تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۸

گروه سیاسی: پس از ماه‌ها گمانه‌زنی درباره عملکرد حسین موسویان، عضو سابق گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای، سخنگویان قوای مجریه و قضائیه هریک در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، از پایان یافتن بررسی پرونده وی و اعلام نظر درخصوص اتهامات مطرح شده در آینده نزدیک خبردادند.

اوایل امسال بود که مسئولان اجرایی کشور در برخی محافل و در بعضی اظهارنظرها، انتقادهای تندی را نسبت به گروه سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای مطرح کردند که اوج این اظهارنظرهای تند، جاسوس نامیدن یکی از اعضای سرشناس این گروه بود.

هرچند نامی از این متهم برده نمی‌شد ولی ابتدا برخی سایت‌ها و بعد هم خبرگزاری‌های رسمی در دهم اردیبهشت ماه از دستگیری و بازداشت حسین موسویان توسط مأموران امنیتی خبر دادند.

وی پس از بازجویی های مقامات مسئول، 19 اردیبهشت با قرار وثیقه 200 میلیون تومانی آزاد شد.

اتهامات موسویان

عمده‌ترین اتهاماتی که از سوی مخالفان تیم سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای مطرح می‌شد؛ جاسوسی، نگهداری و ارائه اسناد محرمانه نظام به بیگانگان و تبلیغ بر ضد نظام بود که صبح سخنگوی قوه قضائیه از رفع اتهام درخصوص 2مورد اول خبرداد و تأکید کرد که احتمالاً موسویان تنها در مورد تبلیغ بر ضد نظام مجرم شناخته خواهد شد.

علیرضا جمشیدی درباره اتهام تبلیغ علیه نظام هم توضیح داد که با وجود گناهکار شناخته‌شدن وی در تحقیقات دادسرا، برای موسویان قرار تعلیق صادر شده و درصورت اعتراض دادستان به این قرار ممکن است که قرار مجرمیت صادر شود.[مشروح مصاحبه مطبوعاتی سخنگوی قوه قضائیه]

دادگاه علنی برای موسویان

اما ساعاتی پیش از اظهار نظر سخنگوی قوه قضائیه، همتای او در دولت خواستار تشکیل دادگاهی علنی برای متهم پرونده جاسوسی هسته‌ای شد.

غلامحسین الهام که در نشست هفتگی با خبرنگاران سخن می‌گفت و فارس خبر آن را منتشر کرد، با اشاره به بررسی پرونده جاسوسی هسته‌ای اظهار داشت: امیدواریم با تشکیل دادگاهی علنی نگرانی افکار عمومی برطرف و برخی از سؤالات پاسخ داده شود، چرا که با دادگاه علنی هیچ اتهامی به هیچ دستگاهی نخواهد چسبید.[مصاحبه هفتگی سخنگوی دولت]

واکنش دستگاه قضایی

گویی درباره این جملات الهام بود که سخنگوی قوه قضائیه دقایقی بعد در سخنانی که ایسنا خبر آن را منتشر کرد، درباره درخواست سخنگوی دولت مبنی بر برگزاری علنی دادگاه موسویان اظهار داشت: در مورد پرونده‌های قضائی، امنیتی و این‌چنینی که مورد حساسیت است، نباید پیشاپیش در مجامع، مسایل به این شکل مطرح شود و نباید با این صحبت‌ها پرونده را از مسیر خود خارج کنیم.

جمشیدی افزود: طبیعی است که باید این پرونده روند طبیعی خود را طی کند و به نفع ما نیست که نظام قضائی را تضعیف کنیم و چه مثبت و چه منفی، قاضی را تحت فشار قرار دهیم و طبیعتا قاضی با اتکا به خداوند و تأکید بر وجدان و شرف قضائی نظر خود را اعلام خواهد کرد.

