گروه بورس: ارزش مبادلات سهام در بورس تهران در نیمه شهریور ماه جاری از مرز دو میلیارد دلار گذشت.

به گزارش همشهری، تازه‌ترین آمار اداره عملیات و نظارت بر بازار سهام تهران نشان می‌دهد: از ابتدای امسال تا پایان هفته گذشته، بیش از 18 هزار میلیارد ریال نقدینگی به سوی بورس تهران روانه شده، در این میان 111 میلیارد ریال نیز برای خرید اوراق مشارکت پرداخت شده است.

تالارهای بورس اوراق بهادار در طول سال‌جاری در 112 روز فعال بوده‌اند.

براساس گزارش‌های دریافتی در طول هفته گذشته، بورس تهران رونق دوچندانی گرفته به‌طوری‌که در این مدت تعداد خریداران سهام با 70 درصد رشد نسبت به دو هفته قبل به مرز 30 هزار نفر رسیده است.

این تعداد خریدار در 55 هزار نوبت دستور خریدهای خود را برای 587 میلیون برگ سهم عرضه شده در تالارهای مبادلات بورس اوراق بهادار صادر کردند.

ارزش کل دادوستدهای انجام شده در این هفته یک هزار و 216 میلیارد ریال تخمین زده می‌شود. بر این اساس آمار عملکرد بورس تهران در هفته گذشته از نظر تعداد سهام مبادله شده، 88 درصد و از نظر ارزش دادوستدها  81درصد رشد نشان می‌دهد.

در طول هفته گذشته دادوستد سهام شرکت‌های تالار اصلی از رونق بیشتری نسبت به تالار فرعی برخوردار بوده به‌طوری‌که در تالار اصلی تعداد خریداران سهام 80 درصد رشد کرد.

ارزش نقدینگی سرازیر شده به سوی این تالار نیز 82 درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر در تالار فرعی تعداد خریداران سهام با 41 درصد افزایش مواجه شده، در این مدت 21 درصد به تعداد سهام مبادله شده افزوده شده، ضمن این‌که ارزش دادوستدهای صورت گرفته در تالار فرعی 75 درصد افزایش یافته است.

تحلیل صعود بازار

درپی صعود چشمگیر مؤلفه‌های اصلی دادوستد سهام، یک کارگزار فعال در بورس تهران به تحلیل دلایل این موضوع پرداخت.

اکبر زرگانی‌نژاد در گفت‌وگو با «فارس» گفت: افزایش تقاضای خرید سهام و رشد معاملات و همچنین افزایش بهای سهام ارزشمند نشان از رونق روزافزون بورس دارد که این روند در هفته جاری نیزادامه می‌یابد.

او درباره وضعیت بازار سهام در هفته گذشته اظهار داشت: در هفته گذشته در اغلب موارد شاهد بودیم که برای سهام با ظرفیت رشد تقاضاهای بسیاری به وجود آمد که این مسئله نوید دهنده ادامه رونق بازار است.

او ادامه داد:  امید به رشد معاملات و بهای سهام منجر شد که در برابر افزایش تقاضا از میزان عرضه‌ها کاسته شود و کمتر سهامداری حاضر به فروش سهام شود.

زرگانی‌نژاد از جمله وقایع مهم هفته پیش بازار را بازگشایی بیش از 30 نماد معرفی کرد و درباره توقف نماد گروه روی در بورس، تصریح کرد:  امیدوارم با اقدامات سازمان بورس و اطلاع‌رسانی شرکت‌های گروه روی، هر چه زودتر نماد این گروه باز شود تا حق انتخاب سهامداران افزایش یافته و حجم معاملات بازار افزایش یابد.

زرگانی نژاد در پاسخ به این پرسش  که چه توصیه‌ای به سهامداران خصوصا سهامداران جزء دارد یادآور شد:  به هنگام بازگشایی نمادها ، سهامداران باید نرخ و ارزش ذاتی سهام را مدنظر قرار دهند و بر اساس بازدهی موردنظر، اقدام به خرید و فروش محتاطانه سهام کنند. سهامداران مثل همیشه در خریدها باید بررسی‌های جامع و بیشتری را انجام دهند تا از تبعات نامعلوم آینده مصون بمانند.

کارگزار بورس اوراق بهادار در پاسخ به پرسشی دیگر درباره وضعیت هفته جاری بازار سهام گفت:  انتظار می‌رود در صورت ادامه شرایط کنونی باز هم شاهد استقبال فعالان از سهام و افزایش خریدها و در نتیجه رونق بورس باشیم.

کد خبر 3752

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز