شده است.

این گزارش حاکی است: در جمع 50 شرکت فعال‌تر بورس هم شاخص عملکرد رفتارهای متفاوتی از خود بروز داده است.

شاخص میانگین موزون این گروه، 6/4 واحد نزول کرده و شاخص میانگین ساده، 307 واحد رشد را در کارنامه خود به‌ثبت رسانده است.

بازده هفتگی بازار

همان‌طور که گفته شد، میانگین بازده بورس تهران در پایان هفته گذشته به مرز 2/4 درصد نزدیک شد. در هفته گذشته سهام 203 شرکت معامله شده که از محل تفاوت قیمت، پرداخت سود سالانه و یا افزایش سرمایه (فقط یک مورد مربوط به خدمات کشاورزی) بازدهی کل بورس 17/4 درصد برآورد شد که این درصد از بازدهی در مقایسه با هفته قبل از آن‌که 5/1 درصد بازدهی کسب شده بود رقم قابل قبول و جالبی است.

گزارش فارس از بازدهی شرکت‌ها حاکی است، شرکت شکر با 108 درصد بازدهی و رتبه نقد شوندگی 134 در صدر دیگر شرکت های بورس قرار گرفته که این درصد از بازدهی ناشی از تفاوت قیمت 150 تومان به 313 تومان سهام این شرکت مربوط است.

کاربراتور ایران دومین شرکت پر بازده بورس در هفته پیش است که 76 درصد بازدهی این سهم ناشی از اختلاف 76 تومان قیمت سهام آن بود. این شرکت دارای رتبه نقد شوندگی 143 بود.

قند تربت جام با 67 درصد بازدهی، ذغال سنگ نگین طبس با 62، تکنوکار با 58، تولی پرس با 42،‌ آبادگران با 39، خدمات کشاورزی با 29، لبنیات پاک با 20 و فرومولبیدن کرمان با 9/18درصد بازدهی از جمله شرکت‌هایی بودند که به دلیل بازگشایی نماد بعد از مجمع سالانه و تقسیم سود و همچنین تفاوت قیمت از بیشترین بازدهی برخوردار بودند.

در برابر بازدهی مثبت شرکت‌های فوق، سرمایه‌گذاری توسعه ملی با 18 درصد بازدهی منفی در قعر جدول زیانده‌ترین سهام هفته پیش بورس جای گرفت و کاشی اصفهان و صدرا هر کدام با بیش از 4/12 درصد رتبه‌های 202 و 201 شرکت‌های زیان ده را به خود اختصاص دادند.
لیزینگ ایران، سرمایه‌گذاری بوعلی، کابل باختر، داده پردازی ایران و نصیر ماشین نیز از دیگر شرکت‌هایی بودند که بین 4/8 تا 5/4 درصد زیان را نصیب سهامداران خرد و کلان خود کردند.