ادامه مناظره غیرحضوری

مناظره غیرحضوری و غیرمستقیم دو سخنگوی قوای قضائیه و مجریه در همین جا خاتمه نیافت و الهام با پذیرش احترام و حمایت دولت از استقلال دستگاه قضائی و قاضی و اذعان به این‌که قضات تحت فشار قرار نمی‌گیرند، گلایه خود را این‌گونه ادامه داد که انتقاد دولت متوجه دستگاه قضائی نیست بلکه متوجه کسانی است که به خود اجازه می‌دهند به قاضی فشار وارد کنند.

وی اعمال فشار بر قاضی را یک اقدام خلاف دانست و تأکید کرد: نباید این اقدام صورت می‌گرفت چرا که این اقدام می‌توانست باعث شود که به اعتبار دستگاه قضائی آسیب وارد شود.

وی سخنان رئیس‌جمهوری در مورد اعمال فشار بر قاضی را با رویکرد لزوم استقلال دستگاه قضائی دانست و گفت: رئیس‌جمهور نیز درخصوص این مسئله ابراز نگرانی کردند.

و باز هم سخنگوی قوه قضائیه ساعاتی بعد در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره تماس گرفتن برخی با قاضی پرونده موسویان که گویی همان گلایه وزیر دادگستری بود، گفت: از این موضوع بی‌اطلاعم.

اتهامات صحت ندارد

علی اکبر ناطق نوری با اشاره به اینکه پیش داوری و اصرار بر اتهام بستن حتی به افراد عادی جامعه و به‌ویژه چهره های مؤثر کشور از جمله موسویان اشتباه و خلاف مصلحت نظام است گفت: اتهامات مطرح شده علیه موسویان در زمینه جاسوسی و انتقال اسناد سری به بیگانگان صحت ندارد.

به گزارش مهر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دوشنبه شب و در جمع اعضای جامعه وعاظ افزود: موسویان یکی از قدیمی ترین مدیران انقلاب است که در بخش های مختلف و حساس وظایف خود را به خوبی انجام داده و اگر هم ابهامی در بخشی از اقدامات وی وجود داشته این ابهامات باید از مجرای اخلاقی و قانونی روشن شده و جز دستگاه قضایی کسی در این زمینه اجازه اعلام مجرمیت افراد را ندارد.

وی در عین حال تاکید کرد که مجموعه وزارت اطلاعات به‌عنوان مهم‌ترین رکن امنیتی نظام در این زمینه به درستی به وظایف خود عمل کرده و نتایج تحقیقات خود را بر اساس قانون در اختیار دستگاه قضایی قرار داده است.

رئیس بازرسی دفتر رهبر معظم انقلاب در پاسخ به سؤالی در مورد طرح اتهام جاسوسی در مسئله هسته‌ای نسبت به موسویان افزود: بنده شخصاً از ابتدای تشکیل این پرونده و مباحث مطرح شده با حساسیت موضوع را پیگیری کرده‌ام و مطلع هستم که چنین اتهامی از ابتدای پرونده مطرح نبوده و هر کسی هم آن را مطرح کرده خود باید پاسخگو باشد.

اعتراض دانشجویی

روز گذشته تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران هم با تجمع در مقابل ساختمان حوزه ریاست قوه قضائیه در خیابان پاستور به حکم برائت حسین موسویان اعتراض کردند.

تصمیم‌گیری در دادگاه

به گزارش ایسنا،‌ معاون اول قوه قضائیه بار دیگر از همگان خواست تا تصمیم‌گیری در پرونده‌ حسین موسویان را به دادگاه واگذار کنند و به تصمیم آن احترام بگذارند.

سید ابراهیم رئیسی در حاشیه همایش معرفت در جمع خبرنگاران درباره‌ درخواست دولت برای برگزاری علنی دادگاه متهم به جاسوسی هسته‌ای گفت: باید در این مورد تصمیم را به دادگاه واگذار کنیم چرا که قانون هم همین را می‌گوید که در مواردی این‌چنینی، دادگاه تصمیم‌گیرنده است